Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
erikkuiper schreef:@waterman:
dat heb ik inderdaad ook vaak gehoord.
maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad en met alle andere manieren wel
Ik ook nooit. Soldeer trilt niet los en ook de verhalen dat de draad breekt vlqak naast de soldeerlas zijn onzin.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43050
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Ik heb er best wel wat gedoe mee gehad anders. Hoe dan ook: ik soldeer niet in autobedrading.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Dank voor al jullie reacties. Ik ben me bewust van eventuele storingen met stekkerverbindingen. Die ‘snijverbindingen’ ben ik geen liefhebber van, solderen ook niet, maar dat is persoonlijk. Ik maak tot nu toe alle verbindingen met een een nette krimptang en dat bevalt goed.
René, heb je nog een foto van waar de kabel de auto binnenkomt en hoe die stekker eruit ziet? Dan ga ik eens zoeken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Vanavond hoop ik daar aan toe te komen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Net voor het onweer ook hier gaat losbarsten nog plaatjes kunnen schieten.
Het gat in de kofferbodem, overigens niet zelf geboord, zat er al.
Kan ook nog meer naar buiten.
De tussensteekkabelboom met gele stekers, 1 male en 1 female, te plaatsen tussen de originele verbinding.
De witte draad gaat naar het massapunt aldaar.
Genoeg info zo?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
als ik die tweede foto zie weet ik wel heel zeker dat solderen degelijker is.
maar goed ik ben natuurlijk geen auto electrotechnicus.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Die mening deel ik niet met je, Erik.
Ik heb zelf slechte ervaringen met soldeerverbindingen in kabelbomen van auto’s en motorfietsen.
Origineel vindt je ze er ook niet in.
Het is een stukje kabelboom ter lengte van ca. 10 cm wat je tussen de originele stekerverbinding plaatst en minstens net zo degelijk uitgevoerd als origineel.
Er zitten aftakkingen aan naar de trekhaakdoos, zelfs de mistlampuitschakeling zit er in verwerkt.
De originele kabelboom naar de achterlichten is een flatcable, probeer daar maar eens bij een aantal aders met een soldeerverbinding een aftakking aan te maken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
erikkuiper schreef:als ik die tweede foto zie weet ik wel heel zeker dat solderen degelijker is.
Een soldeerverbinding is bros. Langdrurig trillen en solderen gaan niet goed samen.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
René Jongejan schreef:Genoeg info zo?
Dank voor de foto’s! Dus bij jou komt de kabel zo’n beetje boven de einddemper er door.
Ik zal eens zoeken of ik nog ergens een gat heb zitten. Ik weet in ieder geval nu hoe de kabel eruit ziet, ben benieuwd of ik hem kan vinden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het is niet voor niets dat er in autos geen soldeerverbindingen bestaan, ook al zijn de individuele ervaringen anders, merendeels gebaseerd op ervaringen met oude auto’s die niet zoveel kilometers maken.
In de vliegtuigbouw is het verboden te solderen. Trillingen en electrolyse zijn factoren die bij een goede stekkerverbinding geen rol spelen. En gezien het feit dat de stekkers in een gemiddeld 50 jaar oude auto het nog gewoon doen, mits afgeschermd, spreekt voor zich.
Maar goed, ieder zijn keuze.
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Soldeerverbindingen zitten helaas wel in auto, namelijk op de printplaten. En ik heb daar al meegemaakt dat ik op de printplaten storingen heb gehad. Dan zit er niets anders op dan opnieuw solderen.
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
René Jongejan schreef:soldeerverbindingen in kabelbomen
Daar hebben we het over.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Weet ik, ik bedoel aan te geven dat het op printplaten al voor problemen kan zorgen, dus rede genoeg om er niet nog meer aan te brengen.
Ik weet niet exact wat het smeltpunt van een soldeerverbinding is, maar met temperaturen onder de motorkap kan dat wellicht ook problemen geven met kabels die over het blok lopen?
Op een printplaat zijn de componenten gefixeerd op een stevige ondergrond in tegenstelling tot kabels die altijd iets kunnen bewegen.
Desondanks komen wel degelijk regelmatig storingen voor in soldeerverbindingen op printplaten. Diverse merken hebben falende ABS pompen doordat de stekkersoldeerverbindingen geleidelijk loswrikken, waarbij tevens de wisselende temperaturen de zaak verergeren, met als gevolg net geen goed contact, wisselend contact, soms contact of geen contact meer. ECU’s van andere merken zijn er ook gevoelig voor etc. Bij de meeste ECU’s zijn de stekker dan ook zeer stevig vastgezet. Dit soort storing behoren tot één van de meest vervelende storingen omdat klachten vaak zo wisselend aanwezig zijn.
Temperaturen onder de motorkap zijn lang niet hoog genoeg om soldeer te laten smelten.
Arjan Verkade schreef:Soldeerverbindingen zitten helaas wel in auto, namelijk op de printplaten. En ik heb daar al meegemaakt dat ik op de printplaten storingen heb gehad. Dan zit er niets anders op dan opnieuw solderen.
Je hebt gelijk, ik doelde eigenlijk meer op de bekabeling, maar inderdaad de huidige autos zitten vol met printplaten en het aantal electrische storingen is bij sommige A-merken een stuk hoger en complexer dan bij de gemiddelde oldtimer