Poll | ||
Een milieuvriendelijke DS op waterstof/elektriciteit is | ||
Zeer welkom, waar kan ik die kopen? | 26 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Overbodig, ik rijd toch alleen af en toe. | 4 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Niet orgineel, afblijven van die autos! | 6 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Een modegril van het kabinet Balkenende. | 10 | ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Totaal Aantal Stemmen: 46 | U moet een ingelogd lid zijn om te kunnen stemmen |





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Forum-leden,
Hier op de HTS-Autotechniek in Arnhem leeft het idee een DS te gaan ombouwen: Orginele motor eruit, brandstofcel en elektomotor erin.
We willen de voordelen van het milieuvriendelijk rijden voor het voetlicht brengen, en dan in een aansprekend voertuig.
Wat denken jullie van zo’n idee/voertuig? Zou er een marktaandeel voor zijn?
Citroen!


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Alhoewel ik die trouw sleurende en knorrende ‘tractor’motor in de DS wel een deel van de charme vind, zou een zachtjes zoevende electromotor in combinatie met het tikken en suizen van de hydrauliek en het zweven over de weg natuurlijk wel eindelijk de totaal-beleving geven die past bij het uiterlijk. Ik zou zeker een proefrit willen maken. Of ik ‘m ook zou kopen? Als ie verzinkt geleverd kan worden wil ik er wel over nadenken
Een goede tweede keuze lijkt me trouwens een turbine






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik ben zelf wel voorstander van brandstofcellen, en ik denk dat een DS als demo model wel aanspreekt.
Voor mezelf is het niet aan de orde: ik rij te weinig met de DS om dat soort investeringen er uit te halen, en ik heb een behoorlijk origineel exemplaar en dat hou ik graag zo.
Misschien voor in een tweede DS, als dagelijks vervoer auto….....
Volg je hart, gebruik je hoofd.





















Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
break23m schreef:
Een goede tweede keuze lijkt me trouwens een turbine
Zelfs een 7-liter V8 is efficienter dan een turbine. Niet voor niets heeft geen enkele fabrikant een produktiemodel in ‘t gamma gehad, Chrysler heeft na 15 jaar aanmodderen met wat testmodelletjes ook de handschoen in de ring gegooid.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ik denk dat de investering het gemiddelde budget van een DS rijder ver te boven gaat. Als alle dagelijkse auto’s al met een brandstofcel zijn uitgevoerd en de benzine niet meer te betalen is dan moeten we wel maar dan zou ik afhaken en een (in de toekomst) oldtimer PRIUS gaan rijden.
Wel een mooi project om deze nieuwe techniek in zo’n oude en gecompliceerde wagen te bouwen. Ben wel erg benieuwd hoe zo iets er uit gaat zien. Als de onderdelenvoorraad op is, is het wel een mooi alternatief om in ieder geval de mooie verschijning op de wegen te houden.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
In eerste instantie denk je “de Ds is een erg zware auto”,maar als je de motor en de bak eruit haalt ben je al veel gewicht kwijt.
Lijkt mij een leuk project om te doen.
En als anderen het al opgegeven hebben, wil dat niet zeggen dat je het niet moet proberen.
Zo worden uitvindingen geboren toch?
Peter.









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
zoals ik al eens eerder heb aangegeven denk ik dat het mogelijk moet zijn om alle aspecten van de DS eens te laten bekijken. Aandrijvingaggregraat is 1 ding maar wat te denken van een nieuw chassis op basis van aluminium c.q. composiet, al het plaatwerk in kunststof (=te krijgen).
Dit dan te lanceren als de groene DS mits goed uitgevoerd absoluut verkoopbaar en sponsorbaar.
succes, ik hoor nog wel of het serieus wordt.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik heb op het derde antwoord gestemd. Ik vind niet dat daarvoor een DS moet verneukt worden.
Er zijn citroën modellen,zat genoeg, welke nooit een klasse oldtimer zullen worden,waar de kennis kan op uitgevoerd worden.
Begin maar met de BX.




















Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Of een SM, nog lelijker :p
Maar een brandstofcel met electromotor… Ik heb eens op televisie gezien dat ze bij de opleiding autotechniek van de HAN een auto met een verbrandingsmotor hebben aangepast voor het gebruik van waterstof. Hoe werkt dat dan, en welke van de twee oplossingen is nu het meest praktisch?
Leuk idee in ieder geval, een DS is in ieder geval wel een mooie blikvanger voor een dergelijk project.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
AHAaa! Dat is wat anders!
Ik heb mijn module ook al klaar,voor mijn verbrandingsmotor in mijn SM.
Deze monteer ik op de plaats waar vroeger de oliekoeler zat en zal volledig
onzichtbaar zijn.
Het geen dit systeem zal doen,is de motor helpen om de benzine beter te helpen verbranden.
Dus,bvb nu in een SM word bvb maar 45% à 50% van een liter benzine nutig verbrand,om energie
te leveren aan de motor,en de rest gaat gewoon door de uitlaat.
Wel,het systeem dat ik mij klaar gemaakt heb,(volgens een Amerikaans principe)zal enkel helpen
om die ene liter benzine beter en energieker te laten verbranden in de carb’s.Het is al op vele
auto’s uitgeprobeerd en werkt wel degelijk.
Door dat de benzine eficienter gaat verbranden ga je minder verbruiken.
Ik wacht nu enkel tot ik mijn SM terug heb,en dan inbouwen en testen.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
De enige manier om de DS (en andere oldtimers) op de lange termijn rijdend te houden.
M.i. een zeer nuttig project.




















Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Blooper1963 schreef:
te laten verbranden in de carb’s.
Dat lijkt me dan niet verstandig








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Antwoord 4, een modegril.
de combinatie Waterstof / brandstofcel / elektrotractie loopt o.a. stuk op de verkrijgbaarheid van H2 en de problemen met opslag van H2 in de auto. Allemaal op te lossen, maar dat gaat op dit moment nog maar nét als je een gespecialiseerd onderzoeksorganisatie als ECN bent en je eigen H2-tankstation bouwt, en een gespecialiseerd voertuig maakt dat helemaal om de eisen van de brandstofcel en de tank heen kan worden ontwikkeld. In een DS is het volgens mij voorlopig kansloos tenzij het een prestigeproject is waarbij geld en moeite geen rol spelen. Zo kun je ook een (deels houten) DS op houtsnippers/gasgenerator laten rijden http://www.joostconijn.org/index2.php, maar het wordt nauwelijks een praktisch voorbeeld.
Voor zover ik het kan overzien is het enige voordeel van H2 boven accu-tractie dat minder vaak en je sneller kunt tanken… als je een tankstation kunt vinden.
Een echt interessante retrofit lijkt me een systeem bestaande uit accupakket / oplader / electronica dat gekoppeld wordt aan twee of vier semi-universele wielmotoren/regeneratoren. Dus bestaande wielen vervangen door de geleverde elektrowielen, pakket inbouwen en verder minimale aanpassingen aan bestaande tractie. Dáár kun je flexibel de markt mee op, want met een beperkt aantal wieltypen en accuvormen kun je al snel een heel groot deel van de bestaande auto’s bedienen.
Maar ja, dat is slechts mijn mening en hier heb ik ook al geen verstand van. Bouw vooral die H2DS en Prove me wrong!
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
C15GrandVolume schreef:
Dat lijkt me dan niet verstandig
Ja! je verstaat toch wat ik bedoel,ok! als ik het verkeerd uitdruk héé.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hou nou op over milieuvriendelijk! Waar komt die elektriciteit vandaan? Als iedereen op stroom gaat rijden wordt dat weer heel erg duur gemaakt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
In IJsland maken ze waterstof met behulp van stroom dat is opgewekt door gebruik te maken van de aardwarmte/warm-waterbronen, wél milieuvriendelijk, maar niét voldoende om de hele wereld van waterstof te voorzien.
Wel is het nogal omslachtig, eerst stroom maken, daarmee waterstof maken, en daarmee weer stroom maken. Dan is stroom uit het stopcontact eenvoudiger, maar dan moet je weer heel lang en vaak ‘tanken’.
Volg je hart, gebruik je hoofd.