tuurlijk, het is altijd leuk om een oplossing te maken voor een probleem wat je zelf gecreeerd hebt…
gr Mark


































Totaal aantal Berichten: 15737
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zoals een hek om je kinderen achter te steken
probleempje….toerenteller werkt niet, volgens het schema zitten er twee aansluitingen achter op de toerenteller tw.69 (massa) en 30 (naar bobine, rup aansluiting). Deze zitten goed aangesloten en de teller werkt niet, zelfs niet als ik ze buitenom rechtstreeks aansluit. Sterker nog als ze aangesloten zat, viel de cilinderbank uit waarop ze aangesloten zat. Als de motor draait meet ik op de 30 klem (zonder dat deze aangesloten is op de toerenteller) 6,5 volt, is dit normaal? tussen de 69 en de 30 op de teller meet ik ook geen weerstand, hoort dit zo te zijn?
gr Mark





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het lijkt me dat de toerenteller inwendige kortsluiting heeft. Anders zou die cylinderbank niet uitvallen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
ik ben er ook bang voor….Moet er een weerstand zijn tussen de 69 en de 30 achter op de teller?
Ik weet ook niet meer of de teller het deed toen ik de auto kocht, de kabelboom was nl deels uitgerookt toen ik de sm kocht.
gr Mark












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er zit best wat elektronica in de toerenteller omdat de pulsen hoogenergetisch zijn. Heb je een Carbu? Is de veiligheids unit voor de brandstof pomp dan niet de boosdoener?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Is een carbu. van eind 70, veiligheids unit voor de brst pomp moet ik nazien…ben nog aan het werk
gr Mark
De veiligheidsklep is inderdaad een gevoelig k ding. die nog al wat storing veroorzaakt. Ik heb het er uit gehaald. Geen problemen meer met de toerenteller sinds dien. Ik wil nog wel een alternatief gaan inbouwen. Ik snap alleen nog niet helemaal hoe het alternatief werkt, zoals Joris elders op het forum heeft omschreven.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
je kan een LPG relais gebruiken ipv die unit. Ik heb em bij mij ook doorgelust. 2x mee gestaan, weg met dat onding.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
default lpg relais die je aansluit op de min van de bobine. de stuurdraad geeft spanning op je brandstofpomp mits er vonken zijn.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
klaar met werk…waar zit dat brst. relais, zie em ook niet in mijn schema.
daarbij is de kabelboom naar de achterzijde van de auto niet aangesloten op een paar lampen na dan.
gr Mark














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
achter je dashboard. achter het klokje/dasboardkastje. Unit is ca 6x6 cm
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het relais zit achter je “klokkenpaneel” en de elektr. unit: zie waterman.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
zitten er bij mij allebei niet op en staan ook niet op mijn schema, dus die kunnen de boel niet kl*ten…
gr Mark
Het relais die Joris omschrijft is een mod. ter vervanging van de veiligheidsklep.
Het relais wat jullie bedoelen kan je bereiken via de opening van het dashboard kastje.