230 van de 230
« Eerste  < Vorige 228 229 230

CX RJ van 30jr stilstand naar APK (was SV-VEMS 340pk)
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7157

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive (te koop)
- CX 25 Gti Turbo (evoluerend)
Gepost: 13 april 2026 11:11 PM
  [ # 3436 ]

Om heel eerlijk te zijn zal het een zeldzaamheid zijn. De basisnatuurkunde blijft uiteraard dat dezelfde auto van 1500kg met 150pk of met 15,000pk precies even snel stilstaat vanaf elke sneleheid.

Maar, 200 ben je natuurlijk best rap met 340+ pk en als je je best doet en dat herhaaldelijk doet kan ik me voorstellen dat je de remmen (te) heet krijgt.

Maar er zijn eigenlijk 2 andere scenario’s waar betere remmen een ding zijn.

De topsnelheid van deze auto wordt een tikje hoger dan 270km/h. Niet omdat ik nou ambitie heb om 270 te rijden, maar omdat ik wil optimaliseren voor een fijn 130km/h toerental. Remmen van 270->0 is een heel ander iets dan 223->0 waar (enige) rekening mee is gehouden in de fabriek want E = 1/2mv2. Dat verschil in topsnelheid is 1.5x zoveel energie die in 1x opgenomen moet worden. Gelukkig aardig wat wind n bij die snelheid, dus als je wat meer daarvan naar de remmen leidt heb je daar veel plezier van. Moet wel zeggen dat als ik me ooit op een rustige dag met goed zicht op een lege duitse autobahn bevind, ik wel even een stukje boven de fabriekstop wil rijden.

Dan zijn er nog dingen zoals de CItron Presse. Ik denk dat dat de omstandigheden waren waar de SV remmen het ‘t zwaarst hebben gehad ik denk voornamelijk bij afdalingen, maar of ‘t nou door ‘t vermogen komt of niet, als je banden monteert waarmee de remmen pas later blokkeren, betekent dat meer frictie -> dus ook meer warmte. Geen problemen meegemaakt op de SV, maar het is denk ik toch slim om te verkennen wat er mogelijk is zolang hele nieuwe fusees laten frezen nog niet haalbaar is.

Ik had geloof ik al geezegde dat ik ook nog een idee heb voor een hybride oplossing. Om dat economisch zinvol te laten zijn t.o.v. een totale EV conversie zal dat beperkt zijn, maar het geeft natuurlijk ook natuurlijk nog wat remvermogen die niet door de schijven verwerkt hoeft te worden. Ik denk dat dat idee ook eerder haalbaar gaat worden dan die fusees.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein (niet verifierbaar)
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

230 van de 230
« Eerste  < Vorige 228 229 230

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook