Hmmm, dat overbruggen zou dan via het startslot moeten gaan…
Maar het oude systeem met zo’n keramische weerstand werkt prima, persoonlijk heb ik nog nooit een kapotte gehad.
Totaal aantal Berichten: 9864
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Han, ik ken geen citroens waar dat zo is; misschien bij andere merken? Zoals Boog zegt, de weerstnd van dat ding is klein als hij koud is waardoor er bijna 12V op de 9V bobine komt bij starten. Na niet al te lange tijd zal de waarde van de weerstand dusdanig zijn dat er +/- 9V op de bobine zelf komt te staan. Gevolg is een krachtiger vonk bij het starten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dan zijn er dus twee systemen met die voorschakelweerstand. Ik zal de mijne eens opzoeken, de weerstand meten bij koude en hete toestand.
Eerst maar eens de voorschakelweerstand weer gemonteerd op de bobine, en dat ziet er dan zo uit:
(loshangende draad is correct, de hall sensor had ook een + nodig).
De totale weerstand aan de primaire zijde is dan zo’n 2.8 Ohm. Eerst wordt de weerstand erg warm (logisch) en na een tijdje de rest van de bobine ook. Wisselen met de accuspark bobine van 3 Ohm levert na een tijdje ook veel hitte op.
Het spulleke draait wel normaal, maar ik vertrouw het gewoon niet.
Ik vind het lastig te bepalen of de hitte van de binnenkant komt, of juist van buitenaf. De nieuwe radiator wordt erg warm, en het blok ook. Misschien ben ik het gewoon niet gewend omdat met m’n lekke thermostaat het ding altijd eerder begon te koelen, maar het zit me niet helemaal lekker. Ik twijfel een beetje of ik nog een keer met de originele radiator moet testen, danwel de originele thermostaat.
Iemand nog meer verdachten? Morgen even kijken een paar Bosch specialisten in de buurt een Bosch bobine hebben liggen zoals aangeraden door Waterman, ik verwacht dat verzenden te lang duurt en eerlijk gezegd wil ik dat risico weer niet lopen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De bobine op een koelere plek hangen is waarschijnlijk niet zo eenvoudig?
(dan zou Citroen dat waarschijnlijk wel gedaan hebben)
Het is misschien ook zo dat die weerstand z’n warmte afgeeft aan de bobine.
Bij een DS zit ie niet afgedekt aan de buitenkant, kan dan z’n warmte beter kwijt schat ik zo in…
Maar als je een resreve bobine meeneemt onderweg kan je niet heel veel gebeuren toch?
Dat kan, maar het gaat erom dat er nu structureel iets niet goed is, wat eerst niet was. Ik los het graag op
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43047
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Die bougiekabels… had je die er al op? Hoort niet… er moeten rode koperkern kabels op!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Al een jaar of 3, destijds gekocht bij de club, specifiek voor de 2400…
Zal het nummer van het setje nog even opzoeken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43047
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Ok. Die bobine: contactpunten staan dus goed. Ontsteking ook op tijd? Te laat -> motor loopt heet, alles wordt heet…. te vroeg -> pingelen en warmte…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 9864
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hall sensor?? Je hebt toch puntjes?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ontsteking staat op tijd, afgetekend nog voordat er een elec ontsteking in ging. Loopt aardig netjes stationair, zon 850 a 900 rpm.
De boel (bobine) wordt al heet voordat de fans voor de eerste keer aanslaan.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43047
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Afstelling opnieuw controleren
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Onderdrukslangetje los?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
waterman schreef:Die bougiekabels… had je die er al op? Hoort niet… er moeten rode koperkern kabels op!
Goed punt. Daar hebben we hele discussies over gehad ook op een ander forum. De aanleiding was de magneetontsteking op mijn oude motorfiets en die heeft standaard vanaf 1957 koperen kern kabels.
Toen ik een zwakke magneet probeerde met weerstandkabels, had ik een heel mager vonkje en met koper werd dat een stuk beter.
Maar anderen zeggen weer dat het met een goed werkende ontsteking niets uitmaakt. Van de pakweg 20 a 25 kilovolt verlies je door die weerstand in de kabel iets van 9 volt.
Mijn oude engelse zespitter loopt met een set nieuwe Bosch weerstandkabels heel mooi en start ook prima op LPG.
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De kabels zijn gemeten. zijn rond de 4kOhm. is dus gelijk aan de rode bougicords.
Meet de tempartuur eens. een radiator wordt 80 graden. dat vind de mens heet, maar is het voor een motor niet .
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>