Totaal aantal Berichten: 25397
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je hebt niks aan een gereviseerde TD 5bak he?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
atak schreef:Dat horror verhaal heeft een keer in het clubblad gestaan. Geschreven door Leontien. Daar was ik dan ook het meest beducht voor en is helaas waarheid geworden. Ik laat het stuk zitten en koop een andere, deze heeft al zo veel te verduren gehad dat het niet meer goed kan zijn. Ondertussen gaat de demontage gestaag en heb ik alle schakelassen en walsen eraf. Morgen wordt hij door een kenner nagemeten maar volgens mij zijn de 1ste en 2de versnelling syngro ringen overleden of bijna overleden want daar krijg ik net .5 mm tussen en dan zijn ze eigenlijk afgeschreven. De andere zijn goed of perfect. Dat wordt een flinke waslijst voor cx basis of zijn die dingen gewoon in nl te krijgen?
Ad
syngromes ringen zijn gewoon te krijgen. bij mij zaten ze in een peugeot zakje
Heb ze toen bij v/d Laan besteld.
mvg, joost
atak schreef:Ik laat het stuk zitten en koop een andere, deze heeft al zo veel te verduren gehad dat het niet meer goed kan zijn.
Ad
Die bak kan best wel wat hebben hoor.
Ik zou de as eruit halen en gewoon proberen.
(tenzij je echt overdreven geweld hebt gebruikt)
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
195 cm en 110 kg, en dan uit volle kracht slaan met een kloofbijl van 3 kg op een lange bijtel is niet overdreven maar wel erg genoeg om het vertrouwen in het huis te verliezen.
Ad
cx 22trs ‘85
atak schreef:195 cm en 110 kg, en dan uit volle kracht slaan met een kloofbijl van 3 kg op een lange bijtel is niet overdreven maar wel erg genoeg om het vertrouwen in het huis te verliezen.
Ad
dat klinkt wel heel bizar
ik denk dat het de borgveer volledig kaduuk is waardoor de as niet los komt
Totaal aantal Berichten: 9156
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De kunst is om de tripoide volledig recht voorspanning te geven door aan weerszijden een metalen wig te plaatsen.
Daarna moet de borgring met één korte droge tik op de tripoide in diameter kleiner worden en schrikt de tripoide los.
Maar ja, dit is makkelijker geschreven dan gedaan.
Kan je de tripoide nog wel iets in de splines bewegen?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Neen, vast!! In de tandheelkunde heb je bij sommige implantaten een koudlas. Daar waar de pasvorm zo goed is dat er een verbinding ontstaat die erg, heel erg vast zit. Zoiets is hier ook gebeurt denk ik, de borgring heeft dwars gezeten en is een verbinding aan gegaan met de spiebanen, ad ergo vast. Maar de nieuwe is al besteld dus ik laat het zo.
Ad
cx 22trs ‘85
Vandaag verder gegaan met de bak, eerst de assen eruit gehaald met de klauwen, ook daar moet je oppassen voor wegspringende veertjes en borgpennetjes.
Daarna de tandwiel pakketten eruit gehaald, daar staat gewoon verwijder ze, wel dat is toch wel zweten geworden maar gelukt.
Je hoeft trouwens niet zoals in het boek staat de lager pakking los te halen Alle onderste bouten los en je tilt hem er zo af.
Alles netjes wegleggen zoals je ze eraf raapt
Daarna de afgebroken draadeind eruit gehaald met een bout erop gelast en uit de andere bak een draadeind gedraaid ter vervanging.
Morgen laat ik de syngro ringen controleren maar volgens mij zijn d1e van de eerste en tweede versnelling op punt van overlijden en is er nog maar minder dan .50 mm over terwijl 1 mm het begin is. In de bak uit mijn auto zijn de 1 2 en 4 5 slecht dus ik ben er wel op vooruit gegaan .
Ad
cx 22trs ‘85
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Mooi werk…...! Als ik dit weer lees ben ik toch wel jaloers op al die handige Harry’s
En we gaan weer door. Ondertussen is de versnellingsbak weer in elkaar gezet en de ruimtes tussen de tandwielen en de cychromesh ringen zijn .7 of beter geworden, wat vooral veel moeite koste was het terug plaatsen van de assen. Bij de primaire as was een nieuw lager gekomen en een nieuwe keerring en dan moet je de primaire as erboven laten zweven en dan de tandwiel as er schuin bij plaatsen en dan op hun plek in het lagerhuis zien te krijgen. Zweten dus maar uiteindelijk met een klap van de moker op een stuk hout schoten ze er alle twee in. Het huis erop en ik wil de schakelassen gaan bedienen: geen beweging, ik ploeteren maar niets werkte. Trek ik aan de eerste as die door het huis steekt, hoor ik klak en schiet hij in een borging van de bovenste kogels en ja hoor alles werkt. Nu nog een moment sleutel regelen die max 300nm kan hebben om de borgmoeren vast te zetten.
Vraag, er kan in het differentieel toch niets verkeerd gaan?, dat is toch gelagerd en geborgd op zich? Ik vind de uitgaande assen zoveel speling hebben, bij alle twee de bakken overigens dus het hoort zo denk ik dan maar.
Ik heb ook de carterpan eraf gehaald en met nieuwe pakking gemonteerd.
De koppeling ligt er nu af en is 7 mm dik de platen zijn 3 mm dik.
Vraag vervangen of niet? er staan geen minimum maten in het boek.
Ik moet in ieder geval de krukas keerring vervangen en doe dan ook maar het lagertje dat daar zit.
Vraag, hoe krijg ik dat lagertje eruit? ik kan er niet achter komen natuurlijk. Koud maken en dan met een schroevendraaier eruit wippen?
Ik weet wel dat ik de volgende keer eerst mijn blok schoon spuit want dit is wel erg vies elke keer om mee te werken.
Wat ook vies was waren de balken enz achter het lekkende blok, zeker 1,5kg zand en vet weggehaald. De onderste motorsteun is dus ook een olie spons en moet vervangen worden
De bumper eraf gehaald en ik schok toch wel van de hoeveelheid metaal die ik moet aan aanbrengen om hem weer goed te krijgen.
Vraag Heeft die opstaande metalen flap bij de knipperlichten nog nut of kan ik die weglaten?
De accubak is weer netjes en kan weer wat zuur hebben.
Morgen verder. ik hoop op antwoorden Ad.
cx 22trs ‘85
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Pfff, of ‘t nou in 1x allemaal goed gaat of niet, groot respect.
atak schreef:De bumper eraf gehaald en ik schok toch wel van de hoeveelheid metaal die ik moet aan aanbrengen om hem weer goed te krijgen.
[plaatje]
Vraag Heeft die opstaande metalen flap bij de knipperlichten nog nut of kan ik die weglaten?
Volgens mij is die wel ook steun voor de knipperunits, maar ik kan me vergissen. Maar kun je niet beter een complete bumperbalk van een sloper overzetten? Heeft 1 van de cx-specialisten vast wel liggen/staan. Hoe ziet ‘t er verder uit achter/onder de koplampen?
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Mooi foto verslag, goed bezig!
Koppeling bleef bij mij zitten.
En ik zou een andere frontbalk zoeken.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Ik ga de bak nog wel testen en wel op deze manier van de simca matra man.
https://www.youtube.com/watch?v=TWYvL4v-E0M
Ad
cx 22trs ‘85
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Wat een briljant idee om dat zo te doen!
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82