




















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Pascal schreef:La Léo schreef:
Ik vind het altijd zo opmerkelijk dat mensen die waarschijnlijk nog nimmer zo’n klus gedaan hebben, altijd als eerste hard gaan roepen dat bedragen wel veel te hoog zullen liggen.
waterman schreef:
Volgens mij moet je even een beetje realisme tot je laten doorbrengen. Dat doe ik graag voor je
Kopsetje kost snel 150 euro. Kop er af halen bij een gti is wel even werk, dan de kop laten vlakken, de zooi schoonmaken, alles weer monteren, kortom je bent zo 10 uur verder, iets wat je volgens het factureertijdenboek van Citroen zelf gewoon kunt rekenen Ok, 10 uur dus, x 50 of 60 euro, kosten van het vlakken er bij, kopsetje, wat klein materiaal, hopsa: knap als het lukt voor de genoemde 1000 euro…
Normaliter ben ik niet vies van wat tegengas, maar in dit geval hebben bovengequoten helemaal gelijk:
het laten vlakken, afpersen en laten voorzien van nieuwe klephoedjes aan mijn Douvrin-22 kop kostte me al €150,-.
De koppakkingset was ook een kleine 100 euri, dus dan zal die voor een wat zeldzamere 2400 zéker zo duur zoniet duurder zijn…
Zit het spul er nog niet op, want aan demontage en hermontage ben je al snel een werkdag kwijt.
Los van wat eventueel nog meer vervangen moet worden, want boutjes en moertjes en tapeindjes willen na 25+ jaar wel eens zó vastzitten dat afbreken de enige uitweg is….Ik doe de reparaties en vervanging aan mijn auto’s zelf, gewoon omdat ik het veel te leuk vind om het uit handen te geven aan een ander.
Dat ik daarmee ook geld bespaar is een leuke meenemer, maar niet de hoofdreden.Ik vind die 800 euro een vrij voorzichtige reële schatting, tuurlijk kan dat eventueel goedkoper maar het tegendeel bij een oudere auto is eerder waar…
Desalniettemin: geniet op dit moment vooral van je vakantie; de rest komt morgen…
hmm,
heb ik me blijkbaar erg verkeken op het werk wat hierin gaat zitten. Stom, stom stom want als alleen het arbeidsloon al 10 uur x 50,- a 60,- euro is zit je idd zo op e 800,- euro.
mmargoed het blijf natuurlijk vervelend voor Alban, watn hij zit met de gebakken peren, maar hopen dat het meevalt voor hem.
En ja, binnenkort ervaar ik het zelf ook hoeveel werk het is aangezien mijn blok uit elkaar gaat ivm met olielekkage’s.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Zuur zeg, op vakantie en nog zo dicht bij huis stranden. Heel veel sterkte.
Bon, vandaag de hele dag in de weer geweest met de ANWB en de ADAC… resultaat: de diagnose is bevestigd: koppakking defect… oplossing: ADAC kan het niet fixen, dus morgen gaat ze op transport naar Strasser in Keulen… zij quoten ook 800 euro, dus daar gaan we voor. Vrijdag is ze gereed om opgehaald te worden.
Ik ben intussen voor een tweede dag in de Cité de l’Automobile geweest. Erg indrukwekkend, ook de tweede keer, maar de opstelling is waardeloos, het licht nog slechter, heb flinke trucs moeten uithalen voor wat mooie kiekjes…
Hier een slideshow van de eerste en beste resultaten
Morgen rij ik naar Metz, de planning is aardig overhoop gegooid wat dat aan gaat, geen Beaune, geen Troyes, geen Reims… we blijven en paar dagen in Metz en dan door naar Heerlen (straks nog maar even en hostel daaro zoeken) en dan vrijdag de leenauto wegbrengen en Collette ophalen…
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
Er zijn ergere dingen dan naar Metz te gaan. Wat een prachtige stad ! En de auto komt ook in orde zo te lezen….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
We gaan van allebei die dingen gewoon uit heb al een mooi hosteltje gevonden,met uitzicht op de rivier
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
mooi dat je voor alles een adres hebt gevonden !
en Cité de l’Automobile is wel een soort droom met die auto’s die daar staan.
en erg mooie foto shoot heb je er gemaakt !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Net pas effe de moeite genomen te kijken. Volgens mij is het beter niet te gaan. Met deze fotoshoot heb je èn de auto’s èn de kunst van Alban. Niks meer aan doen. Prachtig.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heel mooie foto’s!
Citroen!
Moooi
Succes met die pakking. What the heck maak gewoon nog een zooitje van die mooie fotos. Jij bent toch zeker geen amateur fotograaf?
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
mbt de fotoshoot - art meets art, zeker! maar die voitures zelf nog een keer aanschouwen is ook geen straf.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Wat een prachtige foto’s van de Cité de l’Automobile zeg! Complimenten. Stom dat ik er vorig jaar niet ben wezen kijken toen ik op nog geen twintig km afstand op vakantie was.
Ten noorden van Mullhousen is het trouwens ook prachtig. Een rit door de wijnvelden aan de oostkant van de Elzas is puur genieten en ik raad je voor de rit naar Metz de ‘Route de Cretes’aan welke over de top van de bergrug gaat.
Succes!
Zo maar een spontaan idee: minimeet naar Mulhouse. Daar is best in een ochtend naar toe te blazen, middagje in museum, avondje Mulhouse en dan de volgende dag weer terug. Alban mee voor de herkansing met de auto’s met weinig licht !
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43382
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heel fijn dat de auto gemaakt gaat worden, maar als ik dit topic zo aan het doorlezen ben vrees ik dat je er met enkel een nieuwe koppakking toch niet helemaal gaat zijn… Vanaf een van de eerste pagina’s lees ik namelijk dat de motortemperatuur te hoog werd, dat er geadviseerd is om het koelsysteem te spoelen en dat er eigenlijk een andere radiateur in zou moeten…. Ik hoop dat ze in die garage verder kijken dan alleen de koppakking want anders sta je zo weer. Ik denk dat je wel iets meer kwijt gaat zijn als die 800 euro voor de kop als ze de oorzaak van de lekke pakking vinden. Koppakkingen gaan niet zomaar lek op een CX gti namelijk! Sterker nog, het komt écht zelden voor!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Toen ik de kop van de Douvrin 22 die nu in ‘Maya’ ligt lichtte, bleek dat was rondgereden met die korrels om tijdelijk het koelsysteem (lees radiateur) te dichten….
Wat een zooi gaf dat in het blok!!
Ik heb de cylinderbussen helemaal schoon moeten krabben, was nèt kalkaanslag…
Bij dit blok bleek uiteindelijk een falende thermoschakelaar (die je ventilatoren aanstuurt) de oorzaak van een doorgeblazen koppakking.
Dus laat inderdaad álles even goed nakijken en -testen, meestal is de koppakking slechts een symptoom en ligt de werkelijke oorzaak elders…
‘Spirit of avant-garde’
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Fraaie platen Alban, genieten! Ik hoop dat er nog meer volgen.
Hopelijk is Collette snel weer de oude!
Robin Visser schreef:Zo maar een spontaan idee: minimeet naar Mulhouse. Daar is best in een ochtend naar toe te blazen, middagje in museum, avondje Mulhouse en dan de volgende dag weer terug. Alban mee voor de herkansing met de auto’s met weinig licht !
Ben ik wel voor… Mits ik kan…