Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Een BDP sensor geeft een ander hoger voltage af als het vliegwiel sneller draait. Warmte vermindert ook de prestaties van de BDP sensor dmv lager voltage dus. Als hij slijtage vertoont, en dit wordt verergerd door warmte…. Laag toerental + warmte = minst ideale situatie voor de BDP sensor.
Het ding kan dus helemaal prima functioneren als je rijdt, zelfs vrijloop is namelijk meer dan 2x zoveel toeren als starten, en dus ook een veel hoger voltage. Als je de auto ook wel altijd aangesleept krijgt ligt dat heel vaak aan de BDP sensoren, want als je sleept maakt ie direkt wel voldoende toeren om goed signaal van de BDP’s te ontvangen.
Spuit ook alle stekkers onderweg naar de AEI in met contactspray, want slecht contact op de draded tussen BDP en AEI kan evengoed de schuldige zijn, zeker als de BDP sensor niet helemaal optimaal meer is.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Oh jee, ja…..
Jij hebt 2 BDP sensoren denk ik.
Verder inderdaad alle stekkers goed nazien, en ook de luchtslangen op lekkages controleren. Ook de harmonica bij de inspuitgalerij, die wil onderin nog wel eens scheuren vertonen die je pas ziet als je hem uitrekt.
Bij een injectiemotor zijn de zwakke punten gewoon wel de stekerverbindingen, die zijn soms groen uitgeslagen.
Ik gebruik WD40 om dat in te spuiten en trek ze dan een aantal keer van elkaar en weer op elkaar.
Bij de accu zitten vanaf het verdeelstuk van de plus twee blauwe kabels in een stekker, dat is ook een berucht zwak punt.
Op het oog kan het er goed uitzien, maar het contact kan slecht zijn.
Success met de zoektocht!
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lijkt me dat je beter contactspray kan gebruiken dan WD40?

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Vaseline. Nog beter. Dat blijft tenminste zitten. De rest verdwijnt weer.
heb je al eens een ander contactslot geprobeerd
komt nog wel eens voor dat deze de voeding voor je ontsteking en of comp/mod niet doorgeeft op het moment dat je de sleutel doordraaid om te starten
In eerste instantie zou ik ook bdp sensor zeggen,het stuurrelais zou ook
nog de boosdoener kunnen zijn.
Het relais kan slecht zijn,of de kabelverbingen zij verweerd.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Arjan Verkade schreef:Lijkt me dat je beter contactspray kan gebruiken dan WD40?
Contactspray is “droog”, het laat als het goed spul is geen resten na.
WD40 is vettig, als je de contacten een aantal keer heen en weer haalt schuur je de troep eraf, dat gaat dan keurig mee naar achteren de stekker in waar het geen kwaad kan.
Bovendien zorgt het vettige laagje ervoor dat corrosie minder kans krijgt.
Ziet er niet echt fris uit, ben ik met je eens. Maar werkt wel goed.
Als je wel contactspray gebruikt moet je nabehandelen met vaseline zoals Wendela al schreef.
PS er zijn contactspray soorten die het kunststof van de stekkerbehuizing aantasten, dus oppassen hiermee.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
La Léo schreef:Dus: hier de foto’s van het relais, plus een zelf getekend schema’tje dat volgens mij vrij duidelijk is. Ik zou deze tekst even copy/pasten en dan uitprinten.
Wat een mooi verhaal!
Toch heb ik nog één vraagje. Is het niet slim om naast het relais direct een zekering te zetten zodat de koplampen gezekerd zijn? Of is dit niet nodig?
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 471
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Wat een mooi verhaal!
Toch heb ik nog één vraagje. Is het niet slim om naast het relais direct een zekering te zetten zodat de koplampen gezekerd zijn? Of is dit niet nodig?
Dat heb ik ook gedaan toen ik een relais voor de koplampen heb ingebouwd. Ik dacht ook dat het wel verstandig zou zijn.
Even over die bdp sensor ... ik ga lekker voor een tweede hands voor 25 euries die getest zijn. Ik vind 200 euro beetje veel voor twee sensoren.
Bovendien moet ik goed doorsparen anders gaat het spuiten deze zomer niet door
KT88
Bedankt voor de tip

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
‘Getest’ is een vrij breed begrip. Is dat dan gedaan met ohm meter, ac volt meter of oscilloscoop of alledrie? En zijn ze dan warm getest?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ree schreef:La Léo schreef:Dus: hier de foto’s van het relais, plus een zelf getekend schema’tje dat volgens mij vrij duidelijk is. Ik zou deze tekst even copy/pasten en dan uitprinten.
Wat een mooi verhaal!
Ree
Dank voor het compliment Ree!
Het circuit van de koplampen loopt ondanks deze aanpassing nog altijd over de reguliere zekeringkast, dus in principe is dat voldoende. Maar het kan zeker geen kwaad er een zweefzekering naast te zetten.
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 3909
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
La Léo schreef:Ree schreef:La Léo schreef:Dus: hier de foto’s van het relais, plus een zelf getekend schema’tje dat volgens mij vrij duidelijk is. Ik zou deze tekst even copy/pasten en dan uitprinten.
Wat een mooi verhaal!
Ree
Dank voor het compliment Ree!
Het circuit van de koplampen loopt ondanks deze aanpassing nog altijd over de reguliere zekeringkast, dus in principe is dat voldoende. Maar het kan zeker geen kwaad er een zweefzekering naast te zetten.
Léo
de zekering in de kast zekert dan alleen maar de bedienings/inschakelstroom voor het relais, en zekert dan dus niet de (grotere) stroom voor de lampen zelf. die (zweef) zekering heb ik er dus zelf wel op gezet.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik heb eindelijk de spulletjes gekocht om het relais erin te hangen. Ik heb nog twee plekjes vrij op mijn relais gallerij dus ik ben van plan zowel dim- als grootlicht te doen en hier op te hangen:
Ik zorg dat ik standaard een mannetje-mannetje stukje draad in de auto heb voor het geval er iets stuk gaat en ik het relais onder weg tijdelijk moet “kortsluiten”.
Ik heb er wel zin in…
Ree
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik heb het zelf zo gestekkerd dat ik het relais gewoon kan overbruggen. Dus draad naar koplamp doorgeknipt, vanaf de schakelaar een vrouwtje, naar koplamp weer een mannetje.
Bedenk wel dat een mannetje-mannetje draad eigenlijk niet “kan” als je het uitgangspunt aanhoudt dat het vrouwtje altijd de stroomvoerende draad is (voor de veiligheid).

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik snap dat het eigenlijk niet “kan”, maar op het relais zitten nou eenmaal alleen maar mannetjes en ik wil geen stekkertjes onder de motorkap. Ik ga verder alles solderen.
Het is dus uitsluitend om in gevaal van nood - als je lichtknopje afbreekt, of je het een maandagochtedrelais blijkt te zijn - in het donker thuis te kunnen komen.
Ree
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi