Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Geen idee of dat wel genoeg is
Je leert een auto pas echt kennen na een aantal 1000 kms gereden te hebben.
De eerste ritten in mijn CX waren leuk, maar het echte waarderen komt pas later.
Ik denk dat je in het begin overal gewoon te bewust mee bezig ben.

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
@Arjan Verkade, ik begrijp je heel goed . Voor mij is de XM V6.24 serie1 de meest begeerlijke XM, maar dat is voor ieder anders. Als je zin hebt kun je langer dan een half uur met mijn XM rijden
. Alvast een voorproefje:XM V6.24 (geluid aan)
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo’n vroege type 1 vind ik ook gaaf hoor, zeker als ze helemaal origineel zijn.
Dat aanbod sla ik niet af, misschien een keer op een meeting?

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Prima ,bij Abbenes zag ik je maar lampie had nog een proefrit tegoed en maakte de proefrit die dag.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!

Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Nog geen boe pf bah van ts, ben best benieuwd of hij nou al wat heeft (beslist)...
Nou “die” is weer terug.
Had even een tukje gedaan want was een lange rit in mijn 70-er DSje. Wat een regen en files!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
het was maar 258 km hoor, peulenschilletje…. twee uurtjes
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
xm’metje schreef:
het was maar 258 km hoor, peulenschilletje…. twee uurtjes
JA in een XM V6 24V misschien wel..maar met 103pk’s van 40 jaar oud is het toch een ander verhaal
nou ja om te huilen is het natuurlijk ook weer niet…
Maar goed, het was de moeite waard!
Vandaag een verkorte cursus XM rijden gehad. De CX kende ik al maar de XM was onbekend!
Verkort betekende in dit geval ook nog eens dat we het rijden met de 2.0 16V XM maar overgeslagen hebben en meteen met het leukere deel van de cursus begonnen. Rijden in een Solid Zwarte 90-er V6 12V automaat. Zoals het hoort was de motor koud. Na omhoog te zijn gekomen rustig aan laten warm worden.
WAT EEN RARE AUTO IS DIE XM!
Je ziet helemaal geen neus! Er zit niets onder de voorruit! Hij geeft je van binnen rondom en met name naar achteren het idee dat het veel auto is, maar als je naar voren kijk zie je…geen neus, geen auto!
Zeer vreemde ervaring en het was het allereerste wat me opviel. Na enkele km’s kwam de temp motor op en kon er wat meer doorgereden worden. Tsja..beetje gezapig, geen stoer V6 geluid. Wel comfortabel, mwah mwah dacht ik.
Na een mooi ritje langs de duitse grens over een betonbaan (soort Top-Gear baan maar dan in
oost-oost Groningen)((Heel erg oost dus)) terug voor het vervolg van de cursus.
Deel 2 bestond uit het rijden met een saai grijze V6-24V 5 bak. Verbluffende auto. Maar had ook geen neus. Viel alwel minder op. Na eerst deze 91-er ook
op temp te laten komen kwamen we al snel bij dezelfde baan als hierboven. Gas ging open en het was of als je in een vliegtuig zat. De neus kwam omhoog en het voelde als of je op een surfboard
voorgestuwd werd door een hoge oceaan golf. Gas een beetje liften, gas vloeren. Een unieke ervaring!
Op volle snelheid een chicane genomen. Voelt goed en stevig met toch genoeg overhellen. Een auto voor een achtervolgings scene in een Jean PAul Belmondo film!
Rustig terug gereden naar de basis en uitgestapt. En er omheen gelopen en weer ingestapt. Was dit leuk? Volmondig JA. Was dit een kandidaat? JA, maar alleen omdat de 12V zo..zo sloom was? Was dit dan beter dan een CX. Nee. Niet beter. Wel anders. Leuk anders en voorzien van een dubbele Chevron.
En, en nou komt het; Er zit geen roest aan! Helemaal niks!
Terug naar de wens: Vervoer in de winter. Niet elke dag nodig. Er zijn als ik even “wielen” nodig heb
Maar geen anonieme wielen. Wat past er naast m’n DS?
Ondertussen bleef die zwarte 12V me maar aankijken. Althans dat dacht ik. Volgens haar was onze kennis making niet 100%. Je kon duidelijk zien hoe ze er over dacht:” Geef me nou nog eens een kans”. Ingestapt in de zwarte 12V en weggereden. Dit was inmiddels de 3e keer dat ik in een XM reed. Welliswaar binnen een uur maar toch. Die neus die er niet is was opeens niet zo’n “probleem” meer. En dit waren dus comfort bollen? Lekker warm toch maar eens kick down. Niet als een vliegtuig maar gracieus heft ze wel degelijk haar neus op en gaat ze in gallop. Beheerst maar snel genoeg.
Ik begon er schik in te krijgen, en ze is mooi. Ze heeft zo’n mooie diep zwarte glans. Ze heeft lelijke wielen. Blokjes velgen heb ik horen zeggen. Maar ze horen wel bij haar. Ze zijn zelfs een beetje zeldzaam en maken haar weer een stukje unieker. Ze heeft ook volledig zwart leder en een zwarte hemel. En omdat ze bijna 20, is ook wel wat kleine manco’s. Maar die worden volgens de cursusleider opgelost…
We zweven rustig terug naar de basis en ze heeft me ingepakt…ze heeft de 24V verslagen in de 2e termijn. Ze laat geen andere conclusie over; dit is ze en dit wordt ze….
Jullie allemaal bedankt voor jullie meningen ervaringen en wat al niet meer. Onder de XM topics zal ik verder verslag blijven doen!
ps: die blokjes velgen doen me in de verte ook aan SM velgen denken merk ik op. Klopt zei de cursusleider, maar er zitten nog meer SM trekjes in een XM. Kijk naar de knik bij de achterdeuren en scherm. Of naar de brede achterlicht partij. “Ja, da’s waar” zeg ik, maar als ik de achterlichten in de breedte weg-denk en alleen het clignoteur deel met onderliggende lamp laat zien, dan zit er ook weer CX dna in. Rare auto die XM…maar wel lekker!

