7 van de 18
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
CX Reflex: Remmen blijven ‘hangen’ bij stilstaan
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 maart 2016 12:06 PM
  [ # 91 ]

Zit de overgang in serie 1/serie 2 of smalspoor/breedspoor?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 17 maart 2016 12:26 PM
  [ # 92 ]
bogaard77 schreef:

korte kant: Onderste fusees los, dan kan de remschijf omhoog en de homokineet eruit. Dan reactie stangen los en de as uit de bak trekken. Eventueel met vork tussen as en bak helpen.

lange kant: eerst de boutjes van het tussen lager losmaken (PITA). dan zoals kote kant.

Toevoeging:
- eerst moer van aandrijfas lossen alvorens de onderste fusee te demonteren.
- dan reactiestang los (serie 1), alvorens de remschijf omhoog te brengen om de as uit het lager te halen. Let hierbij op dat je het rubbertje van fuseekogeltje niet verkloot. Nieuwe is nog wel te vinden bij de Brezan oid.
- Bij het loshalen van de korte as is zo’n vork erg fijn, die plaats je tussen tripoïdehuis en bak kant.
- let op de borgring van de korte aandrijfas die uit de bak komt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 17 maart 2016 12:29 PM
  [ # 93 ]
René Jongejan schreef:

Zit de overgang in serie 1/serie 2 of smalspoor/breedspoor?

Volgens mij bij serie 2, eens nazoeken.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 17 maart 2016 09:20 PM
  [ # 94 ]

is zeker

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
B.elgi.X
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 12-03-2005

Gepost: 19 maart 2016 02:43 PM
  [ # 95 ]

Ok, zo kan ik weer verder, bedankt.

Wel nog eerst een paar dagen wachten op een startmotor zodat de auto terug opstijgt en met de voorkant opgekrikt kan staan om de werken te doen: het anker en de koolborstels zijn verbrand, vermoedelijk door de starthulpfunctie van mijn oude acculader te gebruiken (ik heb al laadspanning van meer dan 16V gemeten met dat ding, dus tijdens het starten zal dat ook niet min zijn). Het is de laatste keer dat ik dat ding heb gebruikt in elk geval.
Gezien de revisie van de motor rouw ik nu ook niet om de startmotor die mee moet vernieuwd worden, integendeel, misschien was hij al versleten en is het een ideaal moment voor een nieuwe..

Volgende vraag: ik heb de achterbumper gedemonteerd waarbij de zijstukken er bijna vanzelf afvielen: de steuntjes zijn namelijk roest. Ik zie niet waar die origineel bevestigd waren: geen puntlassen oid. Zijn steuntjes apart te krijgen of zelf te maken? Hoe hebben jullie dit al opgelost? (aangezien ik vermoed dat dit weer een typische CX-ziekte is Smile

Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 19 maart 2016 07:00 PM
  [ # 96 ]

Wat voor “kleine” revisie ga je doen? Ik heb namelijk mijn hele blok gereviseerd inclusief zuigers, bussen en lagers. Ik kan het ding dus wel dromen.
Er zijn wel een paar dingen om rekening mee te houden en een paar kleine modificaties die je beter kunt doorvoeren. Doe je dat niet, dan zit je geheid binnenkort weer met een lekkend blok…...
Mocht je willen kan ik je best wel wat tips geven!
Mocht je je zuigers willen vervangen, hou er dan rekening mee dat die warm gemonteerd moeten worden op de zuigerpennen. Iets wat je beter door een revisiebedrijf kan laten doen.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9864
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 maart 2016 08:08 PM
  [ # 97 ]

Zuigers in de oven en pennen in de vriezer geen optie?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 19 maart 2016 09:07 PM
  [ # 98 ]

Tuurlijk een optie, maar aangezien je maar 1 kans hebt, is het misschien verstandig om dat aan iemand over te laten die heeft kunnen oefenen op andermans motor. Dat was althans mijn overweging om nu juist dat aan het revisiebedrijf over te laten. De Rest wel zelf gedaan hoor, inclusief de kop.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
B.elgi.X
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 12-03-2005

Gepost: 19 maart 2016 09:15 PM
  [ # 99 ]

De motor gaat eruit voor een nieuwe koppeling + een complete dichtingsset te monteren.
Ik ben ook van plan om de cilinderkop te demonteren voor een nieuwe cilinderkoppakking (terwijl ik bezig ben) én nieuwe klepseals (de ervaring leert mij dat als een auto olie begint te verbruiken het vaak daarvan komt).
Als de cilinderbuswanden er ok uitzien, dan laat ik het onderblok ongemoeid..

Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 20 maart 2016 01:45 AM
  [ # 100 ]

Ok dan een paar tips!

Als je de kop demonteert dan even de kleppen netjes opnieuw inschuren. Klepgeleiders controleren en zo nodig vervangen.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat het nodig is om die te vervangen, maar je weet maar nooit.
Daarnaast zou ik als de kop er af ligt die toch voor alle zekerheid even laten afpersen. Het is niet de eerste keer dat ik bij dit type motor meemaak dat er een scheur in de kop zit, en dan doe je alles voor niets.

Daarnaast:

De carterpan zit origineel gemonteerd met een kurk pakking met van die metalen stukjes erin, die moeten voorkomen dat je de pakking eruit tussenuit drukt. Koop een pakkingset waar deze pakking niet in zit, of als je het pakkingset al wel hebt flikker hem weg. Het is een waardeloos ding en met alle moeite die je doet heb je straks weer een lekkend blok.
Ik monteer liever een set van Federal Mogul. Daar zit een pakking in die uit 1 stuk is. Als je die vervolgens monteert met speciale vlakkenafdichting dan gaat het daar echt nooit meer lekken. Ik meen dat het van permatex is, maar zal het voor je nakijken. Volgens mij is het net zoiets als Loctite 5923. Echt super spul.

Monteer daarnaast de juiste keerringen, controleer de oliepomp en de as en nu je het blok eruit heb neem geen risico en vervang de waterpomp. Mocht er een boutje afbreken dan ben je niet genaaid. Dat ben je wel als je dat gaat doen als het blok erin ligt. Diezelfde strategie zou ik volgend voor het thermostaathuis. Als je het daarna in elkaar zet met een beetje kopervet krijg je het altijd weer los.

En bestel meteen een nieuw lager voor je nokkenas. Kost een paar euro en dan weet je dat ie goed is!

veel plezier met de demontage!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Gepost: 20 maart 2016 04:19 PM
  [ # 101 ]

Goeie tips van Mike! Vooral die tip van de carterdichting. Je kun die ook los kopen, bij MR. Auto ofzo. Zorg dan echt dat hij van ‘vilt’ is (zo saat het omschreven)  en niet van kurk.

Andere tip: vervangen ook zeker de keerringen van het differentieel. Waar de aandrijfassen draaien. Is vrij lastig te vervangen met de motor er weer in en straks heel eenvoudig. Gebruik bij montage latoenkoper, dan verkloot je de keerring niet aan het scherpe randje van de bus. Dit geldt zeker ook voor de keerring van de oliepomp, daar zit ook zo’n scherp randje!

Bij twijfel ook het korte koelwaterslangetje (mofje) tussen waterpomp en ‘kronkelbuis’ vervangen want die is ook vaak gaar. CX Basis verkoopt een hele mooie reproductie hiervan.

Check ook de HD-leidingen de onder je versnellingsbak doorlopen, daar kun je nu prachtig bij en straks niet meer!

Veel succes, mooie klus!!  bye

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
B.elgi.X
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 12-03-2005

Gepost: 22 maart 2016 05:16 PM
  [ # 102 ]

Ok, bedankt voor de praktische tips. In het weekend begin ik eraan.

Waar ik ook nog op gekomen ben bij het demonteren van de achterbumper:
afgeroeste steuntjes… Is er een oplossing hiervoor of zoek ik best andere bumperhoekjes?

Dit is wat er nog rest van de steunen…

Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 22 maart 2016 06:58 PM
  [ # 103 ]

Andere bumperhoeken zoeken is de makkelijkste weg.

Die zijn makkelijk te vinden en hoeven zeker niet veel te kosten.

Profiel  
 
B.elgi.X
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 12-03-2005

Gepost: 27 maart 2016 11:05 AM
  [ # 104 ]

In verband met de carterpakking. Ik heb een model als deze.
Deze is trouwens degene die ze bij CX-basis verkopen, verkopen zij dan de slechte versie..?

Als ik online zoek vind ik ze niet voor Citroën CX, wel vaak voor Renault en Peugeot met dezelfde motor (maar of het carter identiek is, is de vraag.)
Dit ziet er een rubberen pakking uit, iemand hier ervaring mee?

http://www.mister-auto.be/fl/carterpakking/corteco-420876p_g455_a140420876P.html

en hier de lijst met de wagens waarvoor ze past

https://www.oscaro.com/joint-de-carter-d-huile-corteco-420876p-2054289-455-p, allen Douvrin-motoren (ook de diesel van Renault 2.1 is een Douvrin-blok vertelt Wikipedia me..)

Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage

Profiel  
 
Gepost: 27 maart 2016 01:33 PM
  [ # 105 ]

De afgebeelde pakking moet je niet hebben, dit is de kurk pakking met de metalen plaatjes in deze gaat gegarandeerd terug lekken.
Koop een setje van Federal-Mogul daar zit alles in, deze setjes vind je regelmatig op ebay (heb ik ze ook van).

De pakking bij Mister-auto kan de juiste zijn maar je zal toch voor de zekerheid de onderdeelnummer moeten vergelijken.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
 
7 van de 18
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook