19 van de 27
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende >  Laatste »
   
Ami Super, volgende fase
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 22 september 2017 12:04 AM
  [ # 271 ]

Tijdens de sessie van vanavond is bij de frontplaat de ergste schade verholpen door er een plaatje met een opstaande rand voor het afsluitrubber op te lassen, en daarna een nieuwe beugel voor de bumpersteun, op de juiste plekken voorzien van boringen met daaronder twee opgelaste boutvangers.

Tegelijkertijd min of meer volgens plan de wagen verder laten groeien. Na het vast poppen van de rubber spatlapjes op de wielkasten deze voorzichtig op hun plek gelegd en vastgeschroefd. Vervolgens de gister genoemde items er weer op aangebracht. Meeste klussen in het vooronder zijn nu wel zo’n beetje afgerond geloof ik. Heel andere aanblik zo!

Aan montagewerk rest nog het klembeugeltje voor de brandstofleiding, het pvc lapje onder de krik en de krik zelf, en de schakelaar voor een achteruitrijlamp, en uiteraard de zaken welke straks weer op de frontplaat terecht komen.

 

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 22 september 2017 08:17 AM
  [ # 272 ]

Dat ziet er erg mooi uit! Er is weer flink gewerkt!

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 22 september 2017 09:41 PM
  [ # 273 ]

Jazeker, en de aandrang is groot telkens flink door te pakken, maar verstandiger om ook een keer te stoppen, om de zorgvuldigheid niet uit het oog te verliezen.

Voor de verandering deze keer op de middag begonnen, met royaler daglicht erbij via de grote open deuren. We hadden een schitterende nazomerdag hier!

Nu alles rondom de motor op z’n plek zat hebben we de gelegenheid te baat genomen om te zien of het beestje misschien ook zou willen starten, met de brandstof tijdelijk vanuit een klein blikje aangezogen. Nou, dat lukte na wat haperingen (en de nodige rookontwikkeling), maar met de motor op temperatuur komend ook steeds beter. De walm bleek nog het meest afkomstig van gemorste olie op de vlampijpen, tijdens het afnemen van de klepdeksels gisteravond. Langs de chassisbalken lekten ook een paar druppen.

De machine reageert prima op de tweede trap, maar de eerste functioneert niet goed, en stationaire loop daardoor waarschijnlijk ook ontregeld. Ik heb ‘m eraf geschroefd zodat m’n broer ‘m dit weekend kan nakijken. Tevens de reserve carburateur en een nieuwe pakking-set erbij gedaan ingeval er iets vervangen moet worden.

Heel fijn om het hart van de Ami weer tot leven te laten komen en aan het werk te horen, de soepele regelmatigheid te beluisteren, en uiteraard daarbij de geuren van een opwarmende machine op te snuiven. Heerlijk!

Aan montagewerk vandaag de schakelaar voor een achteruitrijlamp aangebracht, de brandstofslang op de wielkast geklemd, de wielmoer-sleutel gelakt, de bruine stoffen lapjes en vlakjes grijze pvc vastgelijmd, krik en olieblik op hun plek, hier en daar ter afdichting wat pluggen gestopt, en als laatste de voorste spatborden opgehangen. Aanblik goedgekeurd!

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 25 september 2017 10:54 PM
  [ # 274 ]

Afgelopen weekend zijn de portieren ontdaan van alle kleine en grotere roestplekjes. Vanavond is dit materiaal, samen met de onderzijde van de motorkap, de achterzijde van het frontpaneel en klein bevestigingsmateriaal van de achterste spatborden, met Owatrol geneveld.

Bij de volgende stap komt dit alles in de primer, en zal hier en daar wat geplamuurd moeten worden. Verder de tank nog even verwijderd voor een anti-roest en -steenslag behandeling, en ter plaatsing de voorruit alvast meegenomen. Hieronder het “wasgoed” aan de lijn te drogen. Materiaal, ook het binnenwerk, valt me absoluut niet tegen! Bij sommige veel jongere wagens is dat soms zichtbaar slechter of zelfs al volledig doorgerot.

Wéér een paar stapjes dichter bij de afronding! gimme

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 29 september 2017 12:59 AM
  [ # 275 ]

Afgelopen avonden is er opnieuw veel tijd gaan zitten in het schuren en plamuren van de losse plaatwerk delen, waaronder het afvullen van bestaande gaten voor eerdere kentekenplaten achterop. Deze steken allemaal te ver buiten de blauwe platen straks, en dat is geen gezicht.

De tank een kreeg extra beschermlaag rondom, en ik overweeg om onderlangs nog een laagje steenslag coating te zetten.

En de voorruit en ruitenwissers geplaatst. Voorzichtig en met de nodige moeite, want is geen dagelijks werk. De pees terugzetten viel ook niet mee, ik had ‘m waarschijnlijk beter kunnen laten zitten. Verder vier klemmetjes met moeren gezet voor de verbinding straks tussen frontplaat en de wielkasten. Thuis het binnenwerk van de portieren compleet gemaakt en de dragers en mechanisme van de draaibare zijruiten fris gesmeerd.

Al met al halen we hiermee het einde van de huidige schorsing nét niet, dus deze vanmiddag toch maar verlengd…

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25384
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 september 2017 09:31 AM
  [ # 276 ]

Nog ff twee grolsch beugelfles rubbers scoren voor op je ruitenwisserasjes!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 29 september 2017 12:05 PM
  [ # 277 ]

very good Proost!

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 05 oktober 2017 12:05 AM
  [ # 278 ]

Hieronder wat beelden van onze activiteiten van afgelopen weekend t/m vanavond. Meeste spuitwerk is nu wel zo’n beetje afgewerkt. Zeer tevreden over het resultaat, en heel geruststellend te weten hoeveel beter beschermd het materiaal er nu bijstaat. Vooral het front is ervan opgeknapt, met op mijn verzoek onderaan heel fraai een bandje sinaasappelhuid onder de lak. Kofferdeksel, de scharnieren ervan, en de portieren ook weer helemaal fris, een genot om aan te sleutelen nu ik het tevoren schoongemaakte hang- en sluitwerk deels weer kan terugplaatsen.

Meteen duidelijk dat dankzij het (voorafgaand aan het uitbenen van de koets) fixeren van de B-stijlen, de portieren netjes op hun plek gaan komen, maar wel veel werk nog om een hele flank onderling ook goed te positioneren. Gelukkig is daar bij het ontwerp ruim voldoende rekening mee is gehouden. Licht kleurverschil tussen de niet gespoten delen en de rest. Oude lak oogt wat zakelijker, grauwer, neutraler, zeg maar.

Thuis alsnog de tank voorzien van een paar lagen anti steenslag coating. Na eerder de kleppen te hebben gesteld werd gister ook de carburateur onderhanden genomen door alle sproeiers schoon te blazen met perslucht, en het uitspoelen van de vlotterkamers, want daar stond wat gruis in. Net als bij het reserve-exemplaar trouwens. Tot volle tevredenheid startte de motor nu meteen, en pakte ook sneller zonder choke z’n regelmaat op, deze acties zijn een duidelijke hoorbare verbetering.

Een komende sessie wordt de ontsteking ook nog naar beste kunnen afgeregeld. Helaas rechts ineens veel olieverlies nu, zo te zien langs de onderste klepdeksel-pakking. Plasje in het bakje van de koeltunnel, en blauwe walm vanaf de vlampijp natuurlijk…

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 05 oktober 2017 12:08 AM
  [ # 279 ]

Ach ja, een oudere luchtgekoelde Citroën wil wel eens zijn plekje markeren. Deze doet het dan wel in stijl!
Ziet er al puik uit, hoor. En dat lek krijg je vast wel weer dicht.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 05 oktober 2017 11:42 PM
  [ # 280 ]

Ga ik ook van uit. Vanavond, na rechtsonder het klepdeksel losgehaald te hebben om de seal te controleren, daar niks bijzonders aangetroffen, dus eerst rondom de moertjes maar een stukje strakker aangetrokken. Vervolgens de motor gestart en op temperatuur laten komen. Wel weer een blauwe walm van gemorste olie op het spruitstuk en de vlampijpen, maar nu geen nieuwe lekkage meer te zien. Zaterdag controleren of er toch nog ergens olie op de schone eronder gelegde kranten gevallen is, anders zouden we wellicht het front kunnen monteren, en de bedrading en de stelkabels van koplampen en motorkap-slot aansluiten.

Al met al vandaag ruim een halve dag besteed aan de opbouw. Eerst het front compleet gemaakt, op de rubber vang-dopjes van de motorkap na, en het nog resterende bevestigingsmateriaal erbij gezocht. Hierbij het gedeelte buiten het scherm van de hoekbeugels naar de bumpers wat moeten bijbuigen om mooi te laten aansluiten op vangmoer aan de bumperhoeken.

In de voorbereiding zoveel moeite besteden aan het demonteren en soigneren van alle onderdelen werpt nu z’n vruchten af. Het resultaat mag er wezen! Voor een goed beeld hierbij een serie foto’s met en zonder flitslicht.

Verder vandaag de tank vastgezet, de brandstofslang erop aangesloten, en toen de rest van de leiding langs het chassis tot binnen de wielkast in de klemmetjes geduwd. In dit deel is op de originele plek een nieuw filter geplaatst, met nieuwe rubber spanners. Toen ook de bedrading vanaf de vlotter in orde was gemaakt kon het inspectieluikje dicht, waarbij als extra voorziening het deksel een randje zelfklevende tochtstrip meekreeg. Aanvullend is met bandenzwart de op de banden terecht gekomen spuitnevel weggewerkt.

Aan het eind van de middag samen met m’n broer het kofferdeksel zo netjes mogelijk aan de koets gehangen, en de veerbuizen en contacten van de achterruitverwarming verbonden. Als straks ook de achterste spatborden gemonteerd zijn wordt de zaak definitief vastgezet. Hier zie je het genoemde kleurverschil dus ook. De nieuwe lak is iets crêmiger als het dak.

Voor het eerst in weken staat ze hier weer op eigen benen. Tevoren de moeren op de schokbreker-pennen losgehaald, en eenmaal op de vloer weer vast toen ik alle hoeken even flink had laten in-veren. En de wielmoeren nog iets aangetrokken.

Heb me wel vermaakt vandaag, dat mag duidelijk zijn gooisalut

 

Profiel  
 
Gepost: 06 oktober 2017 07:40 AM
  [ # 281 ]

Ik vind dit fantastisch, iedere keer weer een genot om naar te kijken!!!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25384
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 oktober 2017 09:08 AM
  [ # 282 ]

En het gaat ook in zo’n moordend tempo! geweldig!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 06 oktober 2017 11:06 AM
  [ # 283 ]

Ziet er zeer strak uit dat front!

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 07 oktober 2017 03:11 PM
  [ # 284 ]

Kwijl kwijl…..

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 07 oktober 2017 09:00 PM
  [ # 285 ]

Dat tempo niet echt alles is, blijkt nu de genoemde olielekkage aan de rechterkant (voor zover wij kunnen zien) optreedt tussen kop en cilinder, en vervolgens via de koelribben op de olie retour-buis en de vlampijp, in onacceptabele mate. Als gevolg hiervan dus een paar (op zich eenvoudige) stappen terug op eigen schreden, lees het weer weghalen van de spatborden en wielkasten, zodat bij verwijderde klepdeksels de kopbouten wat gerieflijker nagetrokken kunnen worden.

Heb een paar jaar terug bij de kop-revisie en vervanging van de zuigerveren deze vraag ook al eens gesteld, maar voor zover ik kan nagaan hoort er nergens tussen cilinders en motorblok, nóch tussen kop en cilinders. een papieren of vloeibare pakking. Hoe zit het eigenlijk, iemand goed advies?

Buiten deze minder plezierige gewaarwording nog wel een paar overgebleven klusjes aan de opbouw kunnen doen. Deze keer samen met m’n oudste dochter. Helemaal uit Utrecht nota bene, met dit weer nota bene, dus hevig besmet met dezelfde ziekte vrees ik Laughing Zo zijn de beide achterportieren bovenaan en verticaal voorzien van nieuwe rubber ruitlijsten, en konden toen ook de schuifruitjes en sierstrippen terug geplaatst. De overige tijd is besteed aan het op zich en onderling afstellen van alle portieren. Resultaat is qua passing en het rondom aanliggen op de portier-rubbers nog niet 100%, maar al stukken beter, en de deuren vallen naar mijn smaak keurig in het slot. Wordt vervolgd!

Profiel  
 
 
19 van de 27
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook