5 van de 10
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Traction in Zuid-Afrika Verkocht!
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 06 februari 2018 04:14 PM
  [ # 61 ]

Aha! Dankjewel. Kop zit erop, met o ringetje op de juiste plek. Ga even moed verzamelen voor de bak. Nu eerst nog verder met maken van nieuwe draadboom. Erg lekker werkje.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 28 november 2018 03:32 PM
  [ # 62 ]

Beste allen, Inmiddels weer een flink stuk verder met de Light15; de motor (11D) loopt, versnellingsbak is dicht, ik heb een nieuwe draadboom gemaakt, remmen werken bijna (na alles gereviseerd te hebben behalve de nieuwe hoofdremcylinder lekt dus die hoofdremcylinder) Het schitterende originele houten dashboard is weer gemonteerd met de prachtige ronde instrumenten (zelfde als een bentley uit die tijd!!)

Maar nu het volgende probleem; uitlijning van voorspatbordbeugels (lijkt wel een gewei) en de motorkapzijplaten (die platen net boven de spatborden waar de grille aan vast geschroefd zit) Het lijkt wel of die helemaal niet bij elkaar horen, of dat die beugels (dat gewei boven de voorwielen) iets naar voren gebogen moeten worden. Klopt dat? Is die bevestigingsplaat van dat gewei vlak? of een beetje gebogen? Nu kan ik de zijplaten niet ver genoeg naar voren schuiven om die mooi uit te laten lijnen met de motorkap, want de uitsparing in die platen schuurt dan tegen het gewei aan.

Verder lijkt het of mijn radiateur te hoog is/grille te laag, De vuldop komt tegen de linkermotorkap aan. als ik de zijplaten (zie boven) naar voren schuif zakt de grille nog verder. Ik kan de radiateur nog wel iets laten zakken door de rubbers eronder weg te halen, maar veel is dat niet. Heeft er iemand wat detailfotos hiervan? De onderdelenboeken zijn niet echt een duidelijke hulp hier.

Ook heb ik dit rubber in een van de bakjes gevonden, maar weet niet goed waar die komt; Tussen radiateur en grille misschien? https://www.ctaservice.nl/product/21925/waterafdichting-motorkap-steun

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten uit Zuid-Afrika,

Stef

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1784
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 28 november 2018 08:51 PM
  [ # 63 ]

Ik heb even gezocht of ik een duidelijke foto heb. Niet zo op het detail. Maar misschien heb je er net wat aan.

Er zit wel een klein knikje in het ‘gewei’ inderdaad:

Profiel  
 
ed-gs
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 30-05-2008

Gepost: 29 november 2018 10:01 PM
  [ # 64 ]

Het uitlijnen van de voorkant is een lastig klusje. Je moet hier goed de tijd voor nemen, alles losvast zetten zodat het nog kan schuiven en dan in stapjes naar het eindresultaat werken. Bij de 11B (of light 15 zoals hij bij jou heet) is het nog wat lastiger als bij de 11BL omdat de zijplaten helemaal naar voor onder doorlopen. Deze zijn ook vaak wat naar onder doorgebogen doordat de grille vooronder een tikje door een aanrijding of zo heeft gehad.
De grille staat hierdoor vaak wat te veel naar beneden gebogen. Mogelijk heb je ook te grote spleten tussen de motorkap en het grille en schutbord hierdoor.

Ik heb hier ook een tijd mee moeten stoeien.
Op de bijgevoegde foto kan je de voorkant zien met het “gewei” zoals je het noemt. Deze staat inderdaad naar voren en is wat flexibel. Je kan hem naar de juiste positie toe buigen.
Ik heb ook twee extra stangen aan de onderzijde van de zijplaten/grille toegevoegd. Dit om het doorzakken van de voorkant tegen te gaan. Hierdoor kan je de voorkant ook beter stellen en komt de neus ook wat hoger te staan. Mogelijk past je radiateur dan ook weer onder je motorkap.
De gehele neusconstructie wordt er ook veel steviger door!

Veel succes in ieder geval met deze klus!

Afbeelding Bijlagen
gewei.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
briard
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 27-10-2012

- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Gepost: 29 november 2018 11:24 PM
  [ # 65 ]

Je kunt de hele neus ophogen door bij de voorste bevestigingsbout van de zijplaten een plaatje rubber van ong. 10mm. dik te plaatsen.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 02 december 2018 07:55 PM
  [ # 66 ]

Dank allemaal! geweldig deze feedback.

vandaag was het weer klusweer (eerder deze week was het 44 graden) dus heb er weer een goede 4 uur in kunnen stoppen. Ik heb inderdaad rubbertjes onder de zijplaten gezet, veel dunnere rubbers onder de radiateur gezet. Het past nu veel beter, maar nog niet ideaal. Radiateurdop wel heel erg dicht bij de motorkap, maar Ik denk wel dat ik er ga komen. De zijplaten hebben behoorlijk wat plamuur, waardoor ze behoorlijk zijn kromgetrokken. Ik denk dat ik deze opnieuw moet laten spuiten met veel minder plamuur.

Nog even een keertje die rubber vraag; waar komt dat afdichtingsrubber van de link in mijn vorige vraag? Ronde kant onder aan raamkant van de motorkapafdichting?

Groeten,

Stef

Profiel  
 
Gepost: 04 december 2018 02:29 PM
  [ # 67 ]

Dat rubbertje komt me niet bekend voor, misschien omdat ik de bevestiging van de motorkap daar nooit heb losgehaald Smile Wat het opbouwen van de neus betreft, als de radiateur niet past, dan hangt alles blijkbaar te laag, kan het ook niet daardoor komen dat de zijstukken niet lijken te passen? Heb je gepast met de voorschermen, of dat nog niet? Eenmaal alles aan elkaar hangt gaat het vanzelf de goede richting uit is mijn ervaring.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 09 juli 2019 08:42 AM
  [ # 68 ]

Inmiddels rij ik al een maandje of 2 rond met de traction in Richards Bay, Zuid-Afrika. Zoals altijd komen dan de problemen naar boven.

Mijn eerste was plakkende kleppen; Ik vermoed dat de vorige eigenaar de tank van binnen heeft geseald/geverfd met een goedje dat diet bestand was tegen benzine. Gevolg; de trax reed nog maar op 3 en later op 2 cylinders omdat de inlaatkleppen open bleven staan door plakkerig spul op de klepsteel. Gevolg daarvan waren 2 kromme klepstoters en een afgebroken nogvolger. Gelukkig heb ik veel reserve onderdelen gekreken bij mijn auto, dus een dagje sleutelen en alles was weer goed; Benzine afgetapt, nieuwe erin, kop eraf, kleppen schoongemaakt, alles er weer op en rijden.

Ook heb ik wat startproblemen gehad na een paar dagen stilstaan; dat was als gevolg van een lekkend terugslagklepje in de benzinepomp.

Bij mijn eerste langere rit begon de trax te stotteren op de snelweg. Hij bleef wel gewoon rijden. De bougies werden vuil.4 nieuwe erin, ander model, en nu werkt hij goed. Hij heeft nog een keer gehikt, toen de ontstekingskabels wat netter gelegd en vastgezet, sindsdien geen probleem meer.

Omdat het een Slough traxtion is (Light15) heeft hij Lucas elektriek. De spanningsregelaar deed het slecht; na het opschuren van de contactjes en het afstellen met behulp van youtube kreeg ik hem op 14 - 14,4 volt.

Ik heb helaas nog geen goede radiateur dop; hij heeft geen afdichting op de ring in de radiateur, alleen maar bovenop de radiateur, boven het opverloopslangetje. Bij toeren pompt hij flink wat water rond en ik vermoed dat dit de oorzaak is van het verdwijnen van koelvloeistof. Ik ga vanmiddag naar het dorp om een juiste radiateurdop te vinden. Als hij daarna nog steeds koelvloeistof verbruikt moet de kop er weer af…

Gisteren getankt en schrok nogal van het verbruik; 1 op 6. Bijna alleen maar in het dorp en vooral kleine stukjes, en gelukkig kost de benzine hier maar 95 cent per liter, maar dat moet toch veel beter kunnen.

Ook stinkt hij naar benzine. Na het tanken zag ik dat hij benzine lekte aan rechterkant tank; Met een endoscoop zag ik dat de ontluchtingspijp bovenop de tank is losgekomen van de vulpijp. Hoe kun je dit makkelijk repareren? Lassen of hardsolderen van een benzinetank is nogal link. Is er een benzine bestendige epoxy ofzo die ik hiervoor kan gebruiken?

Het emulsiepijpje in de carburateur zou best wel eens dicht kunnen zitten van het plakkerige spul in de tank (zie klevende inlaatkleppen hierboven) Dit zou wel eens het hoge verbruik kunnen veroorzaken. Ik zal hem vanavond even loshalen en schoonmaken.

De verlichting (ook Lucas) is erg slecht. Ik heb daarom maar bij de lokale chinese shop wat LED lampen gekocht en aangepast zodat ze in de Lucas koplampen passen. Echt een stuk beter nu, maar ook erg lelijk dat helder witte licht.

Over 2 maanden begint de rit van 4000 km dwars door Zuid-Afrika, dus ik rij er nu maar zoveel mogelijk mee. Hij rijdt steeds lekkerder en vlotter. Dit weekend de olie verversen; dan 500 km gereden. Meteen checken of daar geen koelvloeistof in zit.

Profiel  
 
Gepost: 09 juli 2019 11:19 PM
  [ # 69 ]

Vergeet niet dat het koelsysteem van de Traction na een rit er soms gewoon uitgekotst wordt. Zodra je de motor stilzet verzameld alle warmte zich met uitzetting van het koelwater tot gevolg. Dit verdwijnt dan via het overlooppijpje gewoon onder de auto. Niet erg, maar je moet wel je peil een beetje in de gaten houden. Op mijn auto zit gewoon een platte dop, die dus alleen met een rubber bovenop de vultuit afsluit. Er schijnen ook Tractions te zijn met een klepje in de dop, die heb ik nog nooit gezien.

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 10 juli 2019 08:14 AM
  [ # 70 ]

Misschien een rare vraag maar dacht dat een trax altijd op een 6 volt systeem werkte, hierboven schrijf je dat de dynamo opbrengst 14,4 volt is. Zijn de Engelse traxen altijd 12 volt? Lekker bezig met je auto!

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 10 juli 2019 10:01 AM
  [ # 71 ]
graddus schreef:

Vergeet niet dat het koelsysteem van de Traction na een rit er soms gewoon uitgekotst wordt. Zodra je de motor stilzet verzameld alle warmte zich met uitzetting van het koelwater tot gevolg. Dit verdwijnt dan via het overlooppijpje gewoon onder de auto. Niet erg, maar je moet wel je peil een beetje in de gaten houden. Op mijn auto zit gewoon een platte dop, die dus alleen met een rubber bovenop de vultuit afsluit. Er schijnen ook Tractions te zijn met een klepje in de dop, die heb ik nog nooit gezien.

Daarom nooit helemaal volgieten maar tot vlak boven de waterpijpjes. Dan fungeert de holle bovenkant als expansievat

Profiel  
 
kfc_ice
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007

- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Gepost: 10 juli 2019 01:44 PM
  [ # 72 ]
Stef Sep schreef:

Gisteren getankt en schrok nogal van het verbruik; 1 op 6. Bijna alleen maar in het dorp en vooral kleine stukjes, en gelukkig kost de benzine hier maar 95 cent per liter, maar dat moet toch veel beter kunnen.

Wat zou het rëele verbruik zijn van een TA? Ik haal ook met gemak 15L/100km.

Stef Sep schreef:

Meteen checken of daar geen koelvloeistof in zit.

Radiator maar vullen tot net boven de koelplaatjes.
De overloop heb ik met een flexibele slang naar een fles (+-1liter) verbonden.
Als ik koud start en rijd zit er heel weinig water in de fles.
Als ik na een rit de auto stilzet, staat het water tot 3/4 vol in de fles (na 1-2min). Na het afkoelen staat het niveau terug als in het begin.

Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.

Profiel  
 
Gepost: 10 juli 2019 10:22 PM
  [ # 73 ]
mbender schreef:

Misschien een rare vraag maar dacht dat een trax altijd op een 6 volt systeem werkte, hierboven schrijf je dat de dynamo opbrengst 14,4 volt is. Zijn de Engelse traxen altijd 12 volt? Lekker bezig met je auto!

Ja Maarten, Slough Traxen hebben altijd een 12 Volt systeem van Lucas.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 10 juli 2019 11:31 PM
  [ # 74 ]

Lucas, “the King of Darkness”, zoals wel eens gezegd wordt , ook bij 12 volt.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1326
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 11 juli 2019 06:52 PM
  [ # 75 ]

Dank allen,

een fles eronder om uitgetufte koelvloeistof in op te vangen; dat is een goed idee, dat ga ik doen.
Yep; engelse trax met lucas is altijd 12 volt.
Mooiste spreuk over Lucas; once they made a vacuum cleaner; That was their only product that didn’t suck.

Ik dacht altijd dat 1 op 10 met een legere haalbaar was. Ik hou het in de gaten. Ik heb hiervoor 3 dssen gehad en die haalden op lange afstanden 1 op 10, maar ja; dat was met een 5 bak, 2 traps carburateur en een fantastische stroomlijn. Ik ga eens kijken hoever ik kan komen. Eerst weer een halve tank leeg rijden zodat ik hem eronder vandaan kan halen en de ontluchtingspijp kan repareren met benzine bestendige epoxy (95 eurocent bij plaatselijke chinese shop!)

Vandaag laatste offerte binnen gekregen voor het maken en installeren van het interieur (alles behalve stoelen; die zijn nog goed) Hopelijk kan dat volgende week beginnen.

Ik wil er voor de lange rit een cruise control die ik over heb opsleutelen. Daar heb ik vacuum voor nodig; iemand daar ervaring mee? Overloop pijpje inlaatspruitstuk voor gebruiken? Ik wil er niet de vacuum van carb naar ontsteking voor gebruiken want dan geef ik de ontsteking verkeerde signalen.

Groeten uit Afrika,

Stef

Profiel  
 
 
5 van de 10
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook