ACAppuccino!


ACAppuccino!

De klassieke Citroën in bedrijf, kan dat? Natuurlijk! Vele HY’s doen nog dagelijks dienst in de hippe evenementenhoreca. Ook de kleintjes blijven niet onbetuigd. Deze koffiebar wordt aangedreven door een motor die niet eens de inhoud van een thermoskan heeft. Het bakkie is er niet minder lekker om!

Voor Emil en Gerben was de keuze voor een Citroën geen noodzaak, maar toen er werd gezocht naar een goed vervoermiddel voor hun mobiele koffiebar kwamen de mannen toch wel snel op een Acadiane uit. Veel mensen die eenzelfde idee ontwikkelden maken gebruik van kleine driewielertjes (de Piaggio Ape) maar de Acadiane is volgens de mannen van Lekker-Bakkie.nl veel sympathieker, veel ruimer en de Acadiane kan wél overal komen. Dat de koffiebar van Lekker-Bakkie.nl uiteindelijk in zo’n Acadiane werd ingebouwd is dus eigenlijk niet zo verwonderlijk.

Maar het moest wel minimaal een 600cc versie worden, om de wind er nog een beetje onder te kunnen houden. De auto rijdt nu immers permanent met vracht aan boord. Zo’n auto werd gevonden in Lelystad: een rode Acadiane met ORGA-nummer 1900 (21 januari 1982).  Het ophalen uit Lelystad, de auto zou verhuizen naar Beerta, was een avontuur op zich. Legaal de weg op mocht, maar de Aca was wel nukkig. Binnen 30 meter strandden de heren, wat gelukkig snel verholpen was. Dat na een tankstop bij de oprit naar de snelweg een sierring van een koplamp weggeblazen werd, was ergens een teken dat er wel eens meer werk aan de Aca zou kunnen zijn dan vooraf bedacht. Toen tijdens het herstel bleek dat de kleine besteller op doorgerotte velgen stond, was dat werk wel duidelijk. De reden waarom er een geldige APK op de wagen zat iets minder.

Het enthousiasme werd er niet minder om. In de loop van de periode mei tot en met juli 2015 werd de Aca weer helemaal netjes gemaakt. Iets langer dan de oorspronkelijk geplande maand, maar uiteindelijk moet een bedrijfsauto goed en betrouwbaar voor elkaar zijn. Onderdelen werden onder andere bij Eend it Something in Bad Nieuweschans, bij Franse Auto? in Groningen en bij http://www.2cvshop.nl in Dronten gevonden. Met een keurig uitgestukt koetswerk en een opgefrist motortje was het tijd om een koffiebar in de laadbak te bouwen.

Die bar zelf is van een ingenieus ontwerp en kan in een uur tijd naast de auto staan. Dat is gedaan om het onderhoud aan de auto een beetje gemakkelijk te houden. Uiteindelijk blijft de bar in vol bedrijf gewoon gemonteerd. Alles wat Lekker-Bakkie.nl nog nodig heeft om de lekkerste koffie te zetten (Lavazza is de standaard, andere merken kunnen vooraf besproken worden) is walstroom en een afvoerpunt. Beide aansluitingen zijn achter het linker zijpaneel opgeborgen. Het meest kunstige is misschien wel dat voor de hele inbouw van de koffiebar de Acadiane geen geweld is aangedaan. Liefhebbers van A-type kunnen op dat gebied dus helemaal gerust zijn.

En stel nou dat Lekker-Bakkie.nl een Citroën-evenement van koffie zou moeten voorzien? Dat is uiteraard mogelijk. Tijdens het Citroën Weekend in Beerta, afgelopen augustus, beleefde de Aca koffiebar z’n officiële première. Compleet met Citroën chevrons op de capuccino, want ook dat kan naar wens worden geleverd. Om alle mogelijkheden te bekijken en te weten wat zoiets aan kosten meebrengt, kun je het beste op de website http://www.lekker-bakkie.nl kijken. Om snel kennis met Emil en Gerben en met de Acadiane te maken kun je terecht op de volgende evenementen: 31 oktober en 1 november tijdens het Woonforum Groningen, 2 november op de Adrillen in Winschoten, 7 november bij de Citroën Veiligheidsdag bij Citroën Oosterhof in Leek en 20 december op de Dickensday in Beerta.

Reageren? Dat mag in dit draadje.

Tekst: Penny Lane, foto’s: Penny Lane & Lekker-Bakkie.nl

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook