19 van de 27
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende >  Laatste »
   
DS 25 ie LPG
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43377
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 december 2014 11:51 AM
  [ # 271 ]
Arjan Verkade schreef:

De 5de versnelling zat toch in de weg of is dat weer een verzinsel?

De reden voor de oliekoeler op de halfautomaat heeft niets met wel of geen ruimte te maken. Men koos voor een oliekoeler omdat de halfautomaat motor op hoge snelheid meer toeren moet maken vanwege de ontbrekende 5e versnelling. De olie wordt bij zo’n motor ook echt hoger dus kon een koeler geen kwaad.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 03 december 2014 01:09 PM
  [ # 272 ]

Ik ga ipv de oliekoeler een extern oliefilter monteren van een CX.
De HD regelaar verhuis ik naar voren zoals bij de hydrauliek bak.
Het originele oliefilter laat ik weg en daar komt alleen een aanzuigzeef.
Ik heb lang gereden met een olietemp meter in een DS 2300, maar de olie is meestal te koud. Alleen als je bij 30 gr buitentemp een helling op klimt komt hij in de buurt van 110 graden. Ik denk dus dat die koeler best weg kan…..

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 03 december 2014 01:09 PM
  [ # 273 ]

Zo Dus

Afbeelding Bijlagen
foto.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 03 december 2014 01:23 PM
  [ # 274 ]

Het feit dat die koeler er nooit zit bij een 23IE met 5 bak zegt inderdaad ook wel een en ander.
Zo veel minder toeren maakt die 5 bak tov een hydraulische 4 bak nou ook weer niet.

Mooie oplossing zon cx filterhuis. Maar je moet met zo’n aanzuigbuis ipv een ds filter wel even erg goed kijken hoe je dan er voor zorgt dat de pomp geen lucht kan trekken.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 03 december 2014 03:07 PM
  [ # 275 ]

Hoe warm wil je die olie hebben dan?

Bij mijn CX Turbo (met olie koeler) zit de olie temp meestal rond de 100 graden. Het hoogste wat ik ooit gezien heb ik 113, tijdens de LCP of bij warme buitentemp op de Duitse autobahn…

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 03 december 2014 03:56 PM
  [ # 276 ]

Voor Ottomotoren is de optimale olie temperatuur ergens tussen 80 en 120 graden

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 03 december 2014 04:02 PM
  [ # 277 ]

110 is dus prima. Boven de 140 gr verbrand de olie.

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 03 december 2014 04:07 PM
  [ # 278 ]

In 2012 heb ik tijdens de zomervakantie met caravan aan de haak in een vallei in Frankrijk met 40*C buiten de 140*C een keer aangetikt qua olietemperatuur. Volgens mij kan olie veel warmer worden als het flink wordt belast. In mijn eerste auto, een VW Kever 1200, zat ik makkelijk aan de 110 tot 120*C. Ik weet niet meer wat ik raakte als ik 4 volwassen en bagage mee had, maar dat was een stuk meer dan de 120*C die je nu aan geeft.

Als ik de specificaties van bv Kroon olie bekijk, dan is er geen probleem voor de olie tot 170*C. Bij 230*C is het kookpunt pas bereikt, dus dan kan je nog even….

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43377
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 december 2014 04:26 PM
  [ # 279 ]

Bij veel moderne auto’s met stevig opgevoerde motoren wordt de olie 150 graden en hoger. Dat is geen probleem mits je een kwaliteitsolie gebruikt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 03 december 2014 04:37 PM
  [ # 280 ]

En je kunt er dan meteen een Frikandelletje in gooien.
170gr is gewoon echt te veel zeker met een minerale olie.

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 03 december 2014 08:12 PM
  [ # 281 ]

Harry Martens meldt mij dat ik de overbrengings verhouding fout heb.
Het moet zijn 9x35 8x35 is standaard

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 04 december 2014 12:09 PM
  [ # 282 ]
SuperNard schreef:

Ik heb een nieuwe injectie radiateur gekocht en daarachter een serieuse fan geplaatst. Eerst dacht ik een gewone carburateur radiateur te gebruiken, maar dat doe ik toch niet. Voor nu laat ik de originele propellor weg, maar hij kan er evt nog tussen.

Bovenstaande post en plaatje is van 20 april 2014.
Nagekomen gedachte: Je hebt de koelfankap aan de achterkant van de radiator toen niet teruggeplaatst. Daardoor zuigt deze fan niet lucht door de hele radiator, maar alleen door het deel pal voor de fan (ik schat 50 % van de radiator). Met minder koelcapaciteit en (misschien nog belangrijker) ook thermische spanningen in het koelblok.
Is het niet beter om de kap wel terug te plaatsen?

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 04 december 2014 07:03 PM
  [ # 283 ]

met betrekking tot de temp van de olie; de toleranties vsn het blok hangen toch ook samen met de temperatuur?
Ik kan me voorstellen dat moderne auto’s en oliesoorten best hoger temperaturen aankunnen, maar daar hangt ook het ontwerp van de afdichtingen en toleranties mee samen. Kan me voorstellen dat destijds inderdaad rond de 110gr C werd aangehouden als ontwerp temperatuur.

@michelidds; ik had hetzelfde idee, als je de moderne Fan pas maakt in de kap, heb je ook maximaal gebruik van de hogere en efficiëntere flow van de moderne blowers… Volgens mij heb ik zo’n opstelling bij Nard al gezien?

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43377
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 december 2014 08:22 PM
  [ # 284 ]

Zo kan ‘t ook:

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 08-01-2008

Gepost: 04 december 2014 08:30 PM
  [ # 285 ]

Deze fan is gemaakt om echt op de radiateur te zitten er zit zelfs een foamrand tussen zodat er geen lucht langs kan ontsnappen.
De originele tunnel werkt niet meer, of ik moet de fan naar achteren plaatsen, zodat hij in de ronde opening van de tunnel valt.
Bij de SM heb ik twee van deze fans (25cm) en die gaan na elkaar aan, de tweede heb ik zelden gehoord.
Deze fan heeft een doornee van 28 cm en is een high power uitvoering. Hij beslaat wel meer als 50% van de radiateur, voor te grote temp verschillen ben ik niet bang.Verder heeft deze radiateur 3 rijen ipv 2. Zoals gezegd eerst uitproberen dan evt wijzigen.

Profiel  
 
 
19 van de 27
« Eerste  < Vorige 17 18 19 20 21 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook