The dark force: Gerts Eend


The dark force: Gerts Eend

Gert “GWHENDRIKS2” rijdt zijn Karakterbak BX en zijn Xsaar. Hij had eerder ook een XM en weet dus wel wat van Citroëns. Als Gert eindelijk toegeeft aan zijn lang gekoesterde verlangen naar een Eend, kan die weinig verrassingen meer voor hem in petto hebben, zou je denken. In werkelijkheid...

Er komt een glimlach tevoorschijn zodra ik het papiertje openvouw dat uit het groene instructieboekje van een 2CV valt. Op dit papiertje heb ik het een en ander geschreven toen ik me in een ver verleden in Eenden verdiepte. In die periode had ik geen Citroën als dagelijks vervoer, maar een VW Golf 2. Dat was helaas geen GTI, maar een simpele uitvoering. We hebben het hier over meer dan tien jaar terug. Zolang heb ik dus al de stille wens om een 2CV te bezitten.

Onlangs kwam met steeds sterkere vlagen het verlangen naar een Eend terug. Het was net zoals bij Anakin Skywalker, die erg naar the dark side of the force neigt; daar kom ik zo meteen nog even op terug. Een paar weken geleden werd het vuurtje weer aangewakkerd. Hierdoor ging ik Marktplaats in de gaten houden en bracht ik een bod op een Eend uit. Door een nogal autistisch trekje, iets van een enorme hekel aan de telefoon, heb ik me de bewuste Eend laten ontglippen. Tja, bijzonder stom van me! Dan is het handig als je iemand in de familie hebt die voor de hobby in auto’s handelt. Het opnieuw zoeken en onderhandelen heb ik maar aan dat familielid overgelaten.

Al heel snel heeft hij beet: geen Snoek maar een Eend onder de rook van Rotterdam. In Rotterdam is de zaak vlug beklonken en ik kan Sjaantje meenemen. Dat is de naam die de vorige eigenaresse aan haar Eend gegeven heeft. In mijn gedachten hoor ik al de vraag hoe het met Sjaantje is. Het zou lijken alsof ik een vriendin heb, wat niet het geval is. Had ik die wel, dan zou ik zeker geen derde auto mogen kopen. Ik noem haar dus beter gewoon “de Eend”!

Vanaf Rotterdam gaat de reis richting de oudste stad van Nederland. Ik moet zeggen dat ik gewoonlijk helemaal gek zou worden zonder muziek in de auto. In de Eend voelt het zo lekker relaxed dat ik de muziek niet mis. Door het relaxte gevoel heb ik een beetje om me heen kunnen kijken hoe de auto er vanbinnen uitziet. Het is wel apart dat je met je arm op de leuning van de bijrijdersstoel het raampje in de rechterachterdeur kunt aanraken. Wat een ruimte, ahum!

Onder het rijden kijk ik naar boven, naar het dakje. Hierbij krijg ik gelijk het gevoel alsof ik weer bij de scouting ben en weer in een tentje lig. Met die simpele dakconstructie lijkt het echt net alsof je in een rijdende tent zit. Een ding weet ik wel: bij de scouts kon je niet door het dak van de tent kijken. Dat kan hier wel: er zitten veel kleine gaatjes in het behoorlijk aangetaste dak. Hieruit kun je opmaken dat een nieuw dak wel mag.

Zodra ik onder de voorruit het zwarte dashboard met het gaas van de ventilatieopening zie, krijg ik het beeld voor me van een zwaar astmatisch ademend zwart masker: Darth Vader oftewel Anakin Skywalker die gezwicht is voor the dark force. Sorry voor de mensen die nog moeten beginnen met Star Wars, maar voor mij is het ook een soort overgave, maar dan aan een Eend!

En weet je, met een Eend ken je ook geen haast! Zodoende rijd ik rustig achter verschillende vrachtwagens richting het oosten, in november! Ik had nooit verwacht dat ik in november nog met een oldtimer zou rijden. Thuis aangekomen, laat ik de Eend even zien aan familie en vrienden. Zoveel positieve reacties als nu heb ik op de BX nooit gekregen, terwijl dat toch mijn Karakterbak is. Wat is er mis met een BX?

Ik wil nog even terugkomen op de riante binnenruimte. Een goede vriend staat die middag op de stoep. Dus ja, we gaan even een stukje rijden. Met zijn twee meter past het net. De gordel omdoen vergt wat meer moeite: ik moet half uit de Eend gaan hangen om hem genoeg plaats te geven. Nog zoiets: voordat de gordel bij een ongeluk aanspant, ben jij zelf al met het hoofd door de voorruit heen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van een gordel? Dat ding hangt niet áchter je, maar vóór je! Twee nogal grote en een beetje brede mensen in een Eend zijn wel goed voor veel gelach onderweg.

Als je denkt eindelijk je Eend te kunnen poetsen, krijg je een collectebus onder je neus geduwd: iets van een sinterklaascommissie. Al gauw gaat het over de Eend. “Jammer dat mijn achterbuurman niet meer leeft,” vertelt ze, “want door zijn DS ben ik Citroën-liefhebber geworden.” Dat zou ze in ons forumtopic Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën? best eens uitgebreider mogen komen vertellen! Heb je dat gehad en wil je de poetsdoek weer oppakken, dan komt er een kinderwagen door de poort. Huh, wat is dit nou? Een vriendin komt even met haar baby de Eend bewonderen. Nogmaals: wat is er mis met een BX? Zoveel aandacht als de Eend nu krijgt, heeft de BX nooit gekregen.

Die avond ga ik op zoek naar het bewuste 2CV-instructieboekje dat ik ooit op een rommelmarkt kocht en dat nu wel heel goed van pas komt. Het papiertje met aantekeningen dat eruit valt, laat me glimlachen en aan vroeger denken.

En nu? Ik heb een Eend die voorlopig binnen mag slapen. De BX, die nu samen met het redelijk moderne hok (de Xsaar) buiten staat, zou ik eigenlijk liever op de plek van de Eend zien. Daarom zal de Eend spoedig naar de hobbyloods gaan, maar eerst wil ik een APK-voorkeuring laten uitvoeren om te weten wat ik mag gaan doen voor een geldige APK. Ze zal nog wat moeten wachten op aandacht, want de BX gaat voor. O nee, wacht! Ik heb ook een huis waarvan het interieur een likje verf kan gebruiken en het carnavalsseizoen staat op het punt van beginnen en, en, en… Ik geloof dat ik veel te weinig vrije tijd heb: help!

Je kunt op dit artikel reageren in het topic Gert z’n Eend.

tekst en foto’s: GWHENDRIKS2

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook