17 van de 23
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
   
De C5 van Penny Lane - Persbericht
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 december 2020 12:38 PM
  [ # 241 ]

Het goeie nieuws, want dat is er ook, is dat de motor dus bijvoorbeeld wel echt prima is. Voor het mooie moet er een nokkenaskeerring vernieuwd worden, maar het totale verlies aan olie (verbruik en lekkage) is eigenlijk amper aan de peilstok te zien. Buiten een merkwaardig achterblijvende pit als de secundaire luchtpomp op vol vermogen draait loopt-ie ook als een dolle. Afgelopen week nog een egotrippertje in een Civic hard afgestraft… Het blok is voor zover je dat zo kunt zien ook mooi schoon van binnen, ik zie althans geen black sludge sporen of dergelijke ellende. Daar ben ik best tevreden over.

Ook de voortrein ziet er prima uit. Op een gegeven moment gaan je draagarmrubbers er een keer aan, maar dat is niet zo’n probleem. Op de reactiestangen van de stabilisatie na is alles originele montage. Dus: vastgeroeste bouten en moeren, maar in ieder geval niet verknoeid. Je kunt alleen niet zomaar weten hoe de veerpoten precies zijn, maar de auto gaat niet diep door de knieën of zoiets dus dat zal best goed gaan.

De remklauw RV wordt oud, da’s een dingetje, maar die is blijkbaar nog goed genoeg om er wel even mee te kunnen blijven rijden. Je kunt daar ook nog een keer een nette gebruikte klauw op zetten; de linker is verder helemaal prima dus dan is-ie op z’n minst links en rechts weer in vergelijkbare staat. Die klauw is al los geweest dus vervangen gaat zonder moeite. OK, met een nieuwe slang waarschijnlijk. Word ik ook niet zenuwachtig van. Een uitlaatje moet toch wel een keer en de katalysator kun je redelijk moeiteloos opknappen door de achterste pijp eraf te slijpen en er een reparatiedeeltje weer aan te lassen, ook geen idioot en/of duur werk. Kan die kat weer jaren zitten. Dat hoeft allemaal zeer waarschijnlijk ook na de winter pas een keer, dus dat is niet iets om nu over in te zitten en het is op zich ook verder niet erg om tegen die tijd met wat beter weer een keer te gaan doen.

Dus dan kom je bij een (zeer optimistisch?) gedachtenexperiment uit: stel dat je de achteras nu uit elkaar trekt, de ADALs vervangt en de rechter veercilinder ook nog opknapt. De spullen voor die cilinders zijn al besteld, dat komt op een gegeven moment binnen en dan is dat verder te doen; ADALs zijn goed leverbaar en niet al te duur als je er een paar dagen op kunt wachten. Dan ben je vanaf waar we nu zijn voor een 150 euro aan materiaal door de hele achteras heen. Stel je hebt pech en er is een lager doorgedraaid, wat kost een draagarm? Wat is er daarna nog aan horror-onderdelen over? In principe is die auto op de achteras na niet slecht, maar het is nu wel dringend aan de orde om te weten welke echte potentiële echte horror er nog over is als je de achteras klaar zou maken.

Dus. Welke drama’s moet ik vanaf hier nog meer rekening mee houden? Doe ‘s gek en ga er vanuit dat dit ding zo gaar is dat *alle* zwakke punten van de C5 er nu uit komen. Maak er gezellig een soort technische ‘roast my ride’ van. Misschien is ‘t dan gefundeerd in te schatten of we er nog wat van moeten willen maken of niet. Maar let op: als het na de achteras klaar zou moeten zijn blijf ik misschien wel in dit horror-pakhuis rijden en dan ga ik er vast nog wel eens vaker ‘wat van vinden’ devil

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 december 2020 12:42 PM
  [ # 242 ]
Breeze schreef:

Gelukkig is de voorspelling voor deze winter: geen ijs, geen ijzel en dus ook geen pekel.

Adri

Het is eerder zo dat ze ‘s zomers óók pekelen, om het asfalt te koelen, dus ergens kun je je afvragen of het nog wel uitmaakt om ‘s winters de boel weg te zetten Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 december 2020 01:03 PM
  [ # 243 ]

Tja, wat ik zo kan bedenken: Mijn V6 uit 2002 kreeg bij 185.000 het euvel dat het koppelingspedaal af en toe onderin bleef zitten. Kon je met de hand weer naar boven trekken. Een van de twee cilinders dus gaar. Maar welke? Allebei dus maar vervangen, waren samen bij de dealer het goedkoopst, zo’n 65 euro samen. Het enige vervelende is dat de vacuumtrommel er af moet en dat vergt wat acrobatisch gesleutel onder het dashboard.
Verder nooit wat mee gehad behalve een handremkabel. Die zitten in geleidebussen. Een mooi idee, want het gaat er van uit dat je dan de kabel gewoon uit die bus naar buiten kunt trekken. De ellende is dat zoiets dus niet lukt vanwege al het vuil dat zich in die bus ophoopt. Kabel en bus dus allebei vervangen.
Meer zou ik zo gauw niet weten.
O, en denk er aan dat je bij vervangen van remblokken de juiste procedure doorloopt in verband met de zelfstellende handrem.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 02 december 2020 04:50 PM
  [ # 244 ]

Ja, ik weet ‘t. Vooraan heb ik er net nieuwe remschijven en blokken op gezet. Dat gedoe met de handremkabels ken ik ook, maar da’s vooral een puzzeltje met waarlangs je die op z’n plek moet steken. Van de koppeling weet ik niet zo veel, maar die is op dit moment wel in orde.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 02 december 2020 11:40 PM
  [ # 245 ]

in principe zijn het goede autos die gemakkelijk hoge km standen halen. wat wel eens kan opspelen zijn de achterste remklauwen. Door coorrosie tussen de renklauw en de achteras kan de klauw wat scheef gedrukt worden en zoregn voor ongelijkmatige slijtage en zelfs aanlopen van de klauw tegen de velg. Als je de boel toch los hebt zou ik het contactvlak even oppoetsen en beschermen tegen vocht/corrosie/electrolyse. En de luchtpomp wil graag opspelen. Soms gaat een klepstoter moeilijk doen waardoor t ding op zelf een cilinder uitschakelt. na herstart is t vaak weer over. Er schijnt een modificatie geweeest te zijn, alleen weet ik niet vanaf wanneer.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 december 2020 07:30 AM
  [ # 246 ]

Mijn ervaring is dat zo’n C5 erg gevoelig is voor de juiste olie. Dat wil zeggen: olie die van de juiste viscositeit is, dun genoeg in koude toestand. Want anders gaan de genoemde klepstoters raar doen en krijg je dus wat Derk beschreef als het koud is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 december 2020 07:30 AM
  [ # 247 ]

Mijn ervaring is dat zo’n C5 erg gevoelig is voor de juiste olie. Dat wil zeggen: olie die van de juiste viscositeit is, dun genoeg in koude toestand. Want anders gaan de genoemde klepstoters raar doen en krijg je dus wat Derk beschreef als het koud is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 03 december 2020 05:25 PM
  [ # 248 ]

Toch voor de sport eens een breekijzertje ertussen. ‘t Ding staat er toch, kwaad kan het niet om eens te kijken. ADAL rechtsbinnen gaar: klonk-klonk-klonk! Dat klinkt lekker door in dat holle aluminium subframe… Het buitenste lager zal ook wel gaar zijn, maar die is in ieder geval nog niet zó erg in puin gelopen. De speling op de arm valt dus nog wat mee. Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd of dat lager alleen vermalen is of dat-ie er door gedraaid is, maar ik denk het eerste.

Afijn. ADAL naar de gallemiezen dus. Die 250.000 kilometer met één setje voor een Berline zonder trekhaak kunnen we dus verder vergeten. Als zo’n orgel oud is, kun je ze er beter meteen bij begroten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 03 december 2020 08:51 PM
  [ # 249 ]

Tja, qua duurzaamheid, mijn iets nieuwere C5 uit 2004, automaat ew10a 2.0, tegen de drie ton op de klok, sinds 2009 op gas had de originele uitlaat nog…
De automaatbak begon op een dure plek te lekken en ik wou wat lichter rijden, anders had ik het monster nog gehad. (Vorig jaar een C4 uit 2012 gekocht.)
Verder dingen gehad als kapotte Xenon lampen, waren blijkbaar uit 2004 en een jaar of 15 oud. Veer cilinders, gasveren achterklep. Slok olie lusten. Bobine. O ja, heel leuk, BSM kapot op de terugweg naar Nederland. Gestrand bij Nancy.
Vervangen is best makkelijk als je het ding hebt… (kwam uiteindelijk uit een magazijn vlakbij Nancy vandaan Smile )
Eigenlijk vooral redelijk voorspelbare dingen. Heb er nog spijt van. Rijdt super lekker, zo’n C5.

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 04 december 2020 03:48 PM
  [ # 250 ]
BX16TGI schreef:

Gestrand bij Nancy.

Fijne plek ook, zo tussen Metz en Nancy. Heb je ook niet overal vluchtstrook.

Ik heb ook een C5 uit 2005. Break, Benzine, 2.0i, handbak en een mooie kleur rood. tellerstand rond de 188000 dacht ik… Daarom dit topic ook gevolgd. Erg interessant, hoewel misschien minder leuk voor Derk.

Ik heb ook wat dingetjes met madam gehad. Twee keer een vastgelopen remklauw gehad (in 2 jaar tijd, dat was niet leuk). kapotte bobine, kapotte motorsteun. Een klein olielekje (keerring) waarvoor de bak eraf moest (meteen koppeling vervangen). verder een airbag melding die te pas en te onpas in beeld komt. En de accu loopt soms spontaan leeg.

Anders dan dat, zeis ruim, rijdt erg comfortabel (maar niet zo snel), de kleur is mooi en valt qua kosten voor een grote station nog mee.

Ik mopper soms, maar het is een fijne auto. Ik vergelijk de C5 vaak met mijn vorige auto. een xantia millesime 2.0 16v. die was leuk…

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 december 2020 04:32 PM
  [ # 251 ]

Ik was nog vergeten dat de achterste remklauwen niet alleen graag scheef gaan zitten, maar dat ook de oogjes waar de remblokken aan hangen er graag uit rotten. Daar is dus ook maar weinig meer van over. Dat zal dan ook opgelost moeten worden. Of gewoon negeren natuurlijk, voor zolang het goed gaat. Ik bedoel, zoals dat nu zit is ook niet van de ene op de andere dag gekomen. Het aardige is dat je dat niet gemakkelijk even kunt controleren bij een proefrit of een APK, dus als de boel dan werkt kun je er verder niks van zeggen.

In de niet al te verre toekomst moet de remklauw RV ook nog eens vervangen worden, maar die is voor nu eerst nog goed genoeg. Die had ik dus alvast op het programma voor komend voorjaar of later gezet, afhankelijk van hoeveel problemen dat ding wil veroorzaken.

‘t Is toch bijzonder dat je zo’n auto laat keuren, dat gaat goed, en vier kilometer verder zit je naar een achterbrug met *alle* problemen te kijken. Gelukkig blijkt bij nadere inspectie de veercilinder rechts dermate veel minder olie te verspelen dan links, dat dat gewoon wel een gammel afgeklemde lekzak is. Kwestie van een ander klemmetje erop en dan is dat eerst in orde.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 december 2020 09:10 PM
  [ # 252 ]

Nou, dat valt nog goed mee. De rechtsbinnenste ADAL, precies het lager wat ik op ‘t oog had, is niet eens écht erg stuk; de arm is nog keurig intact, de rolletjes zijn nog keurig binnen de lagerschaal blijven vreten. Wat nou die nare *KNARS* geweest is weet ik niet precies, maar het lager is niet doorgedraaid en ik hoef geen andere arm op te zoeken. Da’s mooi.

Het binnenste lagerschaaltje is ook een beetje gammel, misschien dat daar die knars vandaan kwam. In elk geval snap ik wel dat zo’n ADAL vocaal wordt als-ie er zo bij staat…

Over het vet dat er in het binnenste lager zat kunnen we kort zijn: dat was bruine stopverf geworden. Droog, weinig en vol roest. Het buitenste lager loopt op het laatst van z’n vetsmering en er komen al mooie glimmende plekken in de buitenste lagerschaal, maar dat lager is nog niet eens echt kapot. Vandaar dus dat er nog geen echte speling op die arm zat. Misschien dat-ie ook pas na die luide knars voldoende stuk was om ‘m met APK-technieken op te sporen, maar dit is natuurlijk geen lagerschade van gisteren op vandaag.

Afijn. Toch lekker dat we dit niet voor niks doen.

Ik heb nog lekker een poosje getwijfeld over wel/niet remklauwen wisselen, maar toch maar wel. Goeie gebruikte klauwen zijn gelukkig niet duur en dan heb ik er in ieder geval niet meer van die half opgeloste suikerklontjes aan hangen. De oude klauwen zijn zo slecht geworden op een paar kritieke plekken dat de ijzerbak de beste plek voor ze is. Overigens zit er niet eens gek veel oxidatie onder de klauwen, dat echt goed mee.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 05 december 2020 09:36 AM
  [ # 253 ]

Was er niet zo’n modificatie met het aanbrengen van een vet nippel? Dat je om de zoveel tijd even met de vet spuit er bij kan.

Profiel  
 
TA34
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 23-04-2008

- C5 III
Gepost: 05 december 2020 10:53 AM
  [ # 254 ]

De beschrijving van Penny lane zijn fascinerend om te lezen. Zit hier niet een leuk boek in? Ook de foto’s zijn zeer illustratief. Ik zou zo’n boek (“Ik, C-5”) meteen kopen.
Ik ben blij, dat de auto het weer -steeds beter- goed doet.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 december 2020 12:53 PM
  [ # 255 ]
BX16TGI schreef:

Was er niet zo’n modificatie met het aanbrengen van een vet nippel? Dat je om de zoveel tijd even met de vet spuit er bij kan.

Klopt, dat bestaat. Ik vind dat een mooie wijziging en ik snap dat dat goed is voor de levensduur van de ADALs, maar op dit moment ga ik er geen vetnippels op zetten. De kans dat je op een auto van 20 jaar er nu toch wel de laatste set ADALs in zet is nogal groot: als de ADALs niet opnieuw stuk gaan komt er wel iets anders. Stel dat over een jaar of vijf, zes blijkt dat er toch weer nieuwe ADALs in moeten, dan zien we dan wel verder. En anders is het ook geen al te groot probleem om ze er later, met beter weer en meer tijd, alsnog een keer in te zetten. Dat kan desnoods ook onder de auto.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
17 van de 23
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook