Morghu allemaal,
Wat een ***rot-weer*** hier in Eindhoven
Wacht toch nog even met vertrekken naar Vlagtwedde. Ga wel met de DS, maar als het met bakken uit de lucht komt is dat geen feest…
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Het zijn buien. Dus als je na een bui weg gaat dan rij je misschien een heel stuk droog!
Goede reis en succes met de keuze…......
Thanx! Volgens buienradar wordt het in het westen nu al droger dus ga nu toch vertrekken !
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Citrophile schreef:Ik ben het met je analyse eens
. Ik kies dan toch voor de moderne auto(CX serie2 en XM serie1), omdat mijns inziens Citroën de filosofie had om vooruitstrevend te zijn en niet klassiek.
Oeoeoeoefffffff, mijn analyse is ok
Maaaarrrruuuuhhhh, de filosofie van Citroën volg je en je komt uit bij een XM, een auto die zelfs al uit de productie is….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Totaal aantal Berichten: 15738
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het valt soms niet mee om een sluitend excuus te vinden voor het feit dat je gewoon graag zoveel mogelijk voor weinig wil

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
@Robin, 5 Jaar geleden had ik bijna een CX Gti Turbo2 gekocht, heb er nog steeds spijt van .
De XM serie1 vind ik futuristisch en zag de mogelijkheid om eerst een V6 12v over te nemen en later de V6 24v die ik nu heb.
Een XM met de PRV V6.24 (ZPJ4) motor is werkelijk echt een totaal andere belevenis dan de overige XM`s en qua snelheidsbeleving doet het denken aan de GTI Turbo2 maar wel met een geweldige brul uit de motor . Het koppel van de CX is veel hoger en is met tussensprints iets sneller.
Voor mij voelt het Citroënkarakter van de XM serie1 wat afgezwakt aan, maar ik kan me er nog in vinden.
Qua aanschaf is een XM nu goedkoper dan een CX, maar qua onderdeelprijzen is een XM V6.24 mega . Zo`n type XM rij je niet om goedkoop te rijden maar om ervan te genieten zoals met DSen, CXen en SM`s.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Robin Visser schreef:Citrophile schreef:Ik ben het met je analyse eens
.
Oeoeoeoefffffff, mijn analyse is ok
Ik ben het deels met je eens. Een scheidslijn qua looks wel, qua techniek niet. Technisch scheelt een serie 1 en serie 2 CX niet. De veiligheids-technische verschillen komen pas bij de introductie van de ABS en later in de XM bij de introductie van de airbag.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi

- DS 3 Racing 207pk
Robin bedoelde het ook qua design. Met jouw visie ben ik het ook eens .
!

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb nog eens over de XM nagedacht en wat een XM kan bieden.
Eigenlijk ben ik tot de conclusie gekomen dat er eigenlijk wel een hele leuke XM is, alleen ze hebben hem nooit gebouwd, tenmiste niet in 1 auto
We nemen een PRV V6.24 en een ES9 V6.24 met handbak uit het jaar 2000.
Van de PRV willen we graag:
- Diravi
- Het motorgeluid
- De velgen
- Ditributieketting (scheelt weer onderhoud)
Van de ES9 willen we graag:
- Hydrolische koppeling
- Betrouwbaarheid
- Dubbele uitlaat pijpje
- Airbags incl. zij airbags
- Meegespoten bumper/zijstrips
- Volledig leder interieur
- Verbruik van de ES9 (zover mij bekend beter als die van de PRV)
Dan willen we natuurlijk volledige automatisch airco, cruise control, en alle andere opties die op een XM zitten.
Ik denk dat het uiterlijk van een type 2 net wat mooier is. Het interieur ben ik nog niet helemaal uit. Maar een eenspaaksstuur doet het natuurlijk altijd wel goed in een Citroën (al wordt dat weer lastig icm de airbag)
Dan zijn er vast nog wel een paar dingen die ik over het hoofd zie, maar ik denk dat het idee duidelijk is
Ik denk verder dat de kwaliteit van een CX serie 2 net iets hoger ligt als van een serie 1. Denk maar eens aan de slechte deurpanelen die een serie 1 heeft.
Ik vind een CX serie 2 ook net wat tijdlozer dan een serie 1. Een RVS bumpers geven hem toch meer een oldtimer look dan de meer gestroomlijnde serie 2. Het is natuurlijk een keuze wat het beste bij je past
Ik heb zelf wel eens op een parkeerplaats stil gestaan met het raam open toen er 2 (ik denk lichtelijk aangeschoten) jonge dames voorbij kwamen lopen. Ik hoorde de 1 duidelijk tegen de ander zeggen kijk eens wat een gave auto! De anders was totaal niet geinteresseerd. Maar ze bleef aandringen. Er volgende zelfs nog een opmerking: Het lijkt net of die auto uit Star Trek komt! Ze bleef meerdere keren zeggen dat ze de CX erg gaaf vond. De ander vond het dan weer helemaal niks
Dronken mensen spreken de waarheid zeggen ze toch wel eens?
Dat zijn dan wel weer de leuke dingen die je met een CX meemaakt

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ha! Je had haar een ritje op warp 9 aan kunnen bieden…
graddus schreef:Het valt soms niet mee om een sluitend excuus te vinden voor het feit dat je gewoon graag zoveel mogelijk voor weinig wil
Jongens, laten we eerlijk zijn; als je voor 2000 euro een auto wilt hebben waar niets aan mankeert, en ook het eerste jaar niets aan mag mankeren, moet je geen cx kopen. Dan kun je beter een instap xm kopen, of nog risicolozer; een xantia. Je moet voor een cx of ds een liefhebber zijn die de ongemakken voor lief neemt. Daar krijg je dan een genot voor terug die je ook in een xm 24 klepper nooit zult krijgen.

- DS 3 Racing 207pk
De meegespoten bumpers en zijstrips heeft een PRV V6.24 ook en had een volledig leer interieur standaard, bij de ES9 was standaard alcantara icm grijs leer van een bedenkelijke kwaliteit en volledig leer was een optie.
Afwerking van het serie2 interieur is veel minder, vanaf introductie van de ES9 heeft Citroën erop bezuinigd. Zoals o.a. nephout ipv echt hout en keihard plastic lijstjes a la BX. Ook begin ik nu roestvorming te zien bij de 2 laatste bouwjaren, dus een dunnere zinklaag gebruikt.
De XM serie2 met de PRV V6.24 had al een hydraulische kopelingbediening, v.w.b. betrouwbaarheid heeft een PRV V6.24 een zeer goede motorolie nodig om allerlei motorproblemen te voorkomen en de uitlaatdelen zijn peperduur, zelfs de C6 uitlaten zijn echt goedkoper. De originele uitlaat gaat dan weer 12 jaar mee…In zijn algemeenheid geeft de ES9 minder kopzorgen op bougies vervangen en de zeer dure distributie na.
Ik hou het op een XM serie1 qua uiterlijk en interieur, een serie2 heeft te veel Peugeot invloed en moest meer de menigte naar zich toe trekken naar mijn mening.
Een CX ziet er vooral tegenwoordig met de “dertien in een dozijn” auto`s heel erg spacy uit (mits in goede staat, anders overheerst dat weer).
!

- DS 3 Racing 207pk
Je moet voor een cx of ds een liefhebber zijn die de ongemakken voor lief neemt. Daar krijg je dan een genot voor terug die je ook in een xm 24 klepper nooit zult krijgen.
Dat is met een XM PRV 24v hetzelfde geval, dit is alleen voor liefhebbers en niet voor de doorsnee Citrofiel die meer op de centjes letten.
Het genot van een CX en DS is groots, van de XM 24v ook maar anders . De XM blijft bij vriend en vijand een ondergewaardeerde auto helaas.
!

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Alcantara is idd niks.
Als het echt nieuw is ziet het er wel netjes uit, maar daarna gaat het hard achteruit
Ok ik wist niet dat de PRV ook al een hydraulische koppeling had, dat is dan wel weer een voordeel.
Maar ik denk dat je mijn punt wel begrijpt, over de jaren heen is de ideale XM wel gebouwd, ze hebben het alleen nooit in 1 auto gestopt
Ik heb net even te weinig ervaring met de XM om precies te zeggen waar wat nu beter is. Ik denk dat ik er nooit langer als een half uur in gereden heb.
Leuk topic dit… Ik volg het met belangstelling. Ook omdat ik heeeeel misschien wel een CX wil in plaats van m’n XM V6. Waarom? Ik rij er te weinig mee en dan is het simpelweg te duur om iedere maand 80 Euro te betalen voor de wegenbelasting. Verstandig? Geen idee. Maar goed, dat is iemand anders draadje vervuilen.
@naamgenoot: dan moet je maar eens een uurtje rijden in een XM
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!