Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Proost.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Crap. Ik bedenk me net dat de handrem er links nog wél op zit.
Wat nou als die zit te etteren..? Zal wel niet, maar de volgende keer die ook maar eens eraf trekken.
Mochten er meerdere suggesties zijn, dan hoor ik het graag en loop ik ze allemaal na.
Gister m’n wiellager ook nog laten controleren, en dat werd prima bevonden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Right, de toyo 350 185/80 r14 is niet echt meer te leveren. De importeur heeft er nog een liggen..
Ik zal dus over moeten naar 195/70, dat is een stuk beter leverbaar. Jammer, want het ‘vult’ de kast net iets minder.
ook wat onhandig dat ik achter nog wel 185/80 heb liggen, want als dan een van m’n achterbanden klapt, dan heb ik een andere maat spare.
Geldt voor de 195/70 maat nog steeds het advies ga voor een toyo 350 of nanoenergy, of uniroyal?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
195/70/R15 is de standaard maat die op een serie 2 geleverd werd.
Heb je nog smalspoor? Dan wel even opletten of dat past. Breedspoor werd gemaakt zodat de TRX banden pasten, welke eerst in de maat 190/65/R390 geleverd werden. Die zijn dus nog net even smaller dan de 195’s.
Totaal aantal Berichten: 15636
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Op een serie 2 zit ook gewoon 14 inch hoor Arjan 195 op een smalspoor is geen enkel probleem. Heb jaren rondgereden met 195 op de alfawielen.
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Sorry tiepfoutje
Idd CX is altijd 14” of TRX.
Waarom zegt men dan dat een 190/65/R390 TRX band aanloopt op een smalspoor?
Vanavond maar eens weer verder gegaan, en de linker as maar eens uit het lager getrokken.
Wat blijkt? Jantje1948 heeft gelijk, het linker lager is goed droog!
Ik heb nog een smalspoor lager liggen, dus die gaat er op. Keerring nog goed, dat scheelt.
Geleerd van het as verhaal, de korte as ook maar eens bekeken.
Homokineet heeft wederom een tikkie speling, maar niet drastisch veel.
Ashoes bij de tripoïde is wel droog, en vettig, dus daar moet een nieuwe op.
Vragen:
- Hoe krijg ik nou die as eruit? Ik heb niet de tool die beschreven staat in de handleidingen, CEE-IKS zegt dat ik op het tripoïde huis moet rammen met een stuk staal, van achteren. Alleen, hoe doe ik dat precies? Ik zie niet veel mogelijkheden, en ik wil liever niet, net als Hilko, een gescheurde bak..
Voor een nette krachtverdeling wil je zo axiaal mogelijk de kracht over brengen, maar hoe doe je dat? Bij nagenoeg radiaal meppen komen er krachten op het huis die je daar niet wil.
- Kan ik een ashoes gewoon over het kruis van de tripoïde heen frummelen, of moet ‘ie eraf voor montage?
- Zie plaatje. Bij het lostrekken van de stabilisator stang is het rubber om de kogel beschadigd. Welk rubber is dit precies?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010
- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
De korte as zit met een klein veerringetje in de bak vast. Het mooist is inderdaad als je de as met een soort trekker eruit trekt. Naar achter dus als je aan de zijkant van de auto zit, als je het vanuit de auto bekijkt dus naar de zijkant.
Ik heb het tripoide-huis tot nu toe altijd zo gedraaid dat je 1 van de uitstulpingen zo hebt staan dat je er langs het carter op kunt met een ijzeren ronde staaf (formatie bezemsteel qua dikte, ongeveer 60 cm lang hebben we ervoor). Omdat je het ding er schuin opzet, benader je een beetje de axiale kracht. Niet helemaal natuurlijk, maar mijn ervaring is dat het werkt.
En ja; er zijn enge verhalen van assen die daardoor vast kwamen te zitten als een piano in het trapgat, maar ach… soms moet je een gokje wagen toch?
Het hoesje is gewoon een standaardformaat; oude exemplaar eraf peuteren en in de grote hoesjes-tombola bij de automaterialenzaak een passend exemplaar uitzoeken.
Hoezen krijg je niet over het tripoide huis heen, je zult echt weer de kop eraf moeten tikken. Weer axiaal tikken dus; het wordt een Leitmotiv. En hopen, bidden en smeken dat het veerringetje heel blijft en niet in duizend stukjes in je ashoezenvet terecht komt ...
Je suis ZEN dans ma Citroën
Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.
ik zou het zo doen:
twee beitels tussen de tripoidekop en de bak tikken (niet rammen) en dan in semi axiale richting een flinke klap met een moker op de stalenbezemsteel van mxcliivx.
als dat niet lukt nog een keer proberen en als dan het nog niet lukt de hoes met de tripoide in de bak vervangen.
het is wel een gepruts maar het lukt wel.
het driepoot stukje van de tripoide zit met een segerring vast, als je die losmaakt pak je het ding er zo af met een trekker.
wel even opletten dat je de goeie ashoes hebt want er zijn twee soorten.
het rubbertje van de stabilisatorstang is universeel, hebben ze bij brezan oid wel
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 25384
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
of regel zo’n grote vork en mep die ertussen.
http://myshop-s3.r.worldssl.net/shop2293500.pictures.Fusee vork.jpg
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25384
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zat nog te denken… Bij sommige diffs kan je er doorheen kijken als de assen eruit zijn. Heb bij de CX daar nooit op gelet maar als dat zo is en er is 1 as uit, dan kan je de andere as eruit tikken door het asgat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
mcmlxxiv schreef:
Ik heb het tripoide-huis tot nu toe altijd zo gedraaid dat je 1 van de uitstulpingen zo hebt staan dat je er langs het carter op kunt met een ijzeren ronde staaf (formatie bezemsteel qua dikte, ongeveer 60 cm lang hebben we ervoor). Omdat je het ding er schuin opzet, benader je een beetje de axiale kracht. Niet helemaal natuurlijk, maar mijn ervaring is dat het werkt.
erikkuiper schreef:
twee beitels tussen de tripoidekop en de bak tikken (niet rammen) en dan in semi axiale richting een flinke klap met een moker op de stalenbezemsteel van mxcliivx.
als dat niet lukt nog een keer proberen en als dan het nog niet lukt de hoes met de tripoide in de bak vervangen.
het is wel een gepruts maar het lukt wel.
Duidelijk!
bogaard77 schreef:of regel zo’n grote vork en mep die ertussen.
Ja, nog makkelijker, die heb ik gewoon liggen, da’s ook de veroorzaker van m’n gescheurde kogelhoesje.
Het tripoïde huis kan wel wat hebben, maar gaat dat ook goed met de bak?
het rubbertje van de stabilisatorstang is universeel, hebben ze bij brezan oid wel
Prima, vrot ik de oude eraf en neem ik hem mee.
Het hoesje is gewoon een standaardformaat; oude exemplaar eraf peuteren en in de grote hoesjes-tombola bij de automaterialenzaak een passend exemplaar uitzoeken.
Heb nog een goed exemplaar liggen, van m’n ex-rechteras. Die is zo goed als nieuw. Ligarex had BX-Cannes voor me in bruikleen, dus dat gaat helemaal goed komen.
Hoezen krijg je niet over het tripoide huis heen, je zult echt weer de kop eraf moeten tikken. Weer axiaal tikken dus; het wordt een Leitmotiv. En hopen, bidden en smeken dat het veerringetje heel blijft en niet in duizend stukjes in je ashoezenvet terecht komt ...
het driepoot stukje van de tripoide zit met een segerring vast, als je die losmaakt pak je het ding er zo af met een trekker.
Duidelijk, moet lukken.
CEE-IKS wist te vertellen dat ‘ie een enormge berg veerringen op voorraad heeft, dus ik hoef alleen maar het verbrijzelde exemplaar uit de bak te peuteren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Goed, het rubbertje kwam na het verwijderen van het borgveertje eenvoudig van het asje af, dus die gaat morgen mee naar Brezan.
De as had inderdaad wat ´liefde´ nodig om los te komen. Mijn vorken bleken te smal om om de as heen te steken, maar ik kon wel een zijde tussen bak en tripoìde te krijgen, door de vork recht van voren, schuin omhoog, te steken. Vervolgens een paar tikken gegeven, om vervolgens de as 120 graden te draaien. Dat een paar keer herhaald en los kwam ´ie. Het borgveertje is nog heel.
Homokineet heeft ongeveer net zoveel speling als ex-rechts: niet hinderlijk veel, maar wel een beetje.
Tripoïde bleek wel veel meer speling te hebben. Loshalen leert dat er verdomd weinig vet in het huis zit.
Kogels lijken nog goed strak te zitten, binnenkort nog een keer controleren, maar het huis is ook hier wat uitgevreten.
Ik begin serieus twijfels te krijgen over het onderhoud wat deze auto in het verleden heeft gekregen.
Enfin, ik heb besloten hier geen nieuwe as in te steken, maar deze gewoon te voorzien van nieuw vet.
Als ‘ie te hard slijt, kan ik er altijd nog een andere insteken.
Ik dacht eraan een pot MoS2 vet te kopen, zoeen:
Voldoet dit?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43036
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Ja hoor, dat vet gaat wel werken. Dik lagervet ook trouwens in de tripoide.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Is er een specifiek aan te raden type koelvloeistof wat ik moet hebben?
Aangezien d’r een alu kop op zit, moet er dan G12 koelvloeistof in?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!