











































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dank voor alle reacties!
erikkuiper schreef:die borgringen moet je met een touwtje erom trekken, max 30 seconden per stuk
En wat de borgringen van de hoesjes betreft, idd zoals Erik aangeeft.
Lukt mij ook vaak met een heel dun schroevendraaiertje, alleen opletten dat je het hoesje niet lek prikt.
Uiteindelijk mij ook gelukt met een kleine schroevendraaier. Volgende keer de touwtjes truc.
voor het kruis zet je de as in een bankschroef en dan met een passend stukje pijp/dop erop tikken.
Dank, dat lukt wel.
furriegurrie schreef:zijn dat van die borgringen die eruit zien als een veer met 2 windingen die erg dicht bij elkaar liggen?
Ja, een beetje zoals de ring van je sleutelbos.
bogaard77 schreef:Je moet wel goed kijken dat de assen de juiste lengte hebben. Een te lange as geeft gebonk in je meenemer (tripoide huis).
Echt gebonk nooit gehoord, ik vermoed dat de assen wel de juiste lengte hebben, maar ik had verwacht dat ze hetzelfde zouden zijn, vanwege de geometrie.
Ik heb een smalspoor onderstel, maar daar is een bak van een 25GTi in gezet uit een serie 2 auto.
Mijn rechter as is dus een samengestelde as van een korte smalspoor as, aan een serie 2 tussenas.
Aangezien ik een andere tussenas heb, kan het dus ook zomaar zijn dat mijn linkeras niet standaard is, ik weet niet of de positie van en het diff bij een nieuwe bak niet anders is dan die van een oud exemplaar. Of zijn er nog mogelijkheden mbt het tripoïdehuis-as qua lengte?
Hieronder foto’s van mijn assen. De korte is van rechts, de lange van links.
Als ik de foto’s van Rene bekijk, zie ik daar ook twee verschillende lengtes assen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




























Totaal aantal Berichten: 9520
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zijn niet alle rechter tussenassen hetzelfde dan?
Het aangegoten huis waar het steunlager in zit is toch nooit van locatie veranderd?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Euh.. oei, dat weet ik zo niet.
Ik dacht (..moet ik ook niet doen), dat het juist te maken kan hebben met de soort bak en dat daar dus mogelijk een ander diff aan vast zit.
Nu ik erover nadenk is slaat niet echt perse ergens op
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De douvrin motor kan toch een andere setup hebben dan de Citroen pit?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




























Totaal aantal Berichten: 9520
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nielsje schreef:Ik dacht
Denken moet je aan een paard overlaten, die heeft een groter hoofd!
De Douvrin-motoren zouden idd naar mijn idee de enige uitzondering kunnen zijn.
Volgens mij zijn alle M-motoren wat tussenas betreft identiek.
Maar…correct me, if I’m wrong.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986














































Totaal aantal Berichten: 43405
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Volgens mij heeft een automaat een andere tussenas, maar dat kan ik mis hebben.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik in ieder geval de as weer samenbouwen met goede ashoes, vers vet, en de strakste kruis-kogel combi die ik kan maken, en dan gaan we meemaken of m’n auto weer rijdt zoals het heurt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
waterman schreef:Volgens mij heeft een automaat een andere tussenas, maar dat kan ik mis hebben.
Automaat is inderdaad anders.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ik heb wederom een paar vragen:
De korte as heeft ook zo’n rubberen o-ring, maar moet er ook zo’n witte teflon ring om, en ook de rubberen stofkap, zoals op onderstaande foto?
Verder heb ik het advies gekregen de keerring van het differentieel te vervangen nu de as er toch uit ligt links.
Kan ik gewoon het plaatje losbouten, en dan de keerrring vervangen, of loopt dan al m´n bakolie eruit?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




























Totaal aantal Berichten: 9520
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik ken die foto!
Aan de linkerkant alleen de O-ring.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij veel auto’s loopt de bakolie er al uit als je de as eruit haalt, dat valt bij een CX dan nog mee
Ha, dat is ook wel zo.
Prima, ik heb zo’n o-ring, scheelt.
keerring ga ik gewoon proberen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
keerring kan er gewoon uit.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Zo, alles in elkaar gezet, proefrondje: opgelost
Rondje snelweg gedaan, heerlijk hoe die auto aan dat gaspedaal hangt.
140 haal je met zonder problemen. Ik ga maar eens die anti-windrubbers van CX-basis kopen.
Nu eerst maar eens wat rijden, alhoewel ik nog genoeg kleine klussen heb liggen voor die wagen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!