Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (22)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (272)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Le Petit Pressé in het Groene Hart

Le Citron Pressé is dé meerdaagse rally voor historische Citroëns. De trainingsdag daarvoor draagt sinds enkele jaren de welluidende naam Le Petit Pressé en ontwikkelt zich meer en meer tot een volwaardig rally-evenement. Vanuit zijn Ami geeft Peter "par eXeMple!" een verslag.
De meeste bezoekers van Citroën-Forum.nl zullen bekend zijn met Le Citron Pressé, de klassieke autorally voor Citroëns die niet meer in productie zijn en die zich elk jaar in mei afspeelt in Noord-Frankrijk. Het is evenzeer een traditie dat deze “grote” Pressé in april wordt voorafgegaan door een opwarmertje: Le Petit Pressé ofwel de “kleine” Pressé. “Waarom klein?”, zal de lezer zich afvragen. Welnu, Le Citron Pressé duurt vier dagen, terwijl Le Petit Pressé slechts een dag in beslag neemt en in Nederland wordt gereden.
De kleine Pressé biedt de deelnemers de kans om te snuffelen aan de klassieke rallysport en kennis te maken met de verschillende technieken die daarbij horen. In tegenstelling tot de grote Pressé mogen in Le Petit Pressé ook klassieke autos van andere merken meerijden. Bovendien geeft het bezitters van klassieke Citroëns de gelegenheid om de Pressé-sfeer te proeven als zij niet aan Le Citron Pressé willen of kunnen deelnemen. Met die andere merken loopt het niet zon vaart, want naast 47 Citroëns was er n inschrijving van een Porsche 356. Dat was dan wel een leuke “vreemde eend in de bijt!
Le Petit Pressé 2016 staat bij zaterdag 2 april op de kalender. Nadat de rit een aantal jaren rond Lienden in de Betuwe werd gereden en vorig jaar Uddel de uitvalsbasis was voor een route over de Veluwe, is dit jaar de start in het Zuid-Hollandse Zevenhuizen. Om 9 uur s ochtends verzamelen de deelnemers bij Partycentrum La Baraque om eerst op het parkeerterrein elkaars autos te bewonderen. Blijkbaar zijn nog niet alle Pressé-autos klaar voor de grote uitdaging, want diverse deelnemers komen met een vervangende auto.
Binnen in La Baraque wordt door Sees uitleg gegeven over de diverse rallytechnieken. Dat is vooral nuttig voor nieuwelingen, maar ook voor Pressé-veteranen is het goed om de kennis op te frissen. De rit is in twee delen opgeknipt: twee uur in de ochtend, waarbij de officials vragen mogen beantwoorden, vervolgens de lunch en daarna twee uur s middags zonder hulp. Beide delen laten fraaie delen van het Groene Hart zien, waarbij vooral opvalt hoe smal de weggetjes rond Gouda, Reeuwijk, Boskoop en Waddinxveen zijn.
De equipe van Tjerk en ondergetekende werpt dit jaar een nieuw wapen in de strijd. Na meerdere jaren te hebben deelgenomen in een CX en een AX, komen we nu met een Ami 8 Break uit 1971 aan de start. Ze houdt zich prima en toont zich een volwaardige Pressé-auto, in het bijzonder op smalle weggetjes. Hoe het straks gaat op de steile hellingen in de Vogezen moeten we natuurlijk nog afwachten, maar ze heeft een eerste versnelling, dus we komen altijd boven! Hoewel er geen officieel klassement is opgemaakt, heeft ze op basis van de punten een keurige zevende plaats tussen de 44 gefinishte autos veroverd.
Tijdens de borrel na afloop worden onderling de routes besproken en komen de verhalen los. We zijn weer goed opgewarmd voor de grote Pressé! Jouw verhalen kun je hier kwijt.
tekst en foto’s: par eXeMple!