Totaal aantal Berichten: 763
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
GEFELICITEERD!!! Ze is een bjoet. En ik vind die blokjesvelgen juist he-le-maal het einde!
Veel zweefplezier,
Jaco
Van harte! Zwart met blokjesvelgen is erg fraai!
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Gefeliciteerd! Geen cx maar toch erg mooi.
Ook gefeliciteerd! Ze ziet er mooi uit.
Dat ik de motorkap niet zie, is me nog niet opgevallen. Nu je het zegt…
Moet je ‘ns in een Kever of Xant kruipen, nog meer onzichtbaar
Wim,
Disciplus Simplex

Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Mooie dame Mike!!
Ik heb zelf nog nooit in een V6.24 gereden, mijn huidige tweede dame is weer een V6.12 en ik ben er weg
van! De souplesse, dat gracieuze, het duiken van de kont bij flink geaccelereren , en die motorroffel heerlijk!!!
Ik geniet minstens twee keer per dag van m´n werk, s´morgens op de heenreis en s´avonds terug
ene tussen 2() die blokjes velgen zijn wel mooi
En we willen graag meer foto’s

Totaal aantal Berichten: 6515
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gefeliciteerd!
Mooie XM.
Blokjesvelgen zijn trouwens erg gaaf. Echt. Lekker laten zitten.
Ik ben het met je analyse eens . Ik kies dan toch voor de moderne auto(CX serie2 en XM serie1), omdat mijns inziens Citroën de filosofie had om vooruitstrevend te zijn en niet klassiek.
Dat klopt natuurlijk niet echt. Je moet zo’n auto ook in zijn eigen tijd plaatsen. Een CX serie 1 is natuurlijk niet als oldtimer ontworpen. Dat is hoe we er nu tegenaan kijken. Een CX serie 2 (veel dun jaren 80-plastic, dus ook gedateerd) is ook maar een doorontwikkelde serie 1. Hoe vooruitstrevend is dat… Het ontwerp is goeddeels hetzelfde als dat van een CX uit 1974.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)