Totaal aantal Berichten: 763
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
DSuper1970 schreef:Ja JMMJ (Ben jij Jaco?)
Ja, ik ben Jaco! (forumnaam Jaco was al bezet door ehm…een andere Jaco, vandaar mn initialen maar genomen)
Waar ben ik aan begonnen - als groot ambassadeur van de CX heb ik misschien wel iemand de XM in gejaagd
Ik rijd de laatste tijd vrij veel in de XMs van vrienden van me, en het zijn HEERLIJKE auto’s. En elke keer dat ik onmiddellijk erna overstap in mijn eigen CX, ben ik een beetje bang dat die tegen zal vallen - simpelweg door een ouder ontwerp, minder binnenruimte, minder vermogen (als ik de XM-V6sen waar ik dan in rijd vergelijk met mijn ongeblazen CX 25 GTi) en meer herrie. En elke keer zit ik binnen een paar minuten weer met een smile van hier tot Tokio omdat de CX gewoon zo goed bij me PAST. Ik denk dat Ree de spijker op zijn kop slaat als hij zegt dat het dermate verschillende auto’s zijn dat het niet moeilijk is te ontdekken welke het beste bij je wensen past, en het is een heel goed idee om bij Roy beide typen uit te proberen - da’s overigens het tripje naar Vlagtwedde meer dan waard, ik ben er laatst geweest en het is een Citroen-paradijsje op aarde!
Sterkte en (vooral) plezier,
Jaco

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Omdat ik XM rij, wil nog niet zeggen dat de TS ook XM moet gaan rijden.
Ik ben zelf ook helemaal verknocht aan CXen en dan met name de GTI Turbo2 en Prestige Turbo2 versies .
Een CX heeft meer Citroënkarakter dan een XM, maar met name een XM serie1 en helemaal als V6 24v kan ik de XM ook erg waarderen .
Voor zowel een CX als een XM is wat te zeggen als er een keuze gemaakt moet worden, maar ze zijn verschillend. Het hangt ook erg van de staat af waarin de potentiële CX als XM verkeerd.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!

Totaal aantal Berichten: 755
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Arjan Verkade schreef:
Zit het VIP optie pakket er eigenlijk op? Dan heb je in elk geval de luxe stoelen, dat is wel zo fijn
Wil je zeggen dat de andere stoelen niet luxe zijn? Ik heb beide interieurs genoten en vind persoonlijk de luxere stoel uit de serie 1 beter, luxer zitten dan de kuipjes uit de Gti.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
DSuper1970 schreef:Ik denk, dat dit draadje naar de XM-broeders kan verhuizen….
Roy heeft nog meer auto’s, zijn site was al even niet meer up-to-date. Het KAN nog een CX worden hoor. Mag ie dan nog even blijven staan hier
In mijn opmerking zat ook een gevoel van teleurstelling opgesloten. Ik heb geen ervaring met een XM V6, maar wel met een break turbo diesel van mijn broer. Fijne kar, maar ik krijg er geen hupje van. Ik vind het jammer als iemand niet voor een CX kiest. Er moeten meer CX-en op de weg in dit land dat is overladen met sexloze auto’s…. Allez, een strakke XM V6 is een knappe verschijning en wat mij betreft kwa uiterlijk echt Citroën, maar ten opzichte van de CX toch anders…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Totaal aantal Berichten: 755
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ook ik heb XM (break) gereden maar voor mij legt die het op alle fronten af ten opzichte van de CX. Ik had de “beruchte” combinatie 2.1td automaat en heb inderdaad een automaat revisie moeten laten doen, Ook had ik last van een warmlopende motor in de bergen, ja zelfs op de heuvels moest ik uitkijken (dit schijnt bij die combi (met omvangrijke maar lichte caravan)vaker voor te komen). De stoelen zitten minder, zijn minder verstelbaar, vering is mij te stevig voor een cit. Het enige voordeel was dat ie klimaatcontrole had. Maar sommige CX-en hebben ook airco en okee, de mindere roestgevoeligheid van de XM.
Andere problemen zoals met de electra van de CX heb ik bij de XM ook ondervonden (totaal uitvallende verlichting in het donker bijvoorbeeld).
De automaten van een CX zijn schier onverwoestbaar. Ik heb slechts een keer gehoord van een revisie bij een CX. Maar het zal best eens vaker voorkomen. Belangrijk is daarbij zoals met alles, goed onderhoud.
Succes met de keuze!
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Sommige forumbewoners geven de voorkeur aan een CX boven een XM. Dat heb ik met de DS: Die geef ik de voorkeur boven CX èn XM.
Ff de knuppel in het hoenderhok: Waarom geen DS?
Citroen!
Als ik de naam en de avatar van TS goed begrijp heeft hij er al een….

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
DriverD schreef:Ff de knuppel in het hoenderhok: Waarom geen DS?
Mijn eerste auto was een DS. Daar heb ik met heel veel plezier, veel jaar, veel kilometers, tegen hele lage kosten in gereden. Toch was het eens, maar waarschijnlijk nooit meer.
Een DS rijden is een statement. Je valt op, en daar heb ik voor mijn dagelijkse vervoersmiddel geen behoefte aan. Zelf heb ik geen positieve associaties met “het DS publiek”, en hoewel het onzin is, straalt dat toch af op de auto.
Met andere woorden: ik kan hier geen enkel rationeel argument voor geven
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
baroen schreef:
De automaten van een CX zijn schier onverwoestbaar. Ik heb slechts een keer gehoord van een revisie bij een CX. Maar het zal best eens vaker voorkomen. Belangrijk is daarbij zoals met alles, goed onderhoud.
Succes met de keuze!
Schier onverwoestbaar…...dat nou ook weer niet.
Na 250 dkm kun je echt wel wat problemen verwachten (begint met schokkend schakelen), ook als je keurig elke 10.000 de ATF vervangt.
Ook het krukaslager-probleem steekt tegen die tijd de kop op. Ondanks alle goede zorgen en preventief onderhoud.
Been there, done that. Dit voorjaar nog een “verse” motor + bak in mijn dame laten lepelen.
Oh ja: is er al gezegd dat CX-en roesten?
Nou, dat doen ze. Helaas. Iemand die beweert dat zijn dame roestvrij is, heeft haar ofwel zojuist helemaal gerestaureerd en verwarmd binnen staan, of die persoon weet niet wat er onderhuids allemaal aan het broeien is (laat ik het maar positief benaderen).
Mijn CX had van origine een [s]douche[/s] schuifdak, daar hebben we destijds (2002) een daktransplantatie aan gedaan met volledige las- en spuitbeurt.
Toen dus ook volledig roestbehandeld.
Vorig jaar keek een vriend van me eens wat verder met een schroevedraaier en bleek langs de C-stijlen ONDER DE BITAK gewoon geen staal meer te zitten…...langs de afwateringskanalen geheel weggeroest.
Dat heeft de eerste spuiter dus niet gezien.
Dat is weer in orde gemaakt, maar het toont maar aan dat een net uitziende CX beslist geen garantie is voor roestvrij rijplezier.
Nu kan het nog zijn dat dit exemplarisch was, maar ik vrees van niet.
Nu klinkt dit alles wellicht heel negatief, maar ik wil er maar mee aangeven dat je met CX-en niet voorzichtig genoeg kunt zijn bij de aankoop.
Deze dames roesten gewoon op de gekste plaatsen.
Een beetje oppervlakteroest (kofferklep, motorkap, deuren, zelfs dorpels) is verre te prefereren boven de verborgen ellende die ik heb gehad.
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Totaal aantal Berichten: 5165
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Je beeld is heel realistisch; je moet zeker goed uitkijken bij de aankoop van een CX. De kosten die je echter noemt vallen normaalgesproken in het niet bij de extra verzekeringspremie plus wegenbelasting (ongeveer €2000/jaar?) die een XM met zich meebrengt.
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Tja, ik heb er in bijna 10 jaar ca. 15 mille aan onderhoud inzitten…....
Plus de wegenbelasting en verzekering.
Nu heb ik haar wel van 90.000 bij aankoop tot nu 263.000 getild, dus ik heb alle ellende wel zo ongeveer gezien.
Overigens heb ik met de 3 XM-en die ik heb gehad, heel wat meer gekkigheid gehad dan met deze CX.
De techniek is gewoon nog lekker simpel en grotendeels zelf te doen, bij een XM is dat m.i. al een stuk lastiger.
Wie echt probleemloos wil rijden, kope een Japanner.
Voor (semi-klassiek) Citroën rijden zul je wat over moeten hebben…....
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).

Totaal aantal Berichten: 6515
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Een XM EUR 2000,- per jaar duurder qua wegenbelasting en verzekering dan een CX…? Lijkt me niet. Mijn XM kost me EUR 700,- per jaar aan wegenbelasting. Mijn CX nul euro, die is belastingvrij. Maar laat een CX uit bv. 1988 eens EUR 100 per jaar goedkoper zijn in de wegenbelasting vanwege het lagere gewicht. In de verzekering kost de CX me meer dan de XM, maar dat komt omdat de CX allrisk is verzekerd o.b.v. een taxatiewaarde en de XM slechts beperkt casco. Maar dat scheelt geen 100 euro per jaar.
Het onderhoud bij dagelijks gebruik zal een ander verhaal zijn. Mijn XM is beduidend duurder in onderhoud maar die draait 20.000km per jaar, de CX nog niet de helft en dan nog alleen in de mooie maanden. Bij dagelijks gebruik schat ik dat een CX flink prijziger wordt, maar ik vraag me serieus af of dat nou zo vreselijk veel hoger zal liggen dan bij een XM.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
DSuper1970 schreef:Citrophile schreef:Dat is zeker een mooie vroege zwarte XM V6 (Ambiance) automaat met een Exclusive interieur
. Ik zie dat er serie2 (kleinere) spiegels erop zitten
.
Controleer wel de ZF 4HP18 automaatbak, want die staan er bekend om om rond de 200.000km de geest te geven. Als die nog goed is, in het begin een flink aantal keer de ATX/ATF bakolie te verversen en de bakfilters reinigen.Zo dan, was me niet opgevallen van die spiegels.Dacht ook dat het een exclusive was. Roy vertelde me net wel dat er een serie 2 grill in had gezeten maar dat het nu weer origineel is. Hij heeft ook een 24v V6, een grijze. Maar die zijn toch meer storings gevoelig. Jij hebt die toch ook een? Tevreden er mee? Bijgaand een plaatje van de grijze…
De laatste tijd blijf ik een beetje op de achtergrond maar zal me er even in mengen
de serie 2 spiegels zijn inmiddels vervangen door de originele spiegels en de serie 2 grille is vervangen door een nieuw gespoten type 1 exemplaar. en de bak is gewoon goed
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Totaal aantal Berichten: 1649
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
De XM`s en de overige Citroëns zien er verder netjes uit Roy .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!
Citrophile schreef:De XM`s en de overige Citroëns zien er verder netjes uit Roy
.
Dank
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl