18 van de 27
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
   
Ami Super, volgende fase
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 05 september 2017 01:46 AM
  [ # 256 ]

Eind van deze maand moet ik volgens een aankondigingsbrief de lopende RDW-schorsing verlengen, maar als we een beetje doorwerken moeten we dat volgens mij kunnen voorkomen.

Vanavond zijn voorbereidingen gedaan voor spuitwerk aan de voorste wielkasten en alle vier de spatborden. Uitdeuken, schuren, afkitten en plamuren dus. Op de wagen zelf verder gemonteerd de voedingskabel van de accu naar de startmotor, de massa-draad tussen de accu en de carrosserie, het ruitensproeiertankje is geplaatst en aangesloten, en de bediening van verwarming / ventilatie aangekoppeld.

De voorste schokdempers zitten er nu ook op. Eveneens op hun plek de kap van het dashboard, de achterbank, de bovenste bevestiging van de gordels aan de B-stijl en die op het midden van de vloer, en de rubber strook boven het kofferdeksel. Bij aansluiten van de brandstofleiding op de pomp brak me spontaan het uiteinde van de slang af. Duidelijk te gaar geworden, dus daar komt nog een nieuwe op. De gordelbeugels onderaan de B-stijlen kunnen een opfrisbeurtje gebruiken, om ze straks tegelijk met de spatborden en het dekseltje in de kofferbodem nieuw in de lak te zetten.

Ik hoop morgen de voorste bitumen isolatiemat, de geluidsisolatie links onder het dashboard, de zijstukken bij de A-stijlen en de vloerbedekking erin te leggen. En de voorstoelen moeten er even voor proef in, zodat de enkele rails links en rechts in de breedte kunnen worden afgesteld, alvorens ze definitief vast te schroeven en te smeren.

Profiel  
 
Gepost: 05 september 2017 08:45 AM
  [ # 257 ]

Schitterend werk, dit wordt weer een mooie Super!

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 05 september 2017 11:01 AM
  [ # 258 ]

Dank je, maar zo’n zeldzame en goed bewaarde Service Tolée is ook gaaf hoor! De Super is (naar huidige standaard) bepaald geen ingewikkelde wagen, maar zoals het gezegde luidt schuilt de duvel in de details. Soms is het een hele toer om het materiaal bij elkaar te zoeken, zoals links en rechts completeren van het bevestigingsmateriaal met al z’n ringetjes, draadklemmetjes, dopjes en busjes.

Was b.v. ook een hele poos kwijt een van de flexibele hangers voor de achterste uitlaatpijp, en nog zoiets geks, de lapjes stof voor op de achterste wielkasten. Risico als je het project over zo’n lange periode uitsmeert. Ook haal ik de boel nog wel eens door elkaar, want op het erbij gekochte Ami 8 Break casco zat ook nog van alles bruikbaars, en vaak beter dan de roestige onderdelen van de Super. Er zal straks een hoop van dat spul overblijven vermoed ik. Trouwens, dat casco is, samen met het polyester achterspatbord rechts, nog steeds te koop voor een liefhebber met restauratieplannen. Wel reacties gehad, maar niks definitiefs tot dusver. Advertentie staat met foto’s onder het topic Markt.

BTW: Op het Franse forum zoekt iemand een handrem bediening voor een Super. Heb ik helaas niet liggen, weet jij iemand?

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 05 september 2017 11:35 PM
  [ # 259 ]

Vanavond is m’n broer doorgegaan met de voorste spatborden, d.w.z. de gister aangebrachte plamuur me nat en zeer licht opschuren zo glad en effen als mogelijk zien te krijgen. Komt veel geduld en gevoel bij kijken, en elke ongerechtigheid is ‘m feitelijk een doorn in het oog! Die attitude had-ie gedurende de hele klus trouwens, zonder z’n hulp en deskundig advies was er niet veel van terecht gekomen….Vanmiddag een zeer incourant aangebrachte boterlak van het rechter achter spatbord gehaald. Ontbrak vast een component in want met een beetje benzine morsen vloeide het spul al bijna van het spatbord, evenzogoed flink taai om weg te poetsen. Later de voorraad vloeistoffen ter bescherming van het plaatwerk nog aangevuld, tevoren moeilijk in te schatten hoe snel schuurpapier of een pot, tube of bus van een of ander er doorheen gaan.

Vandaag m’n voorgenomen programma kunnen afwerken. Laatste deel van de brandstofslang is vernieuwd, verder de twee flexibele luchtkanalen aangesloten en die van de remkoeling, het luchtfilter is geplaatst, de kappen met zonnescherm opgehangen, en op maat geknipte rubber stroken verticaal achterop de achterste wielkasten gelijmd. Na het bankje nu ook de voorstoelen erin om de rails goed af te stellen. Lijkt al weer heel wat! Op de gordels na is de zitkamer zo compleet, zeer tevreden al met al!

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 10 september 2017 12:39 AM
  [ # 260 ]

Me gister en vandaag met de donderdag meegenomen frontplaat en toebehoren bezig gehouden, naast het prepareren van een voorraadje te hergebruiken bouten, moeren, ringen, dopjes, clipjes en klemmetjes.

Onderste frontplaat-houders, de verticale steunen en de bumperbeugels schoongemaakt en in de Owatrol gezet, om ze later een zwarte laklaag te geven.

Buitenste bumperdelen en de nummerplaathouder ook schoongemaakt. Bij de laatste de kromste randen wat bijgebogen, aan de achterkant scherpe braampjes bij de boutgaten glad gemaakt, en daarna het nummerplaat deel opnieuw zwart gespoten, met uitzondering van de vanaf fabriek of dealer met penseel aangebrachte handtekening.

De frontplaat zelf heeft voor montage wel wat meer aandacht nodig. Op de voorkant nogal wat steenslag putjes en roestspinnetjes als gevolg daarvan. Verder linksboven een matig bijgewerkte schadeplek langs de koplamprand.

Lijkt me het best om de binnenkant te gritten, met name onderaan bij het hoekje dubbel plaatwerk met de opgelaste beugels voor de bumpersteunen. Links gaat nog wel, maar rechts is door verwaarloosde eerdere schade een deel van het hoekplaatje, de rand waar het afsluitrubber op moet en de beugel weggerot.

 

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 12 september 2017 03:41 AM
  [ # 261 ]

Alle onderdelen van de frontplaat zijn nu klaar voor montage. Bumperdelen en hun steunen, het slot van de motorkap, stootrubbers, sierranden van de koplampen en de verticale verstevigingen. Het stelsysteem op de koplampdragers schoon en gangbaar gemaakt en de kabeltjes gesmeerd. Kwam er daarbij achter dat het linker exemplaar op de foto een gebarsten kunststof vinger heeft. Voor nu even provisorisch gerepareerd, maar ik meen dat ze nog wel nieuw leverbaar zijn. Van plan om de units zo compleet in te bouwen, want las in een ander bericht dat een losse lamp plaatsen een heel gepriegel kan wezen.



Vanmorgen begonnen met het fatsoeneren van de frontplaat zelf:

Vanavond in de werkplaats de inspectie-openingen van de dorpels voorzien van een passende afsluitdop, en met een kwastje hier en daar de steenslag-coating op de bodem bijgewerkt. Verder m’n broer geholpen om de voorste wielkuipen en alle spatborden aan wielzijde eenzelfde coating te geven. Helaas nog geen foto’s van kunnen nemen, maar ze ogen lekker fris, geheel klaar om de andere kant af te lakken. Ter voorbereiding op hun beurt de vier portieren mee retour om thuis eerst alle binnenwerk, spiegels en raamrubbers eruit te vissen. Van plan om de achterportieren straks een set nieuwe ruitrubbers te geven, anders steken deze nogal af.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 14 september 2017 09:51 PM
  [ # 262 ]

Schitterend project om te volgen! ik heb mezelf even bijlezen, leuk ook dat je zo veel foto’s plaatst. En wat zijn het toch vreselijk charmante auto’s, die Ami’s. Leuk om te zien dat deze met zo veel zorg wordt ‘vereeuwigd’.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 15 september 2017 01:11 AM
  [ # 263 ]

Naast stijlvol rijdend erfgoed is een Ami naar mijn smaak oogstrelende kunst, welke ik na al dit werk graag goed geconserveerd doorgeef aan de volgend generatie Smile Nu nog even niet hoor, want ik ben van plan om er eerst zelf nog jaren van te genieten. Lekker toeren op landelijke weggetjes, of rustig en route naar clubmeetings, ermee naar Frankrijk lijkt me ook fantastisch.

