





















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
dat is en deens e/o duits initiatief. een T-velg iets afvrezen en deels iets oplassen, zodanig dat er een standaard 15 inch band op past. de exacte details weet ik niet. er zou al even (als pilot) een break met een gti t2 motor mee rondrijden.
zou een interessante aanpassing kunnen zijn ! er is nog geen update daaromtrent.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje












































Totaal aantal Berichten: 27957
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
In een ideale wereld zou ik graag een 16 inch replica zien van de orginele 390 mm Turbo velg.
In de praktische wereld heb ik begrepen dat dit niet mogelijk is tenzij je een paar ton op de bank heb staan en dit er voor over heb
Ik ben erg benieuwd hoe een aangepaste Turbo velgen eruit ziet op 15 inch.
Dit zou misschien ook nog wel eens een oplossing kunnen zijn, al geef ik de voorkeur aan 16 inch, dat lijkt me optisch iets mooier.
Een TRX was natuurlijk eigenlijk de eerste low profile band, door de velg iets kleiner te maken wordt de band naturlijk wel weer wat hoger.
Want de originele Turbo velg hoort toch eigenlijk wel heel erg onder de CX, maar ja de nadelen zijn natuurlijk bekend.
Wat overigens ook een leuke oplossing zou zijn is dat Michelin modern rubber gaat maken in TRX maten en normale prijzen, maar die kans schat ik ook erg klein in….




































Totaal aantal Berichten: 17420
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Als “we” mallen voor deurpanelen kunnen maken, waarom dan geen mallen voor TRX-banden?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
voglens mij rust er nog altijd een patent op het TRX systeem…plus deze moeten een europees goedkeuringskenmerk hebben EC ofzoiets wat dus niet zomaar zal gaan, ps gebruikt michelin nog altijd de kwalieit rubber (samenstelling uit 1977 voor de TRX banden? )
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!




































Totaal aantal Berichten: 17420
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Patenten? Daar hebben we juristen voor!
(Ik had nog wat goed te maken bij Robin )
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Jason Leung in de VS beschrijft hoe hij het centrale deel uit TRX velgen heeft overgezet (gelast) in 15 inch velgen. Klik op de button “exterior trim”.
Geen idee of zo’n operatie in NL te doen is, en of het überhaupt mag… Maar je zou kunnen denken aan het uitzagen van het centrale deel van Turbo velgen en dit in 16 inch velgen lassen… En of het resultaat mooi is…?
bxsport schreef:voglens mij rust er nog altijd een patent op het TRX systeem…plus deze moeten een europees goedkeuringskenmerk hebben EC ofzoiets
Ooit ‘ns uitgezocht voor roues résines. De intellectuele eigendomsrechten zoals model, merk en patent expireren in Frankrijk na 20 jaar. Geen probleem dus. Wat betreft het goedkeuringskenmerk, in Nederland is dat geen punt. Navraag bij de RDW heeft een even simpel als doeltreffend antwoord opgeleverd. De auto heeft al een type-goedkeuring. Voor andere wielen ziet de RDW geen aanleiding daar wat aan te doen door bijvoorbeeld alleen de wielen nog ‘na te testen’. Een fabrikant staat op grond van productaansprakelijkheid namelijk in voor de kwaliteit van het product. Lekker hobbyen dus, maar wel ervoor zorgen, dat het een goed product is.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43385
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Knettergek ben je als je met velgen gaat lopen knoeien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat onderschrijf ik 100%!!!
Vraag bij Burton maar eens wat ze in Duitsland van hun zelfgemaakte 6-spaaks velgen vinden….
Citroen!
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Het stukje van de Amerikaan die zijn velgen in elkaar gelast heeft, heb ik ingebracht als reactie op het ideale wereldbeeld van Arjan. Niet omdat ik het zo’n goed idee vind…
Het oordeel van de technische experts is duidelijk.
Ik moet ook zeggen dat ik nooit op velgen zou willen rijden waar 0,3 inch vanaf gedraaid is, of die in een chop shop in elkaar gelast zijn…


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ach, ik keek laatst naar de SM experimentale in het conservatoire. Je weet wel, gebouwd om veel km’s op hoge snelheid te testen, max hebben ze iets van 280km/h gereden met die dingen. Weet je wat daar onder zit aan velgen. Men neme 2 stalen sm velgen, men slijpen die door, en lassen ze aan elkaar om een bredere velg te maken. Sindsdien maak ik me iets minder druk over wat velgen allemaal kunnen hebben.
Ik geloof trouwens dat waar het hoofdzakelijk om gaat is het koppel, de zijdelingse sterkte dus. Dit kan je natuurlijk gewoon testen als je toch een serie gaat maken. Een voorserie maken, en die slopen. Overigens vind ik dat de replica turbo velgen 18 inch en van koolstofvezel moeten zijn, maar dat is misschien een beetje vanuit mijn persoonlijke eisen geredeneerd.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!




















Totaal aantal Berichten: 2475
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
tja in belgie is dat dus allemaal niet mogelijk dus ook geen optie voor mij.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ok, wat is het probleem bij het lassen van velgen?
Een velg wordt dynamisch belast. Een las is een slecht idee bij dynamische belasting. Eigenlijk is een las een scheur in wording…
Daarom: Niet zelf velgen gaan verbreden of aanpassen door middel van lassen.
Citroen!




































Totaal aantal Berichten: 17420
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De CX is nog steeds niet bij de technische keuring geweest, maar er is wel nieuws. De kofferbak lag nog vol met onderdelen die ik er bijgekregen had. Gisteren eens bekeken en de meeste naar het containerpark gebracht (“Superdrekschkescht” heet dat hier ). Bijna alles was oude troep: gebruikte bollen, verroeste uitlaatdelen, ingevreten tandwielen, etc.
Afgelopen week is ook de hemelbekledingsstof van CX-Basis binnengekomen en heb ik voor volgende week een afspraak bij een autobekleder gemaakt. Ter voorbereiding de hemel al los gemaakt. Middenvoor zit een element met kaartleeslamp, bediening van de achterruitverwarming en ontvanger van de afstandsbediening. Daar zit een coating op, die waarschijnlijk bedoeld was om een ‘soft touch/luxury look’ te geven, maar die is zo ver vergaan dat zij nu een ‘sticky touch/garbage look’ heeft. Is dat bij meer S2’s het geval? Zo ja, heeft iemand een goede tip? Bij voorbaat dank!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Altijd weer een verassing wat er in zo’n ‘oude’ auto ligt… Toen ik mijn 1e CX (berline) kocht, kon de achterklep niet eens open! dat was pas een verassing toen ik die uiteindelijk open kreeg! Niet dat er veel spannends in lag, maar toch
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa