ted.kampen schreef:Het kan niet zijn dat de kop zo vaak gevlakt is dat een klep een zuiger af en toe raakt? Hoe was de conditie van je stoterbussen (alhoewel ik niet weet of versleten/kapotte stoterbussen een ratelend geluid kunnen veroorzaken).
de stoter bussen waren ingevreten, maar ij de eerste revisie, heb ik de bussen allemaal gevlakt, glasplaatje met schuurpapier, slijppasta…














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De zuigers hebben trouwens een pijl, die naar het vliegwiel moet wijzen. De “kop” van de zuiger zou dan, als ik het me zo 1,2,3 kan herinneren, naar de distributie moeten wijzen. Ik heb helaas even geen foto’s bij de hand waar ik nu zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nokkenas ook vervangen/ok?
Citroen!
als dat zo is, zou dat inderdaad de oorzaak kunnen zijn,
het is een jaar geleden dat ik de motor voor de eerste keer heb op gebouwd, en ik weet niet meer waarom ik de ziugers er destijds “zo” heb ingezet, maar er was een duidelijk kenmerk waarom ze er “zo” in moesten, of dat nu een pijltje richting uitlaat was…
het zou dus betekenen, dat zowel ik zelf als het revisie bedrijf de zuigers er verkeert in gezet zou kunnen hebben…
ik meen te herinneren, dat het niet eens mogelijk was om ze er verkeert om in te plaatsen,, was erg onlogisch…
iets anders kan ik me echter ook niet voorstellen .
@driverd,
de nokkenas is er uit geweest, deze was in orde, bij het ontdekken van de draadeinden, is de nokkenas ook nog met een endoscoop gecontorleert..














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bedankt Ted, die foto laat zien hoe het moet zitten. O ja, je kan het heel makkelijk verkeerd monteren. Gelukkig is het mij nooit zelf overkomen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ted.kampen schreef:Hier een foto van mijn eigen motor waarop de zuigerpositie goed te zien is.
is het niet zo dat wanneer de zuigers er andersom in zouden zitten, ze tegen de klpe aan komen, dit in verband met de omgekeerde klep timing, en de hoge nok op de zuiger?














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Sloopkogel: het kan! Maar, ze raken de kleppen nét wel/net niet. DAT is dus die ratel die je KAN gaan horen. Heb je zelf geen foto’s gemaakt die je even kan posten?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Sloopkogel, je zei toch dat je een tik en een ratel hoorde. Nou, die tik dat kan een klep-zuiger contact zijn.
Plaatsing zuigers moet je volgens mij wel door de het bougiegat heen kunnen controleren lijkt mij. kijken en evt met een gebogen stukje ijzerdraad voelen.
Succes.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
nee, ik heb geen foto’s gemaakt,
ik zal volgende week de Ds naar her evisie bedrijfbrengen, dan kunnen ze met een endoscoop een en ander controleren,
ik hoop dat ze verkeert zitten!!!!!!
dan heb ik in ieder geval een verklaring, en een oplossing…
wel vreemd dat er geen beschadiging te zien was aan de cylinders de eerte keer dat hij weer uit elkaar ging..
ik ga het ijzerdraadje nu nog even proberen…
de hoge kant van de zuiger zit aan de nokkenas kant,
ze zitten dus goed, jammer…
word dus een enkeltje revisie bedrijf, zij mogen het uitzoeken…ik hou jullie op de hoogte..
Soms moet je het zoeken in een andere richting, die minder voor de hand ligt.
Ik heb een paar jaar (!!) gezocht naar een vergelijkbare ratel aan mijn motor. (DX2).
Het trad op bij stationair, dus onbelast lopen. Bij belasting, of meer toeren was het over. Distributie, dynamo, HD pomp, benzinepomp, losse veertjes luchtfilterhuis….alles onderzocht en vervangen. Niets hielp.
Uiteindelijk bleken de klinknagels op de nokkenas pully zo uitgelubberd te zijn, dat dáár een stevige ratel door werd veroorzaakt, met name als de LHM pomp aansloeg.
(Daar kwam ik alleen pas achter toen ze allemaal waren afgebroken tijdens een rit naar Frankrijk)
Pully vervangen, ratel weg.
Check dit ook even voordat je het blok weer laat demonteren.
Je weet maar nooit.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ondanks de narigheid: mooie info, Ted!
ga ik doen,
zoals het lijkt komt het geluid echt onder uit de motor,
kan een oliepomp hier debet aan zijn?