













































Totaal aantal Berichten: 43385
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gewoon normale blauwe of groene koelvloeistof. Geen gele of rode.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Top, dank.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wat is er mis met de rode?
Met die rode heb ik juist hele goede ervaring, zowel snoek als BX…
Right, duidelijk.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
knap werk!
hoe lang heeft die auto stilgestaan?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v




























Totaal aantal Berichten: 9493
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Te lang!
Met vocht in het lager.
Ik zou de keerring aan die kant zeker vervangen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik heb geen idee hoe lang de auto heeft stilgestaan in z’n leven.
Keerring heb ik gisteren nog gecontroleerd, maar die sluit nog strak aan, rubber is nog soepel en niet verweerd/uitgedroogd.
Lagerschaal en kogels aan de ‘binnenzijde/keerringgzijde’ waren nog erg netjes.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zo, lager zit er weer in. Rubber van de stabilisatorstang vervangen (wat een gekut met die borgringen zeg!)
Verder met de as. Kruisjes afgenomen (zaten erg vast).
Twee vragen:
- hoe zet je de kruisjes er weer op? Ik zie nog niet hoe je dat ding klemzet in een pers om het kruisje er weer op te zetten. Verhitten?
- mijn twee assen waar de homokineet aan zit, hebben verschillende lengte! Klopt dat?’ Linker as is langer dan de rechter as. Zal morgen een foto plaatsen.
Lijkt mij dat de Assen dezelfde lengte zouden moeten hebben, maar wellicht dat de linker anders is, omdat ik een andere bak heb? Lijkt me dat het draaipunt/rotatiepunt nu te ver naar binnen ligt voor de tripoide, of valt dat wel mee?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
die borgringen moet je met een touwtje erom trekken, max 30 seconden per stuk
voor het kruis zet je de as in een bankschroef en dan met een passend stukje pijp/dop erop tikken.
assen kan wel dat die niet even lang zijn.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
zijn dat van die borgringen die eruit zien als een veer met 2 windingen die erg dicht bij elkaar liggen?




























Totaal aantal Berichten: 9493
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nielsje schreef:Lijkt mij dat de assen dezelfde lengte zouden moeten hebben, maar wellicht dat de linker anders is, omdat ik een andere bak heb?
De aandrijfassen zitten niet in de bak, maar in het differentieel.
En dat is zover ik weet uitwendig gewoon gelijk voor alle types.
Er zit bij mijn CX ook verschil in de assen, o.a. te zien aan de ringen in de vorm van een verjonging op de as.
Of dat ook daadwerkelijk een lengteverschil is durf ik zo niet te zeggen.
En wat de borgringen van de hoesjes betreft, idd zoals Erik aangeeft.
Lukt mij ook vaak met een heel dun schroevendraaiertje, alleen opletten dat je het hoesje niet lek prikt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986












































Totaal aantal Berichten: 25687
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je moet wel goed kijken dat de assen de juiste lengte hebben. Een te lange as geeft gebonk in je meenemer (tripoide huis).
Kruis kan je inderdaad heet maken en de as koud. Dan gaat ie er makkelijker op. ( doe ik nooit. gewoon meppen).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




























Totaal aantal Berichten: 9493
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Niels
Op de onderstaande foto de assen van mijn CX.
De bovenste is de linker, daar zie je 2 verjongingen, een brede en een smalle.
De onderste is de rechter, die heeft alleen een brede.
Ook de lange rechter tripoideas heeft 2 verjongingen.
Heb helaas geen idee of dat bij de jouwe ook zo hoort te zijn.
Deze assen komen uit een serie 2 TD2 en zitten nu in een serie 2 TD1.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986












































Totaal aantal Berichten: 27957
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Misschien overbodig, maar hier wel een beetje een indruk van wat er is.
Denk aan:
4 bak
5 bak
automaat
ABS ja/nee
En natuurlijk bouwjaren, oftewel smalspoor of niet.




























Totaal aantal Berichten: 9493
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mijn input was ook alleen maar ter informatie.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986