Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Christophe?s perfecte 2CV?s in 1:4

Grote Citroën-liefhebbers verzamelen ook kleintjes. Er zijn leuke modellen in 1:87 en in 1:43, maar pas vanaf 1:18 komen veel details tot leven. Christophe Goujon werkt zelfs in 1:4. Wat goed is, valt in die schaal nog meer op, maar wat verkeerd is ook. Daarom maakt Christophe zijn maquettes absoluut perfect.
Wie de schaalmodellen van Christophe Goujon bekijkt, ziet in een oogopslag dat hier geen hobbyist aan het werk is, maar een professional. Inderdaad ondersteunt Christophe als zelfstandige maquettemaker al jarenlang de ontwikkeling van nieuwe modellen door ontwerpstudios en automerken. Toen in 1995 zijn zoon geboren werd, was voor Christophe direct duidelijk wat hij hem wilde meegeven: een trapauto in een kwaliteit zoals nooit eerder gezien was. Een Renault 4 Torpédo Sinpar stond model en werd nauwkeurig viermaal verkleind.
Voor Christophe was de Renault 4 als keuze vanzelfsprekend. Zijn eerste auto was een Renault 4 en deze Franse volkswagen sprak hem nog altijd zeer aan. Na die eerste zouden er nog vele volgen. Wat bleef, was de perfectie in ontwerp en uitvoering en de schaal 1:4. Net als zijn beroepsmatige maquettes werden zijn modellen van polyester gegoten in zelf vervaardigde mallen. Christophe ging ermee naar beurzen en naar R4-meetings. Renault Classic, de klassiekerafdeling van Renault, merkte hem op en vroeg hem modellen te maken van de R4 in al zijn varianten en ontwikkelingsfases. Zo ontstond een serie maquettes van de eenvoudige R3 uit 1961 tot de laatste R4 GTL uit 1992. De serie was precies op tijd klaar om in 2011 de 50-jarige Renault 4 passend te vieren.
Niet alleen Renault zelf, ook vele R4-liefhebbers waren onder de indruk van de verbluffende gelijkenis. Zij wilden hun eigen exemplaar in schaal 1:4 gerealiseerd zien. Inmiddels heeft Christophe ongeveer veertig Viertjes bij tevreden klanten door heel Europa ondergebracht. Zo werden niet alleen alle commerciële modelvarianten gemaakt, maar ook de militaire Sinpar en zelfs aangepaste versies uit films en televisieseries. Als je alles al eens gedaan hebt, komt de vraag: Wat nu?
Op de vraag: Wat nu? volgde in 2012 nog een vraag: Als ik eens een 2CV ging maken? Net als de Renault 4 was de Citroën 2CV een stijlicoon, een auto die Frankrijk mobiel heeft gemaakt en een model dat een lange carrière achter zich heeft en zodoende veel modelvarianten kent. Christophe leende de 2CV van een vriend om de maten te nemen, om negatieven in 1:1 te maken en op basis daarvan mallen in 1:4 te bouwen. Er is immers niet alleen een mal voor de carrosserie nodig, maar ook mallen voor de bumpers, voor de deurgrepen, de koplampen, de velgen, enzovoorts. Vier maanden heeft Christophe nodig gehad voordat zijn eerste 2CV in 1:4 af was.
Net als bij de R4 heeft Christophe nu ook bij de 2CV mallen voor vele modelvarianten. De liefhebbers kunnen dus precies hun eigen Eend kiezen en dat zelfs precies in hun eigen kleur. Alles aan Christophes maquettes ontstaat in eerlijk handwerk bij hem thuis in Saint-Ouen-les-Vignes (tussen Tours en Orléans), behalve het spuitwerk. Dat is uitbesteed aan een professionele spuiter die met originele autolakken werkt. Tien 2CVs heeft Christophe al aan klanten afgeleverd. Wanneer ook alle 2CV-varianten gerealiseerd zijn, is de Volkswagen Kever een volgend dankbaar onderwerp.
Wie behalve een 1:1 2CV in de garage ook een 1:4 2CV in de woonkamer wil hebben, moet rekenen op een prijskaartje van 1.500 euro. Gezien het aantal uren werk en het absoluut perfecte resultaat, kan dat echt niet veel genoemd worden. Op de vraag of we zijn creaties ook op de ICCCR 2016 mogen zien, was Christophes antwoord helaas ontkennend. Het bezoeken van beurzen en evenementen is te omslachtig en te duur geworden. Wie meer wil zien, kan wel terecht op Christophes 2CV-blog of op zijn facebook-pagina. Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen.
tekst: RensKorevaar, fotos: o.a. Christophe Goujon