Ja klopt. Half jaartje geleden ongeveer.
Ik heb de draden bekeken tussen dynamo en spanningsregelaar. Zat een draadje een beetje sjabby aangesloten. Deze beter omwikkeld en isolatieplakband erom heen, maar dat heeft niks geholpen. Lampje van de accu brand dus nog steeds.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl





























Totaal aantal Berichten: 10464
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Welke spanning meet je op de accupolen bij 2000rpm?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb vanmiddag eerst alle aansluitingen nagekeken en schoongemaakt, stukkie gaan rijden en af en toe gaat het gele lampje even branden, soms kort, soms lang en als ik dan een gebruiker aanzet, bijvoorbeeld stadslichten, is het gele lampje onmiddelijk uit en gaat ook niet meer aan. De laadspanning blijft netjes tijdens het rijden tussen 13 en 14 volt.
Dus heb ik de nieuwe regelaar aangesloten, een DAP. Stukkie gaan rijden en het gele lampje blijft uit, maar de laadspanning is onder het rijden vrij hoog, tegen de 15 volt en toen hij pas liep bij 2000 rpm op de digitale multimeter bijna 16 volt. Na een kwartiertje rijden zakt dat wel wat, maar is bij 2000 rpm nog steeds tegen de 15 volt.
Nu ga ik morgen de Paris Rhone er weer op zetten en zal hem eens wat omhoog schroeven, kijken of het gele lampje dan nog gaat branden. Je blijft wel lachen met zo’n oude dame.
Ik kan het toerental niet aflezen. Kabel ligt er uit na eerdere reparaties bij de garage. Ik weet wel dat het toerental in z’n vrij, veel te hoog is. Wordt er zelf af en toe gek van.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl












































Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het gaat erom dat je toerental hoger is dan 1500 rpm.
Met zo’n ding:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Sears-Craftsman-engine-analyzer-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem415924e333QQitemZ280668463923QQptZMotorsQ5fAutomotiveQ5fTools
9 dollar…
kan je rpm’s meten
boven 1500 moet de dynamo zn geregelde spanning geven. Als die tussen de 13,6 en 14,4 is is het goed. Dan doet de regelaar het lampje uit met een apart relais dat je kan afstellen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dit draadje gaat over een soortgelijk probleem en je vindt er een schema van het laadcircuit, is handig om daar ook even te grasduinen.












































Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
u vraagt wij draaien.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik vind het wel heel apart, net de Paris Rhone er weer in gezet, eerst even aan de Peugeot 206 gemeten hoeveel laadspanning die geeft (is een moderne dynamo) en die meet ongeveer constant 14.2 volt.
Dus de Paris Rhone iets opgeschroefd naar rond 14 volt bij iets harder dan stationair en stukkie gaan rijden. Het gele lichtje gaat nog wel af en toe aan, maar minder nu en als ik de stadslichten aan laat blijft het lichtje uit.
De Paris Rhone ziet er van van binnen uit als nieuw, mooie contactpunten, de aansluitingen zijn schoon en als de motor start gaat het laadcontrolelichtje direct uit. Vraag ik me toch af waarom dat lampie blijft knipogen naar me.












































Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je zegt het gaat uit maar blijft knipperen?
De spanning die de dynamo levert bij stationair is net niet krachtig genoeg dat het lichtje uitgaat. Ook kan er een gare koolborstel inzitten die een slechte spanning levert.. wel niet wel niet, of een brakke opnemer….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
jantje1948 schreef:Welke spanning meet je op de accupolen bij 2000rpm?
Net de accupolen gemeten: 16,7 V
Da’s vrij fors.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
bogaard77 schreef:Je zegt het gaat uit maar blijft knipperen?
De spanning die de dynamo levert bij stationair is net niet krachtig genoeg dat het lichtje uitgaat. Ook kan er een gare koolborstel inzitten die een slechte spanning levert.. wel niet wel niet, of een brakke opnemer….
Je hebt post 48 overgeslagen, ik had er gisteren een nieuwe DAP regelaar in en toen bleef het lampje uit, maar was de laadspanning vrij hoog. Ik heb permanent een voltmeter in het radiovakje en de spanning is prima, maar toch knippert het gele lampje, of het blijft een aantal seconden branden, maar gaat onmiddelijk uit als er een verbruiker wordt ingeschakeld en hij blijft dan ook uit zolang die verbruiker blijft ingeschakeld. Het gekke is ook dat het lampje alleen aan gaat bij wat meer toeren, stationair blijft het uit.
Ik zal morgen de laadspanning nog een stuk omhoog stellen, kijken wat er dan gebeurt.





























Totaal aantal Berichten: 10464
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien toch de koolborstels, een suggestie die ik Frank-ds ook al aan de hand deed. Is bij die regelaar van jou het relais voor het lampje niet bij te stellen?
@Frank-ds: dat is inderdaad veel te hoog.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43358
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Fijn hé, die moderne dynamo’s met ingebouwde regelaar die je bij chyparse en co. kan kopen
Mensen, stop met tobben en gooi die ouwe meuk weg… Voor 179 euro verkoopt citroworld je een 70A dynamo met interne regelaar en ben je in eens van al dat gepruts met vooroorlogse spanningsregelaars en dito ellende af.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je hebt absoluut gelijk waterman, maar ik wil gewoon weten waarom dat gebeurt. Met die DAP regelaar blijft het lampje uit en is de laadspanning (te) hoog, dus het ligt niet aan de dynamo. Heb ik het over dynamo, in onze Peugeot zit een moderne dynamo met ingebouwde regelaar en die blijft mooi constant op 14.2 volt, maar hij heeft nu 37.000 km gelopen en de derde dynamo zit er in.
Mijn Jaguar (daar is ie weer) is 42 jaar oud en draait nog met de originele dynamo, heeft een voltmeter in het dashboard en die zie ik altijd tegen de 14 volt staan. En geen probleem gehad in de 35 jaar dat ik hem heb, dus zo beroerd is die oude meuk nou ook weer niet. Overigens heeft die Jag van 1969 al een electronische regelaar buiten de dynamo.
Ik heb voor die Jag elf DSsen gereden en nooit een probleem gehad met het laadgebeuren. Het moet dus gewoon goed kunnen werken, onieda?














































Totaal aantal Berichten: 43358
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:Ik heb voor die Jag elf DSsen gereden en nooit een probleem gehad met het laadgebeuren. Het moet dus gewoon goed kunnen werken, onieda?
Tuurlijk. Maar, tegenwoordig is er beter dan origineel te koop. Dus, weg met die ouwe meuk en moderniseren die handel!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste