25 van de 28
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 27 Volgende >  Laatste »

La Dame Blanche van C.D.P.F. : Te koop
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 21 april 2009 01:48 AM
  [ # 361 ]

Okidoki!

(Heb nooit een oudere DS gehad dan een van 1973….) Smile

Citroen!

Profiel  

Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1061

- CX 2400 Pallas
Gepost: 21 april 2009 01:20 PM
  [ # 362 ]

Mijn pas gekochte tellerunit met temp meter heeft ook een meedraaiende schijf. Mijn huidige tellerunit niet.
Ik vroeg mij al af welke orgineel in mijn dame hoort.
Leuk dat het antwoord hier nu boven staat.

@ Citroën-das-pas-fën,
Je mag mijn tellerunit wel proberen hoor om zeker te zijn of het aan beide toerentellers ligt. Die van mij doet het prima.

Moet je alleen een keer deze kant op komen rijden…...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  

fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2259

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 21 april 2009 02:29 PM
  [ # 363 ]

Als je toerenteller het helemaal niet doet, is het bijna zeker te wijten aan het draadje vanaf dat vanaf de contactpuntjes op de stroomverdeler naar de toerenteller loopt (gaat ook naar de bobine). Had je dat al doorgemeten?

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 486

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 23 april 2009 12:57 AM
  [ # 364 ]

@ fluidphreak: Ja, dat had ik al doorgemeten, voordat ik de tweede toerenteller monteerde. Ik zal nog wat meer moeten doormeten, want ik heb het idee dat mijn spanningsregelaar ook nog steeds niet werkt zoals het hoort. Ik hoop dat beide dingen samenhangen. Als ik klaar ben met de binnenbekleding gaan we weer eens met de multimeter aan de slag.

@ Wolfman: Klasse aanbod! Ik ben alleen wel bang dat het nog eventjes duurt voordat ik voldoende vertrouwen in mijn dame heb om ermee naar R’kerk te kachelen…  Surprisedops:  Maar ik waardeer je aanbod zeer! Welk bouwjaar was jouw dame dan, BTW? En die nieuwe tellerunit van je, heb je daar ook een sensor bij? Ik zit namelijk nog uit te vogelen wat voor sensor ik ga gebruiken voor mijn geïmproviseerde temperatuurmeter Cool
Eerst maar eens kijken welke waarde de potmeter van de benzinetankvlotter heeft, dan ben ik al een heel eind op weg.

Vandaag en eergisteren heb ik met schuurpapier en staalborstel weer op de bodem vóór de voorstoelen zitten boenen. Zo langzamerhand wordt het een mooi roestvrij geheel. Dan even Owatrol erover (of een laagje Corroless, daar ben ik nog niet helemaal uit) en vervolgens een verflaagje. Hopelijk lukt dat allemaal dit weekeinde nog.

Ik verheug me nu al op het moment dat ik de stoelen eruit mag slopen om de ‘nieuwe’ matten erin te plakken/leggen. Wat zal dat een verschil maken!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  

DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99

Gepost: 23 april 2009 12:49 PM
  [ # 365 ]

Ik heb me laten vertellen dat de sensor van een Renault 25 of 21 past, maar je kunt hem natuurlijk ook gewoon kopen bij het clubmagazijn of Chyparse. ik dacht iets van 13 euro.

Profiel  

Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1061

- CX 2400 Pallas
Gepost: 23 april 2009 03:47 PM
  [ # 366 ]
Citroën-das-pas-fën schreef:

@ Wolfman: Welk bouwjaar was jouw dame dan, BTW? En die nieuwe tellerunit van je, heb je daar ook een sensor bij?

Mijn Dame is van 72.
De sensor zit er nog in bij mij dame.
Acheraf denk ik dat ik belazerd ben door de vorige eigenaar. Op marktplaats stond ook een foto van het dashbord.

Toen wij de dame kwamen halen zei hij dat er nu net afgelopen nacht ingebroken was in de dame en ze hadden het dashboard gejat. Hij had nog een ander liggen en had die erin gedaan.

Hij had zich het hele verhaal kunnen besparen. Ik had er toen zo weinig verstand van dat ik het verschil echt niet gezien had.

Nu achteraf besef ik dat die ploeperd gewoon een dashboard met temp meter had en deze snel omgeruild heeft. Zon dashbord levert nog wat op op mp.

Maar verder zit alles nog in de dame. De sensor en zelfs het draadje met netjes een schoentje.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 27 april 2009 12:17 AM
  [ # 367 ]

@ Wolfman: klinkt idd sterk naar een oplichtingsactie. Gelukkig heb je nu weer zo’n unit liggen. Als de bedrading er toch al zit is inbouw een whistle van een cent.

Dsuper5 73 schreef:

Ik heb me laten vertellen dat de sensor van een Renault 25 of 21 past, maar je kunt hem natuurlijk ook gewoon kopen bij het clubmagazijn of Chyparse. ik dacht iets van 13 euro.

Dank je voor de info. Voor 13 euro hoef ik niet te gaan pionieren of het wiel opnieuw uitvinden, natuurlijk. Staat dus op de wishlist nu, zo’n sensor.

De vorderingen van mijn dame, de afgelopen dagen:
Vrijdag heb ik de bodem en de linker longeron tot aan de B-stijl in de Owatrol gezet. Owatrol Olie is ideaal spul voor de bodem BTW; het is zo dun dat het prachtig in de naden vloeit. Droogt redelijk snel en geeft een mooi taai laagje.
Zaterdagmiddag heb ik de vloer geverfd met zwarte Hammerite. Ondanks dat er een mat op hoort te liggen, vond ik ook hier dat ik de zaak netjes moest afwerken als ik er toch mee bezig ben.
Toen dat laagje Hammerite droog was heb ik meteen de vloermat erop gelegd om te zien hoe dat stond. Het leek wel een hele andere auto! Stuk netter. Kleine dingen kunnen soms heel veel doen.
Het valt me wel op dat mijn koppelingspedaal de mat raakt bij volledig intrappen. Dit schijnt niet zo te horen, want de vloermat was onbeschadigd op dat punt. Weet iemand hoe je kan afstellen dat je je koppelingspedaal niet geheel tot de bodem kan intrappen? Ik heb wel een bout gezien waarmee je de hoogte van je pedaal kan instellen, maar niet de maximale diepte.

Tot slot heb ik vandaag een flinke rit gemaakt met de dame. Samen met mijn zoontje naar mijn ouders. Totaal zo’n 60 km gereden, zonder ook maar 1 plofje verkeerd.  clap
En mijn zoontje vond het prachtig! Vooral de verkeersdrempels met vliegend tapijt ‘smoothness’ vielen in de smaak bij het ventje. (Ik zei steeds, tijdens het rijden over een drempel: “Joep-joep!”. Zoontje: *Giechel, brede grijns*. Hehe, het zaadje tot Citroverslaving is gelegd. Mijn vrouw laat hem soms de DS zien en zegt dan, als ze denkt dat ik niets hoor; “Kijk manneke, dat wordt je erfstuk”  Wink )

Nog iets wat me opviel: omdat de motor nu eindelijk eens echt goed warm was, heb ik even het gas flink ingetrapt. Wat blijkt? Bij een stevig toerental klimt mijn toerenteller tot ongeveer 1500 toeren. De motor nog hoger in toerental laten gieren dan ik al deed durfde ik niet. Maar de toerenteller doet dus wel iets. Alleen begint hij veel te laat, zeg maar. We hebben dus een begin van een oplossing, en het bevestigt ook dat er wel degelijk een puls bij de toerenteller komt. T.z.t. moet ik maar eens de potmeter van dit exemplaar nakijken.

Morgen even bij de bouwmarkt een flinke pot BisonTix halen, dan kunnen we beginnen met de longeronbekleding en de bekleding onder de voorstoelen vast te lijmen. Nadat ik de oude verwijderd heb, that is.  clean

Langzaam maar zeker… Oh wacht, sorry - ik val in herhaling. Stapje voor stapje komen we… Nee dat had ik ook al vaker gezegd. We blijven gewoon rustig aan ploeteren, ik ben tot nu toe al een heel eind gekomen, gelukkig. (Hé, die kende ik nog niet!  Cool )

Profiel  

pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1234

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 27 april 2009 12:29 AM
  [ # 368 ]
Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 28 april 2009 12:10 AM
  [ # 369 ]

Vandaag een nieuw avontuur: met de dame op de snelweg geweest om lijm te halen. Viel niet tegen! Jammer dat ik maar 100 mocht… ze wilde best nog wat beter haar best doen Very Happy
En dat nog wel op LPG. Heb gisteren op benzine gereden. Hoewel ze duidelijk meer power heeft op benzine, loopt ze mooier op LPG. Ik denk dat ik op CM maar eens een revisiesetje voor mijn Webertje moet scoren.
Als die weer helemaal fris is, zal ze zeker nog een stuk mooier lopen.

Het vertrouwen in mijn dametje (tje?) groeit met de dag. Alleen warm starten gaat nog niet zo soepel. Maar dat zal ook veranderen met een fris carbje, en vooral als ik LPG heb laten afstellen, lijkt me.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 28 april 2009 01:37 AM
  [ # 370 ]

OT: zie ik nou witte lichten in je avatar?  Shocked

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 28 april 2009 02:48 AM
  [ # 371 ]
Citroën-das-pas-fën schreef:

Alleen warm starten gaat nog niet zo soepel. Maar dat zal ook veranderen met een fris carbje, en vooral als ik LPG heb laten afstellen, lijkt me.

Zijn je kleppen wel gesteld?

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 29 april 2009 12:24 AM
  [ # 372 ]

quote gewist. liever niet op het laatste bericht quoten

Ja, heb ik enige tijd terug gedaan. Voor die tijd was het nog erger. Het is meer dat ze een te rijk mengsel krijgt als ze warm is. Ik heb de afgelopen 2 dagen gemerkt dat het een stuk beter gaat als ik direct de sleutel doordraai met het gas volledig ingetrapt. Als ze koud is moet ik juist even 2 x choken op gas, en dan starten zonder het gaspedaal aan te raken. Dus ze heeft nogal een gebruiksaanwijzing Very Happy

Brian schreef:

OT: zie ik nou witte lichten in je avatar?

Dimlichten zijn wit, grootlicht is geel. Maar is niet te zien op de foto. En ja, die gele dimlichten komen ook nog wel, maar heeft nu even geen prio.
En fotoshoppen ging me te ver Wink

Vandaag alleen even naar de supermarkt gezweefd met de dame. Lijmen zat er niet in omdat het iets regende hier. Onderweg wel veel opgestoken handen en grijnzende gezichten gezien, haha.

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 01 mei 2009 01:10 AM
  [ # 373 ]

Vandaag heb ik de rest van de linker longeronbekleding verwijderd. Vervolgens de lijmresten eraf gekrabd. Geen grote rampen tegengekomen, gelukkig. Ik ben er helaas niet meer aan toe gekomen om de boel te ontvetten en met Owatrol olie in te smeren, maar je kan nou eenmaal niet alles hebben, zeggen ze… Morgen maar doen dan.

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 09 juni 2009 12:16 AM
  [ # 374 ]

Goed, na een hele lange tijd weer eens een update. Ik heb wel aan de dame gewerkt, maar niet de tijd genomen om een uodate te schrijven.
Op het moment ligt het project “Dame Blanche” al een week of twee stil Surprisedops:
In een poging om het weer wat vlot te trekken post ik hier, in de hoop op tips en een hart onder de riem want er komt nu wat veel op me af ineens.

Forumleden: Wat is er allemaal gebeurd dan?

C.D.P.F: Nou, ik was goed bezig -al zeg ik het zelf- met het verwijderen van de binnenbekleding. Alles wat aan staal verscheen, borstelde ik kaal en streek ik in met Owatrol olie. Ik werd steeds trotser op mijn dame, want ik kwam geen ernstige rampen tegen. En dat mag je natuurlijk nooit denken!

Forumleden: Ja, dat was ook wel erg naïef van je hé... Dan vraag je om problemen! Maar wat gebeurde er dan precies?

C.D.P.F: Dat ging zo: het viel me op dat de bitumenmat in de achterste voetenbak niet meer goed op de bodem vastgeplakt zat. Dus kijk je eronder, want je wilt weten hoe dat komt en hoe het eruitziet, daaronder.

Forumleden: Ja, natuurlijk! *voelen collectief nattigheid*

C.D.P.F: Toen ik wat van die laag wegstak met een plamuurmes, bleek dat er water tussen bodem en bitumen gekomen was.

Forumleden: Oh jee! en op dat moment zakte je spontaan door de bodem heen?

C.D.P.F: Neenee, zo erg was het niet. Ik was er eigenlijk precies op tijd bij. Hoewel alles vrij nat was, was er hooguit wat vliegroest die ik zó af kon borstelen. De bodem had zich prima gehouden. Inmiddels was het al laat geworden, dus ik besloot het laatste stukje -ik was inmiddels bij de rechter achterdeur aangekomen- de volgende dag te doen.

Forumleden: Begrijpen wij nu dat je dus paniek zit te maken om niks? Tsss….

C.D.P.F: Nee wacht nou even! De volgende dag stak ik het laatste stukje bitumen weg, en aan de rechterkant stak ik na enige tijd zomaar door de hoek van de bodem en de opstaande plaat over de rechter longeron.  Shocked Na wat slikken flink tekeer gegaan met dat plamuurmesje, en na enige tijd had ik uitzicht op de straat: het water was door voornoemd gat op de onderkant van de buitenste longeronplaat komen te liggen, en van binnenuit doorgeroest. Hmmm.

Forumleden: oh… da’s niet zo mooi inderdaad.

C.D.P.F: En dat is nog zachtjes uitgedrukt.
Nou denkt het merendeel van jullie natuurlijk: Been there, done that. Kom je ook wel weer overheen hoor - even naar de lasser met dat geval van jou.

Forumleden:  whistle

C.D.P.F: Jullie hebben ook wel gelijk. Maar omdat ik zelf niet kan lassen, en er dus ook geen verstand van heb, besloot ik om eerst eens een kundig oog naar de auto als geheel te laten kijken. Dus belde ik iemand die veel mee van DSen weet dan ik, met het verzoek om even naar mijn gat te kijken. Eh, ik bedoel… het gat van mijn dame. Ach nee, dat klinkt ook niet goed - nou ja, jullie weten wat ik bedoel!

Afspraak gemaakt en naar de beste man toe gereden, alwaar de gehele DS met kennersoog werd bekeken. Ik concentreerde me vooral op het probleem waar ik nú mee geconfronteerd word, maar hij keek naar de dame als geheel. Omdat ze inmiddels op drie pootjes was gaan lopen, werd er ook even naar de motor gekeken. Oordeel: die is erg moe joh. Dat wist ik natuurlijk al, maar gecombineerd met alle andere dingetjes (rotte dakrand, C-stijlen, achterste kriksteun etc. Bovendien is de vlampijp doorgeroest) en het niet-originele ventilatiegat waar alles mee begon, werd mij terecht de volgende vraag gesteld: Wat wil je met deze auto?
Wil je er nog een jaartje of twee, drie mee rijden? Dat kan prima. Lap haar dan plaatselijk op, en koop na die tijd een andere - als het gesleutel dan nog niet moe bent.
Wil je er echt een mooie auto van maken? Kan natuurlijk ook, maar dan zal je er serieus geld en tijd in moeten steken, want ze zit niet zo ver van ‘the point of no return’ af.

Forumleden: Dit klinkt wel enigzins bekend ja. Wij zijn nog steeds blij dat we destijds doorgezet hebben?

En dat is dus precies wat ik de afgelopen tijd probeer te besluiten: wat wil ik met deze auto? Eigenlijk wil ik een zeer fraaie DS, uiteindelijk. Dat houdt op korte termijn in: het nodige laswerk goed en grondig laten doen. En ondertussen, of daarna, het plaatwerk gaan aanpakken. Dat laatste kan ik gelukkig zelf voor een groot deel.

Dan blijft er nog de kwestie van het beroerde motorblok. Niet zo’n groot probleem eigenlijk, een redelijk lopend blok (al dan niet met 5-bak) zijn nog best voor schappelijke prijzen te krijgen. En dit blok loopt ook nog wel enige tijd door, met alle gebreken. Die dingen zijn bijna onverwoestbaar.

Zo langzamerhand begin ik toch te neigen naar het ingrijpend opknappen van deze dame. Het is een originele NL auto (vind ik leuke meerwaarde) en vooral: het is MIJN auto. Bovendien had ik ook niet hoeven verwachten dat ik de dame even makkelijk in anderhalf jaartje ofzo zou kunnen oplappen. Niet in de staat waarin ik haar kocht, en vooral niet voor het geringe aankoopbedrag waarvoor ze van de hand ging.

Ik denk dus dat ik maar wat reparatiedelen scoor bij het magazijn en hiermee naar een lasser toe ga. Eerst de kokerbalk goed laten repareren, de dakrand en C-stijlen komen later wel. Kan je een nieuwe vlampijp trouwens van onderen gewoon monteren, of moet je altijd het blok opkrikken? Van bovenaf monteren schijnt een ramp te zijn.

Tof dat jullie weer dit hele boekwerk doorgelezen hebben. Ik moest het gewoon ff van me af schrijven. Heel graag hoor ik tips voor aanbevelenswaardige adressen voor laswerk. Liefst omgeving Arnhem natuurlijk.

Profiel  

pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1234

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 09 juni 2009 12:59 AM
  [ # 375 ]

Kop op joh!!, niet in een depressie schieten. Sad
Je bent echt goed bezig, je kunt de dame ook in etappe’s opknappen.
Zodat je af en toe toch kunt blijven rijden Cool
En elke keer als je dan weer wat af hebt, geeft dat weer moed voor de volgende klus.
En blijf het vooral zo van je af schrijven want dat is voor ons forumleden erg leuk Smile

Groeten Peter.

Profiel  

25 van de 28
« Eerste  < Vorige 23 24 25 26 27 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook