



































Totaal aantal Berichten: 17420
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ik had een fotootje gemaakt van de kabelspaghetti rond de accu voordat ik alle stekkers losgetrokken heb. Ik meen alles weer correct met elkaar te hebben verbonden, maar bedankt voor de tip: ik zal het morgen bij daglicht nog eens nalopen!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




































Totaal aantal Berichten: 17420
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
RensKorevaar schreef:(#226) Moet nu sowieso eerst even een accu gaan halen voor de 76’er want die is zo dood als een pier. Die start wel via startkabels, en zolang de motor draait is er genoeg prik voor alle stroomverbruikers, maar eenmaal dat de motor uit is, is alles weer voorbij. Hopelijk is dat echt alleen de accu…
Daar zit ook weer muziek in!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
RensKorevaar schreef:Ik had een fotootje gemaakt van de kabelspaghetti rond de accu voordat ik alle stekkers losgetrokken heb. Ik meen alles weer correct met elkaar te hebben verbonden, maar bedankt voor de tip: ik zal het morgen bij daglicht nog eens nalopen!
Heb je goede massa?
Check even de dikke kabel vanaf de min-pool. Deze komt uit bij een bout op de versnellingsbak. Deze bout losmaken, daaronder goed schoonschuren, evt. contactspray erop en en vaseline (tegen vocht/corrosie), dan de kabel weer stevig vast schroeven.
Massa wordt vaak vergeten!
En ondanks dat die nieuwe accu nieuw uit de winkel was, wil echt niet zeggen dat ze 100% opgeladen was, ook al zou je dat wel (mogen) verwachten.
Je hebt er daarna een klein rondje mee gereden, dus als die accu al niet supervol was, ....
Verder morgen toch voor alle zekerheid even je laadstroom meten (met de multimeter). Moet stationair zo’n 13,8 - 14,00 zijn en bij ca. 3500 toeren 14,4 (doch niet méér).
Takktakketak is het geluid van de bendix die niet goed uit de startmotor komt. Dit komt altijd door te lage accu-spanning.
Als het startrelais aan het overlijden is, hoor je meestal alleen een KLAK of helemaal niets. Dit hoor je ook als de accu natuurlijk écht werkelijk leeg is.
Toerenteller wordt -meen ik- aangestuurd door signalen uit je BDP-sensor, maar misschien direct uit de ontstekingscomputer. Kan dus in de bedrading zitten, ofwel inderdaad heeft de boel een opdonder gehad. Soms herstelt dit zich vanzelf weer.
Je zou kunnen proberen even de accu een kwartiertje ofzo los te koppelen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




































Totaal aantal Berichten: 17420
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Dank voor de goede tips la Léo, maar ik vrees dat je mijn technische kennis te hoog inschat… Contacten los- en weer vastmaken zal nog wel lukken, maar veel meer dan dat?
Ik ga maar eens navragen of het Lycée Technique (LTS? MTS?) hier avondcursussen autotechniek aanbiedt…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




































Totaal aantal Berichten: 17420
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Zo’n multimeter zou ik misschien ook nog wel kunnen hanteren. Naar wat ik er hier op het forum over gelezen heb, zou dat weleens een goede kameraad kunnen worden op mijn ontdekkingstochten door de wondere wereld der autotechniek. Mijn enige probleem: als ik hier naar een automaterialenzaak ga en heel nonchalant vraag “Un multímétèr, svp”, dan is de kans groot dat de tegenvraag: “Hè, wattuh?” komt. En dan sta ik met een mond vol tanden…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
RensKorevaar schreef:als ik hier naar een automaterialenzaak ga en heel nonchalant vraag “Un multímétèr, svp”, dan is de kans groot dat de tegenvraag: “Hè, wattuh?” komt. En dan sta ik met een mond vol tanden…
Gewoon een plaatje van zo’n ding afdrukken en meenemen naar de winkel.
Dit zullen ze toch wel herkennen??
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




































Totaal aantal Berichten: 17420
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Kijk, daar kan ik wat mee! Dat hoef ik niet eens af te drukken: met dat plaatje in gedachten ga ik de rekken langs en dan vind ik hem vast wel!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!





















Totaal aantal Berichten: 2779
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Voordat je thuiskomt met iets dat er op lijkt maar toch niet hetzelfde blijkt te zijn…
De autoshop is niet de meest voor de hand liggende plek om een multimeter te kopen. Je maakt 100% kans als je naar een elektro-hobby-onderdelenwinkel (dus géén wasmachine of tv-handelaar) loopt, dan weten ze onmiddelijk wat je zoekt en kun je zelfs kiezen uit een assortiment. Bij de Gammel ofzo hebben ze ze vast ook maar daar is het aanbod gering.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
RensKorevaar schreef:Kijk, daar kan ik wat mee! Dat hoef ik niet eens af te drukken: met dat plaatje in gedachten ga ik de rekken langs en dan vind ik hem vast wel!
Ze zijn ook vaak zwart trouwens.
Edit: ook enorm handig: een testlampje/spanningszoeker voor 12 Volt.
Werkt heel simpel: krokodillenbekje aansluiten op een goed massapunt en met het puntje in een stekker steken, of zelfs dwars door een draad. Gaat het lampje branden dan staat er + (spanning) op de draad. Andersom kan trouwens ook: bekje op een pluspunt knijpen en dan meten waar en of er ergens goede massa is.
of zo een:
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




































Totaal aantal Berichten: 17420
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Nu schat je me te laag in
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
RensKorevaar schreef:... de buitentemperatuurmeter geeft nu -40°C aan ...
In de buurt van de accu, zo ergens achter de bumper, hangt een zwarte stekkerverbinding - als die los ligt (of zo gecorrodeerd is dat ‘t spul geen contact meer maakt) is het buiten opeens -40. Niet alles is ingewikkeld




































Totaal aantal Berichten: 17420
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Voor mijn actie werkte dat, dus kan ik de schuld bij niemand anders dan bij mijzelf zoeken . Zal eens kijken! Vandaag was er voldoende daglicht, maar heb ik geen vinger naar de auto uitgestoken: eindelijk weer eens op de fiets gezeten!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




































Totaal aantal Berichten: 17420
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
F.SvM schreef:loodjes aan de BINNENKANT.het kan echt wel.
Alleen duurt het wat langer en wat meer loodjes.
En zo is het! De T-velgen zitten eronder, met plakloodjes aan de binnenkant!
Overigens, de door la Léo aanbevolen instrumenten heb ik gevonden (ondanks een verschil in kleur ) en ook al ter hand genomen. Alles doet het weer naar behoren!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wat een plaatje!
En mooi dat de velgen blind gebalanceerd konden worden.


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ziet er goed uit. Geinig nummerbord, trouwens.