Totaal aantal Berichten: 9149
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Volgens mij zit de asstomp in een blind gat.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43058
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Kroonwiel en pignon horen bij elkaar. Dus als je een ander kroonwiel zou moeten plaatsen omdat je die tripoide niet los kunt krijgen moet er ook een ander pignon in. Daarnaast moet je de boel dan opnieuw gaan afstellen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Soms is het buigen of barsten.
Dit was duidelijk een gevalletje barsten! Een beste breuk…..
Gelukkig dat het ook weer redelijk snel opgelost is.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 25391
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:Kroonwiel en pignon horen bij elkaar. Dus als je een ander kroonwiel zou moeten plaatsen omdat je die tripoide niet los kunt krijgen moet er ook een ander pignon in. Daarnaast moet je de boel dan opnieuw gaan afstellen.
dat is waar. en moet toch de heel bak uit elkaar…Mischien heeft Hilko nu de bak uit de Steely toen zij nog platte diesel was…
Die schakelde prima.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
waterman schreef:Als je alleen een huis vervangt heb je nog steeds die vastgerotte tripoide niet los hé... een andere bak pakken is dan gewoon veel sneller.
Ja prima een andere bak maar dan gaat er dus ook een andere aandrijfas+tripode in, want de tripode is niet meer over te zetten in de nieuwe bak.Dus buiten een andere bak zit de TS ook vast aan een andere as.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
De combinatie pignon en kroonwiel is bij de CX veel minder kritisch dan bij een haakse overbrenging. Uiteraard moeten ze wel van het zelfde type vertanding zijn!
Het enige argument om ze als set te willen vervangen is dat je dan een kleine kans op iets versnelde slijtage vermijdt.
De enige afstelling die moet worden gecontroleerd is de voorspanning op de differentieel lagers.
De speling op de tandflanken is niet afstelbaar en je kan ook niets doen met de doorsteek van beide assen (niet haaks maar parallel) of met de onderlinge afstand, dit wordt allemaal bepaald door het aluminium gietstuk waarin de lagers zitten.
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 43058
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
daan schreef:waterman schreef:Als je alleen een huis vervangt heb je nog steeds die vastgerotte tripoide niet los hé... een andere bak pakken is dan gewoon veel sneller.
Ja prima een andere bak maar dan gaat er dus ook een andere aandrijfas+tripode in, want de tripode is niet meer over te zetten in de nieuwe bak.Dus buiten een andere bak zit de TS ook vast aan een andere as.
Ja en? Ik zie hier nu niet echt een enorm probleem….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Je kan het “originele” kroonwiel natuurlijk ook overzetten op een vervangend diff huis zodat je wel weer een demontabele set hebt en alleen het diff huis hoeft te openen.
Maar ja een andere werkende versnellingsbak monteren is veel minder werk en daardoor goedkoper, maar niet zo leuk.
Goed dat de boel het weer doet!
waar rook is, is…
LHM only!
@waterman is ook geen probleem,alleen de kosten lopen voor TS aardig op zo op deze manier,had natuurlijk allemaal iets goedkoper gekund.
Totaal aantal Berichten: 43058
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Er is een goed gezegde in deze:
De beste stuurlui staan aan wal…........
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Heeft dit betrekking op mijn persoon,ik hou het liever ontopic
Totaal aantal Berichten: 6066
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
bogaard77 schreef:waterman schreef:Kroonwiel en pignon horen bij elkaar. Dus als je een ander kroonwiel zou moeten plaatsen omdat je die tripoide niet los kunt krijgen moet er ook een ander pignon in. Daarnaast moet je de boel dan opnieuw gaan afstellen.
dat is waar. en moet toch de heel bak uit elkaar…Mischien heeft Hilko nu de bak uit de Steely toen zij nog platte diesel was…
Die schakelde prima.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Wel wat tectyl op de nieuwe bak spuiten want anders past ie niet bij de rest van de auto
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 6066
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
En we rijden weer.
Nog een volle dag werk gehad samen met George maar het is goedgekomen.
Er is heel veel aan de auto gedaan. De bak is logisch, maar ook het koelsysteem is door George helemaal onder handen genomen. Alle vaute slangen, knipverbindingen en gekitte stukken zijn vervangen. Een gerust gevoel.
Ikzelf heb een en ander aan (niet originele) elektra een wat stabieler plekje gegeven, met nieuwe zekeringen in een zekeringhouder. Paste precies, wil het nog wel verder aanpassen.
Over de bak: het differentieel bleek al een heel eind op weg naar de eeuwige snelwegen te zijn. Er zat veel te veel speling op. En de rechter aandrijfas was zodanig versleten dat het diff voortdurend alle klappen heeft moeten opvangen.
Dat het differentieel scheurde was dus eigenlijk een geluk bij een ongeluk. Daarnaast weet ik nu hoe een CX met een goede bak rijdt, dat is een enorm verschil. Met name in de bijgeluiden.
Over de afgelopen drie dagen is er enorm veel verbeterd aan mijn CX. Vanaf deze plaats nogmaals dank aan Leontien en George van garage Hydraulique voor het meedenken en de aangedragen oplossingen voor problemen die voortdurend de kop opstaken. Ik ben ervan overtuigd dat mijn auto nu in uitstekende technische staat verkeert. Het was dus allemaal zeer de moeite waard.
Mooi, Hilko! Zo zie je maar wat je bij tegenslagen met een constructieve opstelling kunt bereiken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!