










Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Nieuw luchtfilter erin gelepeld. Behuizing was nog verdraaid strak en roestvrij van binnen!
Wacht maar tot er muizen inkruipen….😦
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
johanBB schreef:Nielsje schreef:Zo, weer een dagje prutsen en frunniken aan de CX.
.........
Schakelt nog steeds lastig terug bij 1 en 2.Optie: TSL toevoegen.
een veel betere optie : GEEN tsl gebruiken.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/219596/P60/
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v












































Totaal aantal Berichten: 27955
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zou eerst eens 500 tot 1000 km gaan rijden, soms duurt het even voordat de bak beter gaat schakelen.
johanBB schreef:Optie: TSL toevoegen.
erikkuiper schreef:een veel betere optie : GEEN tsl gebruiken.
Dank! Tja, als het ding met verse olie nog steeds niet lekker schakelt, dan vermoed ik gewoon een mechanisch net niet lekker afgestelde combi van versnellingen, schakelstangen en verkeerde stand van de maan.
Ik ga het gewoon eens laten diagnosticeren door een van de goeroe’s hier die er een rondje mee mag rijden, en als de bak er dan uit moet om een synchromesh ring te vervangen of wat dan ook, dan moet het maar zo zijn, symptoom bestrijding krijg ik jeuk van
Arjan Verkade schreef:Ik zou eerst eens 500 tot 1000 km gaan rijden, soms duurt het even voordat de bak beter gaat schakelen.
Heb je hier een verklaring voor? Als ik de motor/bak combi goed warm heb gereden, lekker veel heen en weer geschakeld heb, dan zit volgens mij logica de nieuwe olie overal, op de juiste temperatuur.
maartens schreef:Wacht maar tot er muizen inkruipen….😦
Ik heb bij de luchtinlaat een muizenvan geplaatst. Kleine moeite.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!












































Totaal aantal Berichten: 27955
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nielsje schreef:
Arjan Verkade schreef:Ik zou eerst eens 500 tot 1000 km gaan rijden, soms duurt het even voordat de bak beter gaat schakelen.
Heb je hier een verklaring voor? Als ik de motor/bak combi goed warm heb gereden, lekker veel heen en weer geschakeld heb, dan zit volgens mij logica de nieuwe olie overal, op de juiste temperatuur.
Geen verklaring, puur ervaring, ook in niet CXen
Soms schakelde het zelfs vlak na het vervangen beroerder dan voorheen
Ik wil achter ook nieuwe schijven + blokken erop zetten.
Nu zie ik dat er verschillende nummers remblokken en schijven zijn (-> 9/77, 9/77 -> 81, 81 ->)
Wat zijn deze verschillen? Mijn auto is voor het eerst op kenteken gekomen in feb 77.
Maar hoe controleer ik nou of er niet ergens in de jaren een nieuwere combi van klauwen en schijven zijn gemonteerd?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wiellager vervangen, vandaag maar aan begonnen.
Op het werk een momentsleutel met 3/4” opname geleend en daarmee kon ik dan m’n wielmoer lossen.
Het demonteren van de hele rambam ging vervolgens verdraaid eenvoudig en snel.
Ik heb hierbij de handleiding van LCER gevolgd, en die was niet zo gek.
(enige wat ik niet handig vind: ze lossen eerst de fuseekogel onder, en daarna wielmoer, remschijf, en klauw. Ik zou juist eerst alles loszetten, want als je kracht moet zetten, dan gaat je hele fusee alle kanten op als je kogel onder al los is).
Enfin, het lager bleek inderdaad wat rauw te lopen, het tikt.
Vet zat er nog aardig veel in, keerring is ook nog heel, niet uitgedroogd etc. Da’s fijn.
Begonnen om het wiellager eraf te trekken, en natuurlijk lukte dat niet met m’n mestrekker.
Wonder bovenwonder waren de lange bouten van m’n trekker van dezelfde draad als de wielbouten, dus daarmee heb ik het oude lager wonder en wel van de flens afgedrukt.
Echter, nu zit de andere cup nog op de flens, en ik krijg hem er niet van af.
Geprobeerd met de mestrekker en warmstoken, maar geen resultaat, helaas.
Is er iemand die hier de gouden tip heeft? Of het juiste gereedschap om die cup er af te krijgen?
Ik hoor het graag
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
ik snij ze eraf met een snijbrander.
als je een beetje ervaring met branden hebt lukt dat zonder de tap te beschadigen.
maar of dat de originele manier is
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Kak, dat is niet het antwoord wat ik wou horen!
Nou staat erin m’n loods wel een snijbrander volgens mij, maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat m’n ervaring met snijbranders nihil is.
Misschien moet ik er morgen een ‘gewone’ brander voor een kwartier d’r opzetten, misschien valt ‘ie er dan zo af..
Wegslijpen zie ik ook niet echt zitten, je kan hem niet haaks wegslijpen, want dan raak je de astap en de flens.
Ik begin ineens te begrijpen waarom ze setjes verkopen van lager mét flens
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
verhitten kun je proberen.
of misschien dat je hem ook wel stuk kunt slaan met een beitel.
anders even meenemen naar iemand die wel handig is met branden, het stelt niet heel veel voor.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v












































Totaal aantal Berichten: 25683
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik slijp er een diagonale sleuf in. Die je dan met een bijtel open slaat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik denk dat ik dat zo maar ga proberen.
Ik zag dat het magazijn zaterdag open is, als dat niet lukt, kan ik daar vast nog wel een kale astap scoren
Dan kan madame toch nog op de stand staan zondag.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nou, dat diagonaal inslijpen en doortikken met een bijtel is prima gelukt.
Lager erop persen ging ook prima, al moest ik halverwege, tijdens het controleren of alles goed ging, wel effe ballen rapen.
En dan is een werkbank vol zaagsel een behoorlijk slecht plan
Klauw en fusee ook maar schoongemaakt en nieuwe schijf gemonteerd.
Ging allemaal prima, stellen van de handrem was effe pielen, maar goed te doen.
Het monteren van de remblokjes zelf is echter wat prutsen, maar alles zit erop en werkt.
Na een klein proefrondje was ik aardig blij om van het geronk af te zijn
Nog even begin gemaakt aan het vervangen van de schijf aan andere zijde, morgen nog even de blokken en handrem stellen.
BTW: er zit een fout in de LCER handleiding; aanhaalmoment van de wielmoer is 350 tot 400 Nm, niet 35 tot 40..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




























Totaal aantal Berichten: 9492
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nielsje schreef:aanhaalmoment van de wielmoer is 350 tot 400 Nm, niet 35 tot 40..
Aandrijfasmoer toch?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja, dat ding.
Volgende vraag:
Velgen, laten stralen en spuiten, of stralen en poedercoaten?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!