De laatste Citroën van het Stadionplein


De laatste Citroën van het Stadionplein

Van 1931 tot en met 2014 was Citroën Nederland aan het Amsterdamse Stadionplein gevestigd. De gebouwen krijgen nu een andere bestemming. Tot eind september kun je er nog eten in pop-uprestaurant Baut. Garage Johan Oldenhage toont er nu de allerlaatste Citroën: een C6.

Citroën aan het Stadionplein
Citroën Nederland is een van de oudste buitenlandse dochters van Automobiles Citroën. In 1931 nam Citroën Nederland zijn intrek in een markant gebouw aan het Stadionplein. De architect was niemand minder dan Jan Wils, die eerder het Olympisch Stadion ontworpen had. In 1960 kwam er een tweede gebouw bij, eveneens getekend door Jan Wils. Naast de aktiviteiten van de importeur werden hier ook een dealerschap en een garage bedreven. Op deze locatie werd zelfs het bekende bestelvoertuig Citroën HY geassembleerd. Sinds eind 2014 is Citroën Amsterdam gevestigd in een modern pand aan de Pieter Braaijweg. Het Stadionplein wordt opnieuw ingericht en Bouwinvest geeft de Citroën-gebouwen een nieuwe, multifunctionele bestemming met kantoren, winkels en restaurants.

Baut Zuid
Sinds maart 2015 is pop-uprestaurant Baut in het oudste Citroën-gebouw aan het Stadionplein gevestigd. Zeven dagen per week worden hier ontbijt, lunch en diner geserveerd. Toen het nog aan de Wibautstraat gevestigd was, beoordeelde Johannes van Dam in een artikel met de titel “Alles is precies goed” Baut met een 10-. Om de bezoekers de band met Citroën te laten zien, organiseerde Baut onlangs de Citroën C4 Cactus Challenge. Het uitgevoerde ontwerp van de winnende kunstenaar Leon Römer is nu bij Baut te zien. Eind september verhuist Baut opnieuw en gaat de deur van het Citroën-gebouw tot de grote renovatie op slot. Samen met Garage Johan Oldenhage uit Nieuw-Vennep verzorgt Baut een afscheid met stijl. Van 1 tot en met 30 september wordt het Citroën-vlaggenschip C6 aan de gasten getoond.

Citroën C6
In 2005 verraste Citroën de pers en het publiek met de C6 als nieuw topmodel. Het befaamde hydropneumatische veersysteem is voor de C6 nog verder doorontwikkeld, zodat zowel zwevend comfortabel als uitgesproken sportief gereden kan worden. De Franse politici en topambtenaren zagen in de C6 direct de ideale dienstwagen. Ook nu nog rijden er in Parijs veel C6 rond. Ondanks dat Jeremy Clarkson van Top Gear laaiend enthousiast over de stijlvolle, krachtige en comfortabele Citroën C6 was, bleven de verkopen achter bij de verwachtingen. In december 2012 werd na ongeveer 23.000 verkochte exemplaren de productie gestaakt. Inmiddels heeft de C6 de status van liefhebbersauto bereikt.

Garage Johan Oldenhage
Garage Johan Oldenhage is al in de tweede generatie actief, sinds kort in een ultramodern uitgeruste garage aan de Tarwestraat 9 in Nieuw-Vennep. Waar de hedendaagse werkplaatshandboeken simpelweg voorschrijven dat complete modules uitgewisseld moeten worden, heeft Citroën-specialist en -liefhebber Johan Oldenhage tal van handige reparaties ontwikkeld. Johan Oldenhage heeft ook het spoelen van de automatische versnellingsbakken voor de Citroëns XM, C5 en C6 ontwikkeld. Deze procedure biedt een aantoonbare verbetering van het rijgedrag en verlenging van de levensduur. Garage Johan Oldenhage is een van de weinige specialisten voor de Citroën C6. Klanten uit heel Nederland en uit het buitenland weten de weg naar Nieuw-Vennep te vinden.

Je kunt hier op dit artikel reageren.

tekst: Garage Johan Oldenhage, foto’s: Citroën Communication

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook