3 van de 15
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
1.2 pure tech motor
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 13 augustus 2019 09:43 AM
  [ # 31 ]

Ik had voor mijn vraag een eigen topic gestart in het C3 gedeelte. Maar het is wel zo handig als deze discussie centraal gevoerd wordt. Vandaar dat ik mijn verhaal hier nogmaals herhaal.

Heeft iemand hier al gehoord van een terugroepactie waarbij de distributieriem gecontroleerd moet worden?
Ik heb me aangemeld in de PSA Service Box en kwam zodoende te weten dat er voor mijn auto een terugroepactie gold. Bij navraag bij de dealer moest bij de eerstvolgende beurt een controle uitgevoerd worden. Geen haast. Ze gaven verder geen details (zoals gewoonlijk).

De auto heeft nu 33800 km gereden en ik heb verder geen klachten. Rijdt prima, zonder problemen.
Nu ben ik eens wat gaan rondvragen en zoeken in verschillende fora en kwam tot de ontdekking dat de distributieriem vroegtijdig kan verslijten. Oorzaken kunnen verschillen, maar eentje die steeds terugkomt is het tanken van E5 of E10 benzine. Het bio-aandeel (ethanol) in de benzine veroorzaakt mogelijk dit probleem, omdat het materiaal niet bestand is tegen ethanol. Er komen namelijk altijd onverbrande brandstofresten in de motorolie terecht, de riem loopt in de olie, en de ethanolresten in de olie tasten mogelijk het materiaal van de riem aan. Andere oorzaken die genoemd worden zijn slechte materiaalkeuze door PSA of een partij riemen van slechte kwaliteit.

Ik ontdekte ook dat je de riem vrij eenvoudig kan bekijken, namelijk via de olievulopening. Als je de dop eraf haalt zie je aan de rechterkant een stukje van de riem. Ik heb wat foto’s gemaakt en goed ingezoomed. Ik schrok wel van wat ik toen zag. Zie de foto’s in de bijlages. De eerste twee van de C3, de derde foto is van mijn Peugeot 3008-II, met de 1.2 Puretech 130 motor (km-stand 6100). Nou ja, de verschillen zijn duidelijk, lijkt me. Ik ga morgen meteen een afspraak maken, want ik ben er niet gerust op. PSA geeft in het onderhoudsschema aan dat de distributie pas bij 175.000 km vervangen hoeft te worden. Ik denk echter dat ze daar, gezien de toestand van mijn riem, op terug zullen komen.

Gezien de discussie hier zijn er dus veel meer mensen hier die mee te maken hebben. Kunnen mensen ook eens naar de toestand van hun riem kijken, en dat hier posten? Graag de km-stand aangeven.

Afbeelding Bijlagen
C3distri1a.jpgC3distri2a.jpg3008distri1a.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 13 augustus 2019 02:39 PM
  [ # 32 ]

Ik ben bij de dealer geweest en volgende week blijft de auto twee dagen daar. Ze laten natuurlijk niet veel los en houden zich op de vlakte, maar na een beetje babbelen geeft men wel toe dit probleem te kennen. Ze houden het op foute materiaalsamenstelling van de riem. Er werd geen woord gerept over E5/E10 benzine als mogelijke oorzaak.

De zaak gaat als volgt verlopen: Op dag 1 worden foto’s van de riem gemaakt, die ter beoordeling naar Citroën gestuurd worden. Die beslissen dan of de riem vervangen moet worden. De tweede dag wordt de riem dan eventueel vervangen. Ik heb uiteraard mijn eigen foto’s laten zien en een kopietje achter gelaten. De receptionist zei dat er weinig twijfel is dat deze riem vervangen gaat worden. Het valt gelukkig onder garantie, dus kosten voor Citroën.

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 14 augustus 2019 09:43 PM
  [ # 33 ]

Op mijn zoektocht naar meer informatie ben ik in het Problemcar-forum interessante informatie tegen gekomen. En dat verklaart mijns inziens ook waarom de Citroën-dealer gisteren niet meteen in de verdediging schoot. Sinds Juli 2018 geld er namelijk bij PSA een coulanceregeling m.b.t. problemen gerelateerd aan de distributieriem.

Als de distributieriem aangetast wordt dan zwerven al die kleine afgebrokkelde deeltjes en vezeltjes door het blok. Daardoor raken bepaalde onderdelen verstopt, zoals het oliepompzeef, oliefilter van de vacuumpomp, filters van de elektrokleppen voor nokkenasverstelling en de banjobout van de olieaansluiting van de turbo. Dat alles leidt uiteindelijk tot problemen met de oliedruk. De auto gaat op gegeven moment foutmeldingen vertonen, schakelt over naar de noodloop of houdt er helemaal mee op. In het ergste geval breekt de riem en is het einde motor.
Bij mij is het gelukkig nog niet zover gekomen, en geeft de auto ook nog geen foutmeldingen. Dus hopelijk valt de schade mee.

PSA vergoed de kosten van alle nodige reparaties, zelfs tot vervanging van de motor toe. In de garantieperiode zijn de kosten sowieso gedekt. De extra coulance regeling geldt tot 84 maanden of 150.000 km. Ik vermoed (!) dat die regeling alleen zal gelden voor auto’s die alle onderhoud bij de dealer hebben gehad.

Onderstaande plaatjes komen uit het Problemcar-forum.

Afbeelding Bijlagen
Peugeot_coulance-distributieriem-1a.jpgPeugeot_coulance-distributieriem-2a.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 14 augustus 2019 10:46 PM
  [ # 34 ]

Is een bekend fenomeen.
Slechte riemen bij de eerste modellen.

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 15 augustus 2019 12:07 AM
  [ # 35 ]

Moet ik daaruit begrijpen dat er een verbeterde / andere riem gemonteerd zal worden? Eentje die wel bestendig is tegen normale gebruikscondities en/of E5/E10 benzine (mocht dat er iets mee te maken hebben)?
Of moet ik over 30.000 km weer bij de dealer aankloppen voor een nieuwe?

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 15 augustus 2019 01:26 AM
  [ # 36 ]

Zat ik ook al te denken: als die nieuwe net zo slecht zou zijn heb je er dus niks aan. Lekkere coulanceregeling ook: gedekt tot 150.000km bij een riem die volgens mij 240.000km mee zou moeten gaan. Dat schept nou niet direct vertrouwen.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
rama
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005

- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Gepost: 15 augustus 2019 01:47 PM
  [ # 37 ]

Is dat dezelfde motor de in de c4 picasso zit? Bj maart 2018.

Te snel.  Twijfel. Ik zie dat het om een 110 pk gaat ipv 130.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 15 augustus 2019 02:35 PM
  [ # 38 ]

Volgens mij is dat in grote lijnen dezelfde motor. Ik denk wel dat hetzelfde verhaal voor die motor ook opgaat.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 15 augustus 2019 04:44 PM
  [ # 39 ]
rama schreef:

Is dat dezelfde motor de in de c4 picasso zit? Bj maart 2018.

Te snel.  Twijfel. Ik zie dat het om een 110 pk gaat ipv 130.

De motorcode voor de C3 is EB2DT. Is in principe dezelfde motor en heeft in ieder geval ook een distributieriem die in de olie loopt.
Controle is natuurlijk snel gedaan. Olievuldop eraf en dan zie je de riem meteen aan de rechterkant zitten. Maak effe een paar foto’s en post die hier. Zou ik erg op prijs stellen.

Naast de C3 heb ik ook een Peugeot 3008 van 11-2018 met de 1.2 Puretech 130. Motorcode is EB2ADTS. Die ga ik regelmatig checken, dat is alvast zeker.
De uiterlijke verschillen tussen beide motoren zijn klein. Peugeot gebruikt in ieder geval een andere riem. Hij ziet er qua oppervlaktestructuur anders uit. Bij de C3 zie je een soort van ruitstructuur, bij de Peugeot een streepjespatroon in de lengterichting.

Bijgevoegde foto’s van beide motoren zonder de afdekkingen en de distributieriemen in beide auto’s.

Afbeelding Bijlagen
C3_EB2DT_motor.jpg3008_EB2ADTS_motor.jpgC3_vs_3008_riem.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
rama
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005

- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Gepost: 15 augustus 2019 04:44 PM
  [ # 40 ]

Ok! Dan. , zal eens kijken f ik iets kan zien als de vuldop eraf is.

Ziet er ng goed uit.  Kan ook nog niet anders na 12.000 km.

Afbeelding Bijlagen
793F5792-3289-4EAC-B361-7E9318143E2D.jpeg9E12CD90-30A4-4E35-B8A8-55C328BFDF5D.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 15 augustus 2019 05:41 PM
  [ # 41 ]

Ziet er wat mij betreft goed uit, al is de foto ietwat wazig. De riem heeft nog een mooie scherpe rand en het oppervlak is net als bij mijn Peugeot, met strepen in de lengterichting.
Hoeveel kilometer heeft je auto op de teller?

Profiel  
 
rama
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005

- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Gepost: 15 augustus 2019 05:48 PM
  [ # 42 ]

Net 12000 km. 
Ik houd het wel in de gaten .

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 15 augustus 2019 06:17 PM
  [ # 43 ]
Masimo schreef:

Sinds Juli 2018 geldt er namelijk bij PSA een coulanceregeling m.b.t. problemen gerelateerd aan de distributieriem.

Masimo schreef:

Naast de C3 heb ik ook een Peugeot 3008 van 11-2018 met de 1.2 Puretech 130. [...] Peugeot gebruikt in ieder geval een andere riem.

Zou dat er niet eerder mee te maken hebben dat die Peugeot pas gebouwd is toen PSA er al achter was dat de riem problemen kon geven, waarna ze bij nieuwe auto’s een nieuw type riem hebben gemonteerd? Lijkt me wel interessant om te kijken wat voor riem er om je c3 ligt als die vervangen is.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 15 augustus 2019 07:20 PM
  [ # 44 ]

Dat denk ik wel.
Ik ben zeker van plan om volgende week te vragen of er ander type riem werd ingebouwd. Indien niet, maak ik meteen een afspraak voor de volgende vervanging. Ik ga er ook zeker voor zorgen dat alles netjes op de factuur van de beurt vermeld wordt. De vervanging van de achterlampen bij de eerste beurt hadden ze ook al “vergeten”.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 16 augustus 2019 07:06 PM
  [ # 45 ]

Schijnbaar zijn er verbeterde riemen nu.
De citroengarage in de buurt gaf aan dat er in het begin ook foutieve olie werd gebruikt (5W30)
Maar of dat ook een boosdoener was weet ik niet?

Profiel  
 
 
3 van de 15
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook