43 van de 43
« Eerste  < Vorige 41 42 43
   
Waterman’s Jag: Kleppen stellen!
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1360
Geregistreerd: 30-11-2009

- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Gepost: 04 april 2025 01:01 PM
  [ # 631 ]

Ja, ik had me ook al verheugd op een mooi plaatje van een mooie krukas, toen ik het woord hoofdlager hoorde.

Adri

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43353
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 april 2025 01:04 PM
  [ # 632 ]

Dat is vrij makkelijk Jan: je bouwt de oliepomp en de aandrijving van de oliepomp uit. Dan maak je alle hoofdlager kappen los maar je neemt ze nog niet weg. Gewoon een paar mm los dus. Daarna neem je 1 hoofdlagerkap weg en laat je een slaafje de krukas naar beneden trekken zodat ie speling krijgt. Van de losgenomen lagerkap kan je nu het hoofdlagerschaaltje wat in het blok zit doorduwen zodat ie er uit komt. Dan duw je er een nieuwe in en ook het schaaltje in de lagerkap vernieuw je. Dan zet je de lagerkap terug, maar niet helemaal vast. En dan door naar de volgende…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43353
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 april 2025 01:08 PM
  [ # 633 ]
Breeze schreef:

Ja, ik had me ook al verheugd op een mooi plaatje van een mooie krukas, toen ik het woord hoofdlager hoorde.

Adri

Voor een paar versleten lagerschalen, zonder dat deze daadwerkelijk compleet vertyft zijn, gaan we natuurlijk de krukas niet uitbouwen Smile

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10463
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 april 2025 05:14 PM
  [ # 634 ]

Duidelijk! Wel aan de goede kant van het schaaltje duwen!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1360
Geregistreerd: 30-11-2009

- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Gepost: 05 april 2025 02:00 PM
  [ # 635 ]

Wat me eigenlijk wel verbaast is, dat de oliedruk-afname vrij plotseling optrad. Terwijl zo’n slijtage van eigenlijk alle lagerschalen niet plotseling gebeurt, maar toch zeker over een aantal jaren al aan de gang moet zijn geweest.

Adri

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43353
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 april 2025 09:38 PM
  [ # 636 ]

Als je eenmaal door het bovenste laagje “wit” metaal heen bent, dan gaat het hard met de slijtage. In no time is de boel dan echt gaar…..en dan ben je de oliedruk kwijt dus.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7845
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 07 april 2025 09:24 AM
  [ # 637 ]

Waarschijnlijk heeft deze Jaaaaaaaaaaaag de afgelopen 40 jaar niet zo enorm op z’n kloten gehad als de afgelopen 40 dagen Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1360
Geregistreerd: 30-11-2009

- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Gepost: 07 april 2025 10:21 AM
  [ # 638 ]

‘k Heb Yuri nog nooit hard zien rijden, alleen maar van horen zeggen…

Adri

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3841
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 07 april 2025 10:40 AM
  [ # 639 ]

Ik denk dat Waterman het goed ziet:
Als je door het “witmetaal” heen gaat , om welke reden dan ook, dan is de lagersmering ineens verre van optimaal, vooral bij de drijfstanglagers. Natuurlijk is de slijtage al langer aan de gang, maar vanaf een bepaald moment gaat het dan snel.
Nog afgezien van het feit dat de deeltjes witmetaal die er af komen meteen zorgen voor extra groeven, hoewel dat materiaal relatief zacht is. Een geluk dat je dat ziet door een teruglopende oliedruk, anders rijdt je door tot er een lager vastloopt met alle gevolgen van dien.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10463
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 april 2025 10:51 AM
  [ # 640 ]

Laughing

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1360
Geregistreerd: 30-11-2009

- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Gepost: 07 april 2025 11:55 AM
  [ # 641 ]

Ja, ik heb zo’n 50 jaar geleden de motor van de Ford Customline V8 van mijn zweefvliegclub, met een zware aanhanger er achter, aan gort gerdraaid. Op de lange helling van de Apeldoornse weg voor Terlet, ging hij steeds langzamer rijden. Gelukkig voor mij, maar ongelukkig voor de club, bleek het oliedruklampje kapot te zijn.

Adri

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43353
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 mei 2025 10:22 PM
  [ # 642 ]

Met frisse lagerschalen en een sloot verse Valvoline 20w50 heb ik inmiddels al weer een goeie 750 km gereden. Tijd voor het volgende klusje, controle van de klepspeling, de nokkenaslagerschalen en de spanning van de secundaire distributieketting. Hiertoe dienen de nokkenasdeksels verwijderd te worden, die natuurlijk al eens vakkundig met vloeibaar pakkingsmateriaal oliedicht gemaakt waren. De zooi lekte idd niet maar zat ook muurvast.

Met de deksels los kan er dan gemeten worden. Te bovenliggende nokkenassen die direct op de klepstoters liggen en onder die klepstoter ligt dan een stelplaatje waarmee de speling kan worden afgesteld.

De inlaat moet 0,10 mm speling hebben, de uitlaat 0,15 mm

Mazzel: de klepspeling aan de inlaatzijde is helemaal oké.

Maar aan de uitlaat kleppen moeten we gaan stellen. Daarvoor moet aan die kant de nokkenas er dus eventjes uit.

Dat demonteren van de nokkenas en afstellen van de speling doe ik samen met vriend PJ. Daar heb ik mazzel mee, hij werkt al 25 jaar aan klassieke Jaguars en heeft er zelf ook vier. Hij heeft mij de afgelopen twee jaar behoorlijk onder z’n vleugels genomen en mij de jaguar echt goed leren kennen. Dat is leuk en leerzaam en voelt als een soort meester-leering systeem, net als toen ik 30 jaar geleden begon. Inmiddels hebben we samen een 3.8 motor van een S-type uitgebouwd, na revisie weer opgebouwd en in de auto gezet, een aantal keren kleppen gesteld en bij mijn auto samen de krukaslagers en drijfstanglagers vervangen. Zo’n leermeester is onbetaalbaar, gezellig en samen heb je lol en gaat alles veel makkelijker.

 

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4944
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 02 mei 2025 12:10 AM
  [ # 643 ]

Het merkwaardige is dat in het instructieboekje dat bij mijn 2.8 af fabriek is geleverd ook een speling van 0.10 en 0,15 wordt aangegeven, maar in het grote boek van Haynes wordt de klepspeling van 0.30 en 0.35 genoemd.

Ik heb ook nog een zeer uitgebreide Engelse workshop manual en zal morgen daar even kijken wat daar wordt aangegeven.

Profiel  
 
 
43 van de 43
« Eerste  < Vorige 41 42 43
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook