231 van de 231
« Eerste  < Vorige 229 230 231

CX RJ van 30jr stilstand naar APK (was SV-VEMS 340pk)
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7197

- CX reflex ie break turbo 2
- CX 25 Gti Turbo 1.75 s2 (evoluerend)
- DS 3 Racing
Gepost: 04 mei 2026 07:21 PM
  [ # 3451 ]

Vandaag de RJ zo’n beetje afgemaakt, inculsief de nice-to-haves zoals geruimde wielkasten, gsm pook, vage bedrading er uit getrokken. Nog een beetje opruimen in en om de auto op woensdag (hemel er uit, beetje dingen schoonmaken), en dan APK.

Heb inmiddels wel zit om een stukje te gaan rijden.

Verder gisteravaond tot veel te laat gevloekt op OnShape, met het volgende, voorlopige resultaat:

Dit is basis geometrie. Ik ga nog even photgrammetry doen op het SV blok en subrame om de passing helemaal goed te hebben. Moet ook nog even in ~3 stukken gehakt en wat paspennen voor 3D printen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein (niet verifierbaar)
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- DS 3 Racing
Gepost: 06 mei 2026 08:58 PM
  [ # 3452 ]

Na weer wat kleine uitdaginkjes zijn we vandaar eindelijk rijdend. APK wordt morgen, maar proefritje kon wel even. Ding is bijna zorgwekkend snel. Ik was niet helemaal voorbereid op hoeveel van de responsiviteit uit de setup komt en niet uit ECU instellingen. Voorlopig maar even een beetje terughoudend. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat de injectoren voldoende kunnen leveren bovenin. Snel UAEFI dus. En snel die deuk er uit.

Hier staat ie naast de prestige van Untitled.

Wielkastruimer in werkopstelling.

En dan de eerste resultaten van photgrammetry. Geen schoonheidsprijzen, maar wel goed genoeg voor maatvoering van verdere onderdelen.

Dashunit, ook goed genoeg om voor een 3D print na te tekenen zodat het precies past in het dashboard.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein (niet verifierbaar)
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten

- DS 3 Racing
Gepost: 07 mei 2026 10:59 PM
  [ # 3453 ]

Na *iets* meer werk dan ingeschat, is ie vandaag APK goedgekeurd. Nu kan het echte werk beginnen. Maar eerst moet de prestuge van Untitled het gaan doen. Oh en ik moet nog iets veranderen aan fan/thermocontact (slaat vreemd warm in) en koppelling stellen. Denk dat ik fans gewoon max in laat slaan bij 85-87C, die SPALS klinken heel beschaafd.

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten

- DS 3 Racing
Gepost: 10 mei 2026 09:25 PM
  [ # 3454 ]

Nou, we hebben denk ik bijna de eerste 400km achter de rug. Tot zover alles prima. Ik moet nog wat aandacht besteden aan de fanopsteliing en nog wat kieren dichtwerken in het fan kanaal. Er kan teveel fanlucht ontsnappen. Ik verwachte al dat daar nog wat aan gedaan moest worden, maar in de file vandaag werd dat bevestigd, digitale output stabiliseerde pas bij 105C. Ik denk dat het digitale metertje wat hoog aangeeft want het is niet zo logisch dat ie bij 100km/h warmer is dan de SV, maar toch iets wat snel aandacht behoeft. Als dat nog niet genoeg blijkt ga ik toch maar de 350mm SPALs kopen en er in probben, die verlpaatsen bijn 50% meer lucht. In de SV had ik een C5-I fan op max-vermogen-only maar dat geeft nog meer geluid dan een oer-gti fan, en er past geen airco condenser bij.

Van de week maar eens wat doen aan de Prestige van Untitled en kijken of we de nieuwe UAEFI firmware kunnen uitproberen.

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten

- DS 3 Racing
Gepost: 11 mei 2026 08:31 PM
  [ # 3455 ]

En ja, ik weet dat er nog gepoetst moet worden.

Profiel  

Nielsje
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5028

- CX 2400 Pallas
Gepost: 11 mei 2026 09:07 PM
  [ # 3456 ]

Leuk, vooruitgang! Ik blijf lekker meelezen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Untitled
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 141

- CX 25 Prestige
- Overig Subaru Outback
Gepost: 11 mei 2026 11:05 PM
  [ # 3457 ]

Heel gaaf project! Wil graag binnenkort eens ervaren hoe ‘ie nu rijdt. Ook leuk om te kunnen vergelijken met de volgende stap; de uaefi.

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten

- DS 3 Racing
Gepost: 25 mei 2026 09:42 PM
  [ # 3458 ]

We zijn denk ik al zeker 1800km aan het rijden geweest en er is een lijstje onststaan van wat dingen om te doen dat de Untitled Prestige op UAEFI over is. Dit worden tussenklusje(s) voordat de SV motor af is denk ik. Zoals altijd is deze lijst deels een manier om mijn eigen gedachten te organiseren.

- Airco (is al een complete geregeld, moet ff ingebouwd en dan wat misschien wat minder ff is, werkend gemaakt worden).

- HD koppelling van de SV snel overzetten, hier zit denk ik nog een ‘echte’ gti t koppelling in en die zijn niet bepaald licht.

- Wat speakers scoren die wel goed zijn en even de tijd nemen om te kijken welke draad bij welke speaker hoort ipv het allemaal onder tijdsdruk zsm aan elkaar te knopen. Ook de microfoon van de carkit er in wurmen, die was ik vergeten. Haastige spoed ed.

- Even wat uren zetten in het interieur goed reinigen en de hemel zwart maken.

- Ik moet zoeken naar iets wat benzine zweet. Ik heb al wat gedoe gehad met de koudestart injector leiding, maar die is nu toch dicht. Ik heb alle zachte leidingen vervangen en er druppelt niets onder de auto uit. Toch rook ik vandaag benzine met de ventilator aan toen we het hele land doorkruiste om de nieuwe DS3 van de betere helft aan te schaffen. Dat moet van een van de verbindingen komen tussen de zachte en harde leidingen voor de koeltoren ergens.

- De koeling verbeteren. op zich trekt ie het op een 30C dag als vandaag wel, maar hij wordt warmer dan ik zou willen. (of de digidisplay overdrijft). Ik weet alleen niet of het in een file ook goed blijft gaan. Ik denk eigenlijk dat ik toch naar de 350mm SPALs ga voor de zekerheid, combineren met even goed alle kieren dichten. Ik wil een kunstof balkje maken om te zorgen dat de radiateur zo hoor mogelijk staat en daarmee de kier tussen de bovenste voor dwarsbalk naar nul te brengen en een gebogen plaat met uitsparingen voor de huidige intercooler. Ook daarvoor moet er toch maar een nieuwe en betere 3D printer gaan komen. Laten printen is prima zo lang je niet echt hoeft te itereren. Denk dat het een Qidi Max 4 gaat worden.

- Nog wat photogrammetry doen van de gaten die in het midden van het dash ontstaan als je alle bakjes er uit trekt. Ik ga dat gebruiken om een plug te maken die ik als voet kan gebruiken voor een telefoonhouder of misschien doe ik wel 1e versie van een centraal scherm met een odyssey SBC. Ook het paneel wat pal voor de pook zit wil ik anders indelen want die 12V aansluiting daar zit echt vervelend tov de schakelpook.

- Schakelpook doet mij denken dat ik echt nog even wil experimenteren met een kabelpook. Even eentje zoeken. Experiment doe ik wellicht in de break, want die in de RJ is een gsm en het ding onder de balk is best spelingsvrij.

- UAEFI natuurlijk. Eerst gaat dat in de Prestige, maar ik wil even de firmware testen. Als die het voltage van ~0.4V amplitude ziet, dan zou hij rpm moeten zien van de starterkrans. Inmiddels is wel duidelijk dat de UAEFI niet de hardware bevat om de hele OEM 145-0.5 tand opstelling te lezen. Dat is OEM namelijk gedaan dmv amplitude vergelijking en om dat te gebruiken heb je een microcontroller (bv teensy) met een hele snelle ADC nodig om die voltage fluctuaties heel snel te meten. Als je ‘t kan meten is softwarematig vergelijken niet zo moeilijk, maar zulke ADC’s heeft de UAEFI dus niet, alleen langzamere voor dingen als temp sensoren e.d. Volledig de native 145-0.5 gebruiken kan dus niet maar de 145 gebruiken voor toerental meting kan wel. Aangezien een sensor op de nokkenas toch al een logisch onderdeel is van elk UAEFI upgrade plan verlies je daar alleen mee dat een functie die de UAEFI verder wel kan, namelijk wasted-spark starten en overschakelen naar sequentieel inspuiting/ontsteking zodra er cam sync is, niet gebruikt kan worden. Dat is in de praktijk 1 omwenteling langer om te starten. Kan ik mee leven. De vroege gti t’s (1’s dus) en 2.5 ie’s met 2 sensoren zouden misschien wel aan de UAEFI geplugd moeten kunnen worden. De UAEFI heeft twee verschillende VR inputs en het hangt er wat vanaf of de ‘betere’ noodzakelijk is om de 0.4V startamplitude te zien, want de iets mindere, die door een standaard chip gaat, is alleen voor ‘high-tooth-count-wheels’ en 1 tand per tpm is dat uiteraard niet. Hopelijk kom ik daar deze week een stuk verder mee. Moet ook nog even wat echt werk afmaken eerst. Als Prestige en RJ het doen wil ik eigenlijk gelijk door voor de break. Volgens mij is die LMM inmiddels goed gaar, hij schokt vaak vervelend, zelfs met schone stekkers.

- Nog wat oefenen met m’n nieuwe plaatwerkers gereedsschap on de RA deuk er nog verder uit te krijgen.

- Banden. Er zitten nu nog de PS3’s onder van de SV. Die zijn mij te oud (al is er verder niets op aan te merken). Enige is, 3 van de 4 lopen leeg.

Ik heb ook inmiddels maar TunerStudioMS Ultra gekocht, dat is universele software waar je talloze types ECUs aan kan hangen. Dat is wel een verademing. Kan wel ff. wat meer dan VEMStune. Dingen zoals een ‘test fan’ knop zijn echt wel rete handig.

Profiel  

Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6403

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 26 mei 2026 04:33 PM
  [ # 3459 ]

Ik weet niet of je al iets hebt bedacht om de kieren rond de radiateur enzo dicht te maken, maar BMW heeft in de jaren ‘90 en ‘00 stroken closed cell foam gebruikt. Die kun je bij de dealer op maat gesneden kopen per toepassing, maar dat kun je natuurlijk ook prima zelf op maat knippen. Als je het zelfklevend neemt is het helemaal makkelijk te verwerken. En lekker lichtgewicht natuurlijk.

https://www.eki.nl/schuim/polyetherschuim/eki128

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten

- DS 3 Racing
Gepost: 26 mei 2026 04:58 PM
  [ # 3460 ]

Voor sommige punten wellicht handig, ik bestel wel eens stukje. Omdat de radiateur iets naar de bestuurderskant verplaatst is en de rand in de balk waar ie op staat niet helemaal recht is komt hij aan een kant minder hoog dan moet. Om dat op te lossen heb ik iets stevigers nodig en omdat ik ook afsluiting aan de onderkant wil, moet ik iets redelijk rigides hebben wat net zo breed is als de radiateur en over die niet rechte rand valt. Voor het gat wat aan de bijrijderskant ontstaat door de verspringing heb ik wel iets substantieels nodig, want die kier is dus breed genoeg voor de 76mm buis van turbo->intercooler. Aan de bestuurderskant kan zulk schuim wellicht wel nuttig zijn.

Profiel  

231 van de 231
« Eerste  < Vorige 229 230 231

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook