Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
1.8 is heel weinig. De voorschakelweerstand is voor starten idd. Koud is die namelijk 0 ohm en wordt dan warm zodat de weerstand stijgt en de bobine spanning effectief 9 Volt is.
Bougiekabels hebben niks met de hete bobine te maken maar weerstandwaarden zijn OK.
Zet eerst die voorschakelweerstand er weer op. 14,2 is ok maar wel aan de hoge kant.
Piepen van je startmotor: Komt de bendix goed terug?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Contacthoek(dwell) niet goed en de bobine krijgt veel te lang 12 volt?
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als ik de foto zie opent ie eerder te ver dan te krap.. Dus ik denk dat dat meevalt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Volgens mij zit er een mesje(of iets anders) tussen op de foto.
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ok. dan zou het kunnen. Maar dan loopt ie ook brak…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Inderdaad, bij de foto zit er een schroevendraaier tussen om de foto goed te kunnen maken
Voorschakelweerstand zal ik weer monteren, maar ik heb overigens geen startproblemen.
Is 1.8 laag? Ik dacht dat het wel een normale waarde was voor een standaard punten bobine.
voor m’n Accuspark setje heb ik een 3 ohms bobine, die overigens nog steeds 3 ohm is, dus ik vermoed dat deze niet kaduuk is gegaan.
Als de bendix niet goed terug komt, dan zal je toch eerder wat geratel blijven horen oid?
Misschien resoneert er iets mafs op de afschermplaat van de startmotor, daar kom ik denk ik wel uit.
Als 14.2 wat hoog is, kan ik ook even een andere dynamo monteren. Ondanks dat de laadspanningmeter in de auto niet echt betrouwbaar is, heb ik hem de laatste tijd niet fysiek een andere waarde/positie zien geven.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De dynamo zou ik even laten zitten. 14,4 is de grens. Ik stelde ze af op 13,7/13,8 en dat verlengde de levensduur van de accu aannoemelijk.
Wat is de openings ruimte van de punt? 0,4 neem ik aan?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Inderdaad, op 0.4 gezet, bij alle vier de nokken gecontroleerd.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb begrepen dat er op een 9 volt bobine een dubbele aansluiting zit op de plus kant, een waar de weerstand op zit aangesloten en een waar een tweede draad op zit die dezelfde spanning krijgt welke naar de solenoide gaat van de startmotor.
Op het moment dat de startmotor draait heb je dan 12 volt op de bobine en als hij loopt gaat de spanning verder via de weerstand en wordt 9 volt.
Totaal aantal Berichten: 43050
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
bogaard77 schreef:14,2 is ok maar wel aan de hoge kant.
Tot 14,4 volt is er niets aan de hand. Moderne auto’s worden zelfs met pieken van wel 15,5 volt geladen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 43050
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Niels, er moet een bobine is met een weerstand van 3-4 ohm. Die er nu in zit is voor elektronische ontsteking.
Wat je wil met puntjes is dit:
http://www.bccp.eu/contents/nl/p2738.html
En lees dit even:
http://www.buggyboys.be/nl/tech_bosch_blue_coil.htm
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Han S schreef:Ik heb begrepen dat er op een 9 volt bobine een dubbele aansluiting zit op de plus kant, een waar de weerstand op zit aangesloten en een waar een tweede draad op zit die dezelfde spanning krijgt welke naar de solenoide gaat van de startmotor.
Op het moment dat de startmotor draait heb je dan 12 volt op de bobine en als hij loopt gaat de spanning verder via de weerstand en wordt 9 volt.
nee.
De weerstand warmt op. dan stijgt de weerstand.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb nog zo’n losse weerstand liggen, die tegen de bobine aan zat geschroefd. Ik heb het niet over de inwendige weerstand, maar dat is kennelijk heel oude meuk.
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bij de Ds zit de voorschakel weerstand ook buiten de bobine.
Hier zie je em aan de rechter kant van de bobine. Di emet 3 draden erop.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik lees ook andere verklaringen:
Veel mensen zien de ballast resistor als een nadeel terwijl het eigenlijk alleen maar een voordeel is. Er is namelijk over nagedacht.
De bobine is zo gemaakt dat deze bij een lager voltage bv. 9 Volt optimaal functioneert. Omdat de door je dynamo opgewekte spanning tussen de 13 en 14 volt zal zijn zit er dus een weerstand aan de bobine om dit voltage terug te regelen naar 9 Volt.
De reden waarom die weerstand er zit is als volgt.
Als je de auto start zakt het door de accu geleverde voltage in naar 8-10 Volt vanwege het hoge amperage dat door de startmotor heen gaat. Tijdens het starten wordt de weerstand overbrugd waardoor dus die overgebleven 8-10 volt rechtstreeks naar je bobine gaat en je dus zelfs tijden het starten een optimale vonk krijgt.