











































Totaal aantal Berichten: 27981
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
GWHENDRIKS2 schreef:Door een nieuwe baan is er een andere vervoermiddel ingezet. Want de afstand is zo weinig, dat ik de fiets pak met droog weer, ik laat me immers niet nat zeiken..
Dus ja, het verleiding was enorm groot om de V6 weer in te zetten als fun-factor.. Dus dat heb ik gedaan, na 1,5 jaar de V6 bij de garage afgeleverd voor een apktje..
GWHENDRIKS2 schreef:Nu vraag je af waar zijn de “Speedliners"gebleven? Verkocht, dus nu moet ik wel andere lm kopen. Deze heb ik even geleend voor de apk. Meerijden doe ik niet, valt een beetje op bij de verkeerspolitie.
Gefeliciteerd met APK en baan
Moet wel een goede baan zijn als je zomaar weer XM V6 kan gaan rijden!
Waarom zou je die velgen verkopen? Die zagen er toch nog gewoon goed uit?
En als de XM gekeurd is met dit setje banden dan mag je er ook gewoon mee rijden lijkt me
























Totaal aantal Berichten: 5525
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Dankje Arjan,
De velgen waren nog prima, maar ik was er op uit gekeken. Dus nú moet ik wel een andere leuke setje kopen.
En ach, omdat het werk zo dicht bij is. Was het voor mij de rede om weer de V6 te pakken. Echt veel kilometers gaat ze niet maken. Maar het is eerder, dat ik oudere auto’s leuker vind dan het moderne meuk.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?












































Totaal aantal Berichten: 27981
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ook, maar ik wil er niet afhankelijk van zijn







Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Ik vind dat je een leuk wagenpark hebt Gert.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
























Totaal aantal Berichten: 5525
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ai,
Viel me op dat ze wat vloeistoffen achterlaat op de parkeerplaats., waaronder bakolie. Daar wordt ik niet blij van! Het lijkt of de o-ring van de aftapplaatje zweet. Dus dat wil ik maar eens vervangen.
Nu is echter me vraag: Hoe verves je de bakolie van een 4hp18 automaatbak? Kan hier op het forum niet echt wat vinden?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Naar Johan Oldenhage gaan.
Die heeft apperatuur om de boel helemaal te verversen.
Anders gaat het maar beetje bij beetje.





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
volgens mij spoelt Oldenhage de ZF4HP18 niet, maar alleen de 4HP20 en nieuwer…
Zo’n 4HP18 is nog van de oude soort. Achter dat plaatje zit een filter, dat moet je ook vervangen.
Koop een “filtersetje” met pakking. Koop automaat olie.
Automaat aftappen, nieuwe olie er in , en dan O.K.Kijk in het wph voor het controleren van het peil.
Moet je wel regelmatig doen, want je krijgt maar de helft er uit, maar als je zo iedere 30-40.000 km de helft vervangt en iedere 60-80.000 km het filter dan gaat een 4HP18 heel lang mee. Dat is anders dan de “moderne” automaten. Bij een 4HP18 is bakolie vervangen gewoon onderhoud.
Als je bak-olie nu bruin ( d.w.z. verouderd/vuil) is dan vervangen , 1000 km rijden en weer vervangen.
To err is human, not to err is divine.
























Totaal aantal Berichten: 5525
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Is de filtersetje nog te bestellen en ook nog de pakking?
Bij Citroën zijn de pakking setje NFP.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?





















Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Is het een idee Gert om het gelijk grondig aan te pakken? Omdat de bak nu al niet echt super schakelt.
Het zou zonde zijn om, in het geval van spoelen, veel geld in de bak te pompen en volgende week loopt ie helemaal stuk.
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dat filtertje is wel heel belangrijk, maar als het gewoon heel is, hoef je het alleen maar schoon te maken. Ik heb nog nooit een filtertje vervangen. Wordt ook niet vies als je regelmatig olie ververst.
De pakkingsring vervang ik ook nooit maar moet je wel doen natuurlijk als ie niet meer goed afsluit.
Het lijkt me dat in NL zo’n rubbertje wel te vinden moet zijn bij de betere automaterialenzaak maar dat is zomaar een gokje van me. Succes.







Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Ik heb altijd begrepen dat je in ieder geval niet moet gaan flushen. Eventueel vuil komt dan loopen ruïneert je bak. Maar misschien is dit een spookverhaal.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.



















Totaal aantal Berichten: 1815
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
furriegurrie schreef:volgens mij spoelt Oldenhage de ZF4HP18 niet, maar alleen de 4HP20 en nieuwer…
Dat klopt ....
Een hp18 spoelen is vragen om problemen.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82(.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24














































Totaal aantal Berichten: 43447
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroofreak schreef:Ik heb altijd begrepen dat je in ieder geval niet moet gaan flushen. Eventueel vuil komt dan loopen ruïneert je bak. Maar misschien is dit een spookverhaal.
Voor de ZF4HP18 die in Gert zijn V6 zit is dat geen spookverhaal maar iets wat zeker kan gebeuren. Daarom wordt er door o.a. Oldenhage geen ZF4HP18 bak gespoeld. Voor andere type bakken gelden andere procedures.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De filter en de o-ringen zijn “standaard” ZF 4 HP18 onderdelen. Een 4HP18 vond je in de 90’er jaren in heel veel auto’s met een 2 tot 3 liter motor dwars voorin, zoals Saab’s, Alfa 164 naast PSA, Renault en andere merken.
Filter: ZF 0501311-496. ( schoonmaken is inderdaad meestal O.K.
O-ring onderkant filter/deksel: ZF 0734 313 088
O-ring boven kant filter: 0734 313 074
In principe kun je de o-ring in het “deksel” eruit halen, nameten ( dikte ring, binnen diameter) , en eentje in Viton/FPM monteren. Als je alleen NBR kunt krijgen werkt dat ook, maar die verouderen sneller als de temperatuur boven de 90 graden komt, en dat komt ie met name als je een caravan/trailer gaat trekken of in berg-gebied gaat rijden, maar als je hem om de 20.000 km gaat vervangen werkt NBR ook prima !
To err is human, not to err is divine.