Totaal aantal Berichten: 487
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Super - proficiat! Verheug me op de verhalen en details van je aanpak!

Totaal aantal Berichten: 1347
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Zo!
Papa is begonnen!
Vandaag mezelf 4 uurtjes kwaad gemaakt; dak eraf, interieur eruit, kofferbak eraf, bekleding eruit.
Longerans, A, B en C stijlen en dakrand zien er nog netjes uit, Bijna zonde om het dakdeel eraf te jassen, maar we gaan doorrrrr!
Kwam op de rechter B stijl nog een raar nummer tegen;
De constructie van de achterste boog is erg mooi, die wl ik graag zo houden maar dan demontabel, msschien deelbaar maken.

Zo!
Papa is begonnen!
Vandaag mezelf 4 uurtjes kwaad gemaakt; dak eraf, interieur eruit, kofferbak eraf, bekleding eruit.
Longerans, A, B en C stijlen en dakrand zien er nog netjes uit, Bijna zonde om het dakdeel eraf te jassen, maar we gaan doorrrrr!
Kwam op de rechter B stijl nog een raar nummer tegen. Iemand enig idee wat het betekent?;
De constructie van de achterste boog is erg mooi, die wil ik graag zo houden maar dan demontabel, misschien deelbaar maken.
Het dak is ook een schitterend stuk auto historie, Ik ga deze denk ik aan het plafond van mijn cafe hangen, dat begint toch al een behoorlijke citroen tempel te worden.
Nu papa moe, papa dorst, papa bier…
Begint al op een cabrio te lijken.
Nu eerst verstevigen en dan pas zagen!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Ja dankje! Ik laat de deuren er ook nog even in om zeker te zijn dat ik het verband niet verlies (meer ter controle dan dat ze extra stijfheid geven) Hoe heb jij het opgelost met de deurrubbers Egbert? Bovenste helft gewoon afgeknipt?
Nu de boel mooi open is kan ik met een goede vriend (constructie sterkte berekenaar) nog beter kijken hoe we wat waar gaan lassen om stijheid te krijgen. Ik moet nog wel even de ds op kriksteunen zetten, dan is alles ook meteen mooi recht, en ik moet de benzinetank eruit halen en de dorpelversiering + de draagbalk-schaamplaat aan de onderkant.
Lekker hoor!
Draagbalkschaamplaat wat een mooi woord
http://www.citroen-ds-id.com/ds/DS_Real_Convertible.html
Stef misschien iets voor jou???? Lijkt me wel veel werk om even het dak open te doen. En wat wanneer het onderweg opeens begint te regenen?
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Het is wel apart, echter ik hou het op een echte
Stef Sep schreef:Hoe heb jij het opgelost met de deurrubbers Egbert? Bovenste helft gewoon afgeknipt?
Ik ben over gegaan naar moderne rubbers. Dus die rare DS deurrubber randjes er allemaal afgehaald. Dan hou je een rechte rand over waar een modern rubber op gedrukt kan worden. Bij de rare hoekjes bij overgang deur naar raam heb ik met kit de rubbers gemodifideerd ( iets voor jou rubber mannetje). En dan allemaal verschillende stukken. Mijn B-stijlen kunnen los en daar zit dan zijn eigen stuk deurrubber aan.
Handig dat je iemand hebt die de constructie door kan rekenen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

SalsaChris schreef:Draagbalkschaamplaat wat een mooi woord
![]()
http://www.citroen-ds-id.com/ds/DS_Real_Convertible.html
Stef misschien iets voor jou???? Lijkt me wel veel werk om even het dak open te doen. En wat wanneer het onderweg opeens begint te regenen?
Maar dan met andere knipperlichten en andere gordel constructie….
Die gordels had hij net zo goed beetje deftiger kunnen uitwerken.
Bedoel, waarom die gordels naar binnen brengen?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Totaal aantal Berichten: 27981
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik gok dat die balk toch al op de planning stond voor extra stevigheid.
In het midden zullen ze wel zitten om de achterin makkelijker in te stappen.

Totaal aantal Berichten: 487
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
SPAM schreef:Het is wel apart, echter ik hou het op een echte
Mee eens - ‘apart’. Maar persoonlijk vind ik het helemaal niks. Dan zie ik heel veel liever de auto die Egbert heeft gemaakt met een mooie en goed te bedienen kapconstructie en zonder rare buisconstructies in de auto.

Gisteren tank eruit gehaald; als nieuw! van binnen en van buiten. Ook de box sectie waar de achterste stabilisatie stang in zit is nog in buitengewoon goede staat.
1e grove model van de bodem met de zwakke plekken zichtbaar (negeer de uitlaatbox, dat zit niet goed in dit model)
Truuk is om achterste chassisdeel (smalle balken met achtervering) goed vast te maken aan de 7 compartimenten box. Egbert heeft dat heel mooi gedaan. Ik probeer hat wat eenvoudiger te doen door hem boven en onder aan de 7 compartimentenbox te sandwichen.
Kritieke punten zijn dan de voorste en achterste binnenhoeken. Waar de longerons aan de 7 compartimenten box vastzit en waar het schutbord aan de longerons vastzit.
Door driehoeken te lassen (wellicht met een radius op de schuine zijde) wil ik deze piekkracht anders laten vloeien.
De longerons zelf zijn stevig genoeg, maar nu ik hem toch open heb liggen las ik er boven en onder toch hoekprofielen van 70 x 30 x 2 mm in (70 mm. deel horizontaal houden om daarmee zo veel mogelijk materiaal zo ver als mogelijk van de neutrale as vandaan te houden.)
Lig nu ziek op bed, dus helaas geen klussen vandaag, heb net al wel virtuele laskursussen gedaan.

Totaal aantal Berichten: 809
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Mooi dat die constructeur van alles kan doorrekenen in 3D CAD. Ik neem aan dat je de tekeningen van Egbert zijn verstevigingen hebt gezien? Egbert heeft de verborgen ruimte zo effectief mogelijk gebruikt en gevuld met extra stalen kokers (2x rechthoekig in de longerons en ronde kokers onder de voorstoelen). Zonder berekeningen kwam hij op een heel stijf eindresultaat. De winst van het doorrekenen in 3D CAD zou volgens mij vooral moeten liggen in het besparen op toevoegen van extra staal (en dus gewicht), dus dat je uiteindelijk dezelfde stijfheid als Egbert kunt bereiken, maar dan met minder extra gewicht.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Totaal aantal Berichten: 9368
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Besparing van gewicht,kun je het best bereiken door zo dun mogelijk materiaal te gebruiken.
Maar dit moet je dan uiteraard profileren.
Hier kun je uiteindelijk de grootste winst mee behalen.
Dus inplaats van twee millimeter, 1 of anderhalf pakken en een extra zetting geven.
Profilering is doorgaans sterker dan dikker materiaal.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.