Blokken eruit en teflonspray onder de rubbers, dat is toch niet zo’n karwei?
Ad
cx 22trs ‘85
Eh nou ja kweenie of dat gaat lukken.
Leontien heeft in het laatste en voorlaatste clubblad een hele mooie uitleg geschreven.
Het is iets ingewikkelder dan jij schrijft denk ik.
Als je lid bent heb je die bladen en anders kun je het misschien even lenen en snel lid worden
Ik zou je wel uitleg willen geven, maar in het clubblad staat het veel beter en duidelijker dan ik kan.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
atak schreef:Blokken eruit en teflonspray onder de rubbers, dat is toch niet zo’n karwei?
Ad
Telfonspray onder….rubbers???
Welke rubbers bedoel je dan? Er zit geen rubber in het remsysteem van een CX. Beter gebruik je trouwens kopervet of keramisch vet (spray). Zie inderdaad die twee clubbladen voor alle info met foto’s. (er is een deel 1 en 2)
De handrem moet je aan beide kanten afstellen hoor. Ook een heel lullig klusje trouwens.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Inschrijf formulier aangevraagd voor cx club en info pakket. Ik begrijp dat het geen brembo remmen zijn maar iets “frans”. Ik zal het boek eens doorlezen voor ik begin te demonteren .
Ad
cx 22trs ‘85

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Remmen zijn niks bijzonders hoor gewoon een klauw met een paar zuigers die op de schijf drukken. Die zuigers zitten nu dus waarschijnlijk vast.
Gewoon klauw ervan halen en zuigers gangbaar maken, hier zitten overigens wel een paar rubber afsluitringen in die zorgen dat ie niet lekt.
Simpel met een beetje teflon zullen die zuigers iig wel niet loskomen.
Succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Als na inspuiten met kruipolie en dan de zuigers terugknijpen met grote waterpomptang (niet direct op de zuiger maar blok of houtje ertussen!) de zuiger nog niet los wil dan kun je altijd de zaak demonteren. Vaak is een paar keer volledig in en uit bewegen voldoende om t weer soepel te laten gaan. T blijft een LHM systeem en zolang er geen corrosie op de zuiger zit is het redelijk foolproof.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Voor je van alles los gaat draaien verzeker je er eerst van dat er überhaupt iets aan de hand is. Ik geloof eerlijk gezegd niet dat de rem vast zit. Hij remt zeer goed, trekt niet naar links of rechts bij zacht of hard remmen, en loopt gewoon vrij. Je kunt hem met één hand van de plek duwen.
Einde vorige pagina las ik toch echt dat de rem vast zit.
Aan het begin van het topic staat dat er roest op de schijven zit.
Echt in concoursstaat zal het allemaal wel niet zijn dus.
Met een waterpomptang heen en weer drukkken wil inderdaad wel eens helpen, maar meestal tijdelijk.
De enige goede manier is het geheel goed schoon en gangbaar te maken.
En volgens mij wil ad het graag goed hebben, tenminste dat heeft er alle schijn van als ik Ie hoe hij te werk gaat.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
We wachten Ad zijn bevindingen rustig af.

I stand corrected. Er zit uiteraard wel rubber in het remsysteem. Zoals Mark terecht opmerkt: de rubberen afdichtringen in de holte waar de zuiger beweegt! (sorry, had ik even niet aan gedacht).
Deze zijn echter meestal nog oké, maar een randje roest aan de zuiger kan al problemen geven ja.
Nouja, we wachten het af!
Ik heb even een paar wielbouten erin gedraaid en met een stang gedraaid en toen schoot de rem weer los. Vervolgens met teflon spray, dat ik van mijn vader heb gekregen die dit gebruikt bij zijn wapens en uitstekende eigenschappen heeft, er de remcilinders mee ingeprayed. Vervolgens de handremmen afgesteld en toen erachter kwam dat daar misschien iets niet helemaal goed zit, het binnenste blokje beweegt mee ondanks dat er geen kracht opstaat rechts. Dit ga ik nog eens goed bekijken als zij haar APK heeft en zij op een brug kan. Is dit wat je inspuit met koperspray LaLeo? Wel alles goed ingespoten om het gangbaar te krijgen en te houden.
De koppeling moest ik ook erg ver intrappen en heb ik iets vaster gezet. In het boek staat een procedé met een stukje van 55 mm, hoe doen jullie dit? gewoon op gevoel?
Weer super bedankt voor de info, Ad
cx 22trs ‘85
Denk je alles voor elkaar te hebben stoppen de richting aanwijzers ermee op weg naar de herkeuring. Dus terug en na een tikje op het relais doet hij het weer maaaar, linksaf is goed alarm is goed l en r maar naar rechts geeft hij aan alsof er een lampje kapot is dus heel snel. Vreemd toch? met alarm doet hij het wel goed. Dus het relais kapot?
Lees net het een en ander maar men komt daar niet uit, of de alarm schakelaar of waarschijnlijk een draadbreuk.
Ad
cx 22trs ‘85

atak schreef:Is dit wat je inspuit met koperspray LaLeo? Wel alles goed ingespoten om het gangbaar te krijgen en te houden.
Ad, het is een goed idee als je even naar de redactie van het clubblad mailt (je bent lid inmiddels, toch?) of je dat oude nummer kunnen opsturen waar alles instond (feitelijk twee edities, want het was een tweedelig verhaal).
Dat verklaart en beschrijft zo’n beetje alles over de remmerij.
Of wellicht heeft er hier iemand een blad over of wil het voor je kopiëren ofzo?
Kopervet is meestal niet uit een spuitbus, maar doe je met een kwastje. De handremblokken zelf doe ik altijd alleen ‘n beetje langs het randje en achterop en puntje. Verder wel het hele mechaniek enorm goed losmaken en smeren met kopervet. De scharniertjes dus vooral.
Koppeling… tja stellen op gevoel. Al zal het ook wel uit het boek kunnen, geen idee of dat meer heil brengt eigenlijk. Ik ken iemand die ‘t uit een boek deed, maar die anderhalf jaar dacht dat zijn koppeling op z’n einde liep. Bleek al die tijd gewoon de kabel verkeerd afgesteld.
Maar goed, als de kabel ‘uitgesteld’ is houdt het uiteraard op. Als je echt geheel tot de bodem moet trappen omdat de boel anders kraakt, denk ik dat het gewoon over en uit is met de koppeling. Maar da’s lastig te beoordelen vanaf hier.

atak schreef:linksaf is goed alarm is goed l en r maar naar rechts geeft hij aan alsof er een lampje kapot is dus heel snel. Vreemd toch? met alarm doet hij het wel goed. Dus het relais kapot?
Nee, dan doet hij nix meer hoor.
Alarmlichtschaklaar kan mee geknoeid zijn (achterop de stekker). Hadden ze er niet ook ooit een alarm ingeklooid? Of in elk geval in je kabelboom gerotzooid om van Série 1 Série 2 te maken?
En de visuele inspectie dan? Als je de richting naar rechts aangeeft, en je loopt om de auto heen, welke lampen doen het dan wel en welke niet? Op zich wel goed om daar mee te beginnen. Of doen ze het echt geen van allen rechts?
Rechts doen ze het wel maar snel en iets minder helder. Het tempo als er een lampje kapot is dus. Dit duid op meer weerstand zou je zeggen.
Wordt hij dan afgekeurd als alles goed is alleen die iets snellere en minder heldere signalering? Ik denk dat ik alles maar stuk voor stuk ga vervangen tot hij het goed doet.
Ik kan namelijk geen wijs worden uit het schema maar zit de alarmschakelaar na het relais? die kan dan kapot zijn.
Ad
cx 22trs ‘85