Dat is wel heel ironisch: we hadden het tijdens het lustrum nog over elektronische ontstekingen en dat die tegenwoordig zelden stuk gaan. Karakter…
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Nou, ik heb al heel wat van die aftermarketsetjes zien sneuvelen..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Moraal van het verhaal: nooit op pad zonder de originele punten en bijbehorend gereedschap om de boel onderweg om te kunnen bouwen. En nooit meer roepen tijdens een treffen dat elektronische ontstekingen niet vaak meer stuk gaan
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
puntenontstekingen kunnen ook stuk.
bij een Renault 5 me ooit eens suf zitten zoeken, bleek de condensator kapot…
Maareh Niels, heb je niet een L jetronic?
Zit daar niet dezelfde ontstekingsmodule in als van de BX?
Daar heb ik nog wel één van te leen…
Of is dat niet het probleem?
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb eens een dag zitten zoeken tot de nieuwe !! condensator van valeo de oorzaak bleek. Oude erin en VROEMMM!
Velleman kitjes gaan zelden stuk. Wel goed de koelrib vastzetten met geleidingspasta aan de tor.
je kan toch blokjes achter je achterwielen leggen en dan opkrikken?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik rijd al meer dan 50 jaar met contactpuntjes en het enige dat bij mij is gesneuveld is een meer dan 40 jaar oude rotor.
Nog geen tijd gehad voor een update, dus nu maar even:
- voor had ik op zondag avond blokken bij ophanging er tussen geschoven, daarmee bleef ‘ie voldoende hoog de volgende dag om hem achter op te pakken. Inderdaad daar ook nog blokken tussen gezet en zo kom ik hem naar binnen krijgen door een beetje duwwerk met z’n 3-en.
- andere startmotor
- andere bobine
- punten erin (zonder velleman helaas) en het loopt allemaal weer.
Startmotor vanochtend weggebracht naar AED, die hadden hem ongeveer 6000 km terug gereviseerd. Blijkt net dat het deksel (met de collectors) op een bepaalde manier sluiting maakte met de massa, een kwaaltje wat ze vroeger schijnbaar wel vaker hadden..
Statisch de punten gesteld op 0.4, helaas geen dwell meter. De motor ‘mist’ nu af en toe een slagje (alsof ‘ie niest), had ik in het verleden ook, met de electronische ontsteking had ik dat niet meer. Op zich werkte het echt heel mooi, jammer dat het kapot gaat. Zijn er nog mensen die merken / leveranciers weten die niet (zo snel) kapot gaan?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met velleman wordt je vonk veel krachtiger en dan loopt ie ook mooier.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Is dat zo Boog? Ik vraag me dat wel eens af. Bij Velleman wordt het schakelen van de puntjes vervangen door een thyristor, maar er zit nog altijd een condensator overheen.
Ontstekingpunten die goed en schoon zijn maken een goed contact en als ze open gaan slurpt de condensator de spanning naar nul. De thyristor schakelt beter, maar ik denk niet dat het een enorm verschil gaat maken.
Het leuke van het Velleman kitje vind ik dat het geen 15 euro kost en net zo goed werkt als spullen die 20 maal zoveel kosten.
Ik zie hier en daar zelfs combi’s van een vellemankit en een hall sensor. Wat daar het voordeel van is weet ik nog niet.
Enfin, ik kom er denk ik niet aan toe om voor de Harz een set + behuizing in te bouwen, dus doen we het daarna maar.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een tyristor dendert niet. Krijg je een steilere blokgolf.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Han S schreef:Bij Velleman wordt het schakelen van de puntjes vervangen door een thyristor, maar er zit nog altijd een condensator overheen.
Als het goed is, haal je de condensator bij de ontsteking toch juist los?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
In het schema zie je dat de condensator C1 over de schakelende thyristor zit en dus heb je de condensator welke over je contactpunten zit niet meer nodig.
Die puntjes zullen ook nog nauwelijks een stroomsterkte van betekenis hoeven te schakelen en slijten/branden niet meer in.
En idd schakelt de thyristor veel beter dan de puntjes, maar dat had ik al gezegd.
Ha! er is inmiddels iemand die de programmeerbare 123 op bestelling ombouwt in je oude behuizing.
http://www.123ignition-conversions.nl/portfolio-view/citroen-cx-123-ignition-conversions/
Iets zegt me dat ik dat zelf ook kan
Toch vanavond misschien toch alles even bij elkaar kopen voor een Velleman setje
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Vanochtend de startmotor opgehaald, ik kreeg hem voor nop weer terug, erg schappelijk van AED Delft
Verder heeft een maat van me net zo’n programmeerbare 123 gekocht voor z’n Alfa, dus die gaan we binnenkort eens inbouwen en afregelen, ook een leuk klusje.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!