Dank voor jullie support!
Was eigenlijk wel een beetje en deceptie vandaag. Ik heb het vermoeden dat de originele NL CX-en langzaam toch door roest weg teren. Maar misschien moet ik inderdaad de aanschafprijs omhoog zetten, maw andere prijsklasse gaan zoeken. Ik kan wel 2000,= Euro uit gaan geven maar als ikr bij de eerste apk meteen hetzelfde bedraag kwijt ben aan oplappen schiet dat niet op.
Ik had 3 jaar geleden ook een echt mooie NL TRS met prachtige naden en geen spatje roest. Alleen een slecht schuifdak en dat heb ik laten restaureren. Dus het is ook een beetje wat je gewend bent.
Of misschien toch een XM? Heb afgelopen voor jaar nog naar die van jou gekeken ParExMple, maar toen uiteindelijk niets gekocht. Niet echt klassiek maar ben toch wel benieuwd hoe het rijdt…
ach ja, tis ook maar een luxe probleem…
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Het is ook een leuk avontuur om een CX uit Frankrijk te halen. Je kan daar met een beetje goed zoeken wel een leuke auto vinden voor 2 mille. Maar ja, daarna moet je zeker op eenzelfde bedrag rekenen voor de reis, achterstallig onderhoud, invoeren en apk.
CXArnomaat schreef:Wil geen reclame maken, maar hij zorgt heus wel dat de wagen
is
Lijkt me wel een gedreven man die Citroy. Pasman is denk ik ook zo’n bedrijfje.
par eXeMple! schreef:Het is ook een leuk avontuur om een CX uit Frankrijk te halen. Je kan daar met een beetje goed zoeken wel een leuke auto vinden voor 2 mille. Maar ja, daarna moet je zeker op eenzelfde bedrag rekenen voor de reis, achterstallig onderhoud, invoeren en apk.
Ja, maar daar zie ik toch wel tegen op. Heb daar ook niet echt de tijd en expertise voor. Vind de verhalen wel leuk om te lezen/horen hoor. Golden Years in Vught heeft net een mooie TRS gehaald. 3.950,=. Een nette prijs voor een nieuwe auto.
Maar welke vindt jij nu het fijnste? De CX of de Xm?

Totaal aantal Berichten: 6515
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
De RR07SL stond een jaar of 3 geleden te koop bij Wil Wijnhoven in Boxmeer. Kort daarna zag ik hem in Nijmegen rijden (blijkbaar verkocht), daarna niet meer gezien tot ie op de clubsite opdook. Was destijds wel een mooie auto. Geen idee of ie bij Wijnhoven in onderhoud is gebleven, maar misschien kan hij je er meer over vertellen?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Mulder schreef:Geen idee of ie bij Wijnhoven in onderhoud is gebleven, maar misschien kan hij je er meer over vertellen?
Ja klopt wel, er zaten veel facturen bij. Auto is in 1997 door Oldehagen Nieuw Vennep gebrukt verkocht. Wil van Wijnhoven heeft hem later ook weer ingeruild. Het is dood zonde dat de kopers toen geen goede antiroest behandeling hebben gegeven. Er zat ook een taxatie rapport van 4 jaar oud bij die 7.000,- euro aangaf. Maar dat is ze helaas allang niet meer waard.. dank voor je bericht!

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
DSuper1970 schreef:Maar welke vindt jij nu het fijnste? De CX of de Xm?
Ze zijn nauwelijks met elkaar te vergelijken omdat ze gewoon uit een andere tijd komen.
Op bijna ieder individueel punt is de CX beter: sturen, veren, looks, airco, verwarming… Ik mis met name ABS en het geluid en toerenbereik van de V6.
Ik vind de CX veel fijner, maar dat komt met name door de beleving en het fijt dat ik niet afhankelijk ben van een auto.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ree schreef:DSuper1970 schreef:Maar welke vindt jij nu het fijnste? De CX of de Xm?
Op bijna ieder individueel punt is de CX beter: sturen, veren, looks, airco, verwarming… Ik mis met name ABS en het geluid en toerenbereik van de V6.Ree
Ja da’s wel waar, de XM is van een andere tijd. Maar vindt je de verwarming airco en sturen van de CX beter? Veren geloof ik wel, de XM is toch meer naar wat de gemiddelde automobilist prettig vindt gegroeid denk ik. Welke XM’s hebben nog diravi? Allen de V6-en of ook de 2.0i 16V. Sommige hebben het wel; is het tot een bepaald bouwjaar geleverd? Diravi vindt ik super!

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Qua rechtuitstabiliteit is de CX beter dan de XM, de CX Diravi is directer en sterker bekrachtigd. Ook de rempedaalslag c.q. remdruk van de CX is beter. Qua looks vind ik de CX ook beter , maar de XM serie 1
blijft ook iets aparts de XM serie 2 vind ik weer helemaal niks
.
Alleen XM`s met de PRV V6en (12v 170 en 24v 200pk) hebben Diravi. Dit is tot ongeveer 1996 geleverd geweest.
De vering van de CX is niet zachter, maar de demping is zachter dan van de XM. Om dezelfde reden heb ik mijn dempingsgaatjes van de mijn XM ietsje uitgeboord(0,2mm extra) om het meer een CX dempingskarakter te geven. Hierdoor is ook mijn rempedaal beter doseerbaar met iets meer remdruk (ABS treed nu eerder en merkbaarder in) en is de Diravi ook veel lichter te bedienen, vooral met parkeren.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
DSuper1970 schreef:Ja da’s wel waar, de XM is van een andere tijd. Maar vindt je de verwarming airco en sturen van de CX beter? Veren geloof ik wel, de XM is toch meer naar wat de gemiddelde automobilist prettig vindt gegroeid denk ik. Welke XM’s hebben nog diravi? Allen de V6-en of ook de 2.0i 16V. Sommige hebben het wel; is het tot een bepaald bouwjaar geleverd? Diravi vindt ik super!
De verwarming van de CX wordt eerder warm dan bij de XM. Bij de XM duurt het vaak een minuut of 3 eer de lucht echt warm wordt, bij de CX is het significant eerder. De arico van de XM had ik altijd goed onderhouden, maar als je de airco van de XM voelt vlak na een onderhoudsbeurt, dan kan deze niet tippen aan de airco van de CX. Een XM is weer beter te ontwazemen zonder airo omdat de ventilatoren beter zijn. Rijden in een CX zonder airco bevalt mij daarom ook niet.
Mijn XM had diravi, maar dat is niet te vergelijken met de diravi van een CX. Dat komt natuurlijk ook door de ophanging voor, die is bij de CX beter. Bij een XM voelt het alsof je aan het sturen bent, bij een CX alsof je de bocht in gezogen wordt.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Bij een XM voelt het alsof je aan het sturen bent, bij een CX alsof je de bocht in gezogen wordt.
Ree
Jahaaa.. dat gevoel ken ik! Is inderdaad een perfecte beschrijving van je; nog niet eerder tegengekomen!! Zo is het ook!!
De XM serie 1 vind ik zo’n lelijk dashboard hebben…maar ja da’s een smaak verhaal.
Wordt nog moeilijk…
Citrophile schreef:maar de XM serie 1
blijft ook iets aparts de XM serie 2 vind ik weer helemaal niks
.
Alleen XM`s met de PRV V6en (12v 170 en 24v 200pk) hebben Diravi. Dit is tot ongeveer 1996 geleverd geweest.Ik denk dat jij die zwarte XM V6 die Citroy te koop heeft staan dus wel top vindt?

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ree schreef:Op bijna ieder individueel punt is de CX beter: sturen, veren, looks, airco, verwarming… Ik mis met name ABS en het geluid en toerenbereik van de V6.
Tja ABS is natuurlijk ook op de CX leverbaar geweest, in mijn geval hoef ik het zelfs niet te missen.
Het toerenbereik heb ik ook helemaal geen last van. In tegendeel.
Een V6 begint pas een beetje wakker te worden boven de 4000 rpm, dan ben ik met de CX al weg
Ik denk dat je een ongeblazen CX GTi ook niet helemaal kan vergelijken met een dikke V6 uit de XM.
Je heb het hier over een 4 pitter 135 pk tov 6 pitter 160/200 pk… Het gewicht is wel in het voordeel van de CX, maar daar heb je op de snelweg ook niet zoveel meer aan.
CX Turbo vs XM V6 dat wordt een ander verhaal. De CX heeft een veel bruikbaarder vermogen. Bij zo’n V6 blijf je trappen en wachten totdat je hoog genoeg in de toeren zit om je echte vermogen te merken.
Ik merk het dagelijks ook bij de Xsara (16v blok), het is wachten op vermogen (4000+ rpm) Bij de CX heb je gewoon snel veel vermogen beschikbaar
De zwarte CX GTi automaat ziet er op de foto’s netjes uit.
Let wel even op de achterklep. Het automaat plaatje lijkt erg laag te zitten. Verder twijfel ik ook of het mat zwarte gedeelte bij de spoiler meegespoten is in glanslak van de auto…
Dan is het natuurlijk ook belangrijk om te weten of de hele auto is overgespoten of een deel daarvan, wat weer kleurverschil kan opleveren….
Zit het VIP optie pakket er eigenlijk op? Dan heb je in elk geval de luxe stoelen, dat is wel zo fijn
Arjan Verkade schreef:Ree schreef:Zit het VIP optie pakket er eigenlijk op? Dan heb je in elk geval de luxe stoelen, dat is wel zo fijn
De achterklep was gewoon mat zwart zoals het hoort. Wat betreft het VIP inteieur, er zat gewoon de visgraat in. Maar dat is toch standaard bij een GTI?
Hierbij fotootjes als bijlage…
Afbeelding BijlagenCitroën: l’Art pour l’Art

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nee dat is zeker niet standaard!
Alleen op de Turbo (serie 2) is dat standaard
Op een GTi (en TRD Turbo) vallen deze stoelen onder het VIP optie pakket.
Volgens mij heb je dan ook elektrische ramen achter, maar dat weet ik niet zeker.
Wel standaard een zwart dash en sigarettenaanstekers in de achterdeuren. Zo nog wel een aantal extra’s