Laatste dagen vanwege het herfstige weer het front even laten rusten en me gestort op de portieren. Vanavond net de laatste kaal gemaakt. Dat was vier keer een behoorlijke klus, en verbaasd hoeveel onderdeeltjes er in zo’n eenvoudige deur verstopt zitten. Meeste ging gelukkig prima los, en alles is geschikt voor hergebruik, behalve de verticale en bovenste ruitrubbers van de achterportieren, want nogal rafelig en er is lak op geknoeid. Gelukkig heeft Daniël Engelhardt ze op de site, dus meteen 2.82 m van besteld. Onderste schuifrails zijn na een borstelbeurt onder de hete kraan nog zeer acceptabel. Erg lastig trouwens om bij de schroeven op de binnenste handgrepen achter te komen, de afdekplaatjes gaven zich maar moeilijk gewonnen. Kon meteen alle delen van het sluitwerk en het ruitmechanisme van de voorportieren reinigen en opnieuw smeren, ook niet verkeerd, en bij beide draairuiten voor moet één aluminium draagplaatje opnieuw vast gelijmd.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 15 september 2017 10:30 AM
  [ # 264 ]

En dit moet de eerstvolgende sessie ter voorbewerking en een nieuwe laklaag mee naar de werkplaats. Alles in zeer redelijke staat, maar wel met de nodige oneffenheden en roestplekjes. Achterste portieren krijgen drie nieuwe rubbers in de ruitsponning. Gister besteld, zullen naar verwachting woensdag afgeleverd worden.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25362
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 september 2017 10:33 AM
  [ # 265 ]

waar koop je die sponning rubbers?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 15 september 2017 12:08 PM
  [ # 266 ]

Bij Engelhardt, zie voorlaatste post. Volgens de omschrijving toepasbaar voor alle Ami jaargangen. Onderste dubbelstrip met perforaties en de plastic stop-blokjes kon ik er niet ontdekken, maar de mijne kan ik gelukkig goed hergebruiken.

Voor een 8 of Super heb je 2.82 m nodig; 2 van 68, 2 van 35,5 en twee van 37,5 cm, à 18 cent, ruim 67 euri inclusief porto en Mehrwertsteuer Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25362
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 september 2017 01:27 PM
  [ # 267 ]

ok, een ste voor ami6 ->70 is 149 eu…valt niet tegen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 15 september 2017 11:20 PM
  [ # 268 ]

Vanmiddag de voorzijde van het front primer-klaar gemaakt. Kleine steenslag schade en roestwaaiertjes in een hoeveelheid, nog buiten de (parkeer-)schade naast de lamp, zorgden ervoor dat het paneel zo’n beetje helemaal blank geschuurd moest worden. De primer zit er nu op in afwachting van verdere behandeling. Verder gingen mee de complete voorbumper en een doos onderdelen horend bij de frontplaat. Gele lampjes gehaald, en donker vet om de stoel rails te smeren.

Wieldoppen opgeschroefd, met onderste gordelbevestiging in de weer en het linker achterspatbord. Pasvorm van beide laatste vergen nog wat aandacht. Mogelijk dat ik de verticale rubber strip achterin de wielkast te hoog heb doorgetrokken. Kan het beter ook gezamenlijk met portieren en bumpersteunen afstellen vermoed ik, maar je moet ergens een uitgangspunt hebben.

In de werkplaats ontvingen de spatborden en de wielkasten, en de gordelbeugels en het bodemdekseltje hun uiteindelijke kleur. En dát is mooi geworden!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 17 september 2017 10:21 PM
  [ # 269 ]

Schitterend!!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 20 september 2017 11:42 PM
  [ # 270 ]

De Ami komt echt niet tot op het laatste boutje uit elkaar, maar het geeft me toch voldoening om te zien hoe heel veel onderdelen tot in detail zijn losgeschroefd en opgefrist, of vernieuwd. Eergisteren al kwamen ook de nieuwe ruitrubbers voor de achterportieren binnen.

Afgelopen dagen zijn een klein roestplekje links onderaan de voorruitsponning en de dikste oneffenheden aan de frontplaat weggewerkt. Vanavond zijn alle roestplekken op portieren en de achterkant van de frontplaat met de gritstraal behandeld. Laatste heeft links- en rechtsonder wat laswerk nodig om de ontstane roestschade te verhelpen. Na licht opschuren kan dit plaatwerk in de primer en/of behandeld met Owatrol.

Gister is aan bestuurderskant de gordelbevestiging afgewerkt, en het kleine dekseltje bovenop de rechter fusee is iets platter geslagen. Bij smeren van de fusee puilde er wat te veel vet tegen de aandrijfas koppeling.

Met het oog op een nieuwe laklaag heb ik tussendoor thuis de motorkap en het kofferdeksel schoongemaakt en ontdaan van hun diverse kleine onderdelen. Plan is om morgen de voorste wielkuipen op de Ami te monteren, en vervolgens de daarop thuis horende onderdelen als bobine, motorkap-steun, klem van de brandstofleiding, de rubber afdekflappen bij de aandrijfassen, het krik-elastiek en de klemmen van de krikzwengel, de claxon, en bedrading en kabels. Vanwege de prima toegankelijkheid is vanavond alvast de klepspeling opnieuw afgesteld. Dat bleek geen overbodige luxe…..

Profiel  
 
 
18 van de 27
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook