CiVer

Citroën C3 WRC


Citroën C3 WRC

Citroën heeft een lange geschiedenis in de rallysport. In 2016 is het 60 jaar geleden dat een Citroën DS eerste in haar klasse wordt in de Rallye Monte-Carlo. In 2016 presenteert Citroën ook het nieuwste wapen op rallygebied: maak kennis met de Citroën C3 WRC!

In de jaren ’80 was het de Group B waar het allemaal om ging. Citroën was daarin vertegenwoordigd met twee legendarisch geworden modellen: de Visa 1000 Pistes en de BX 4TC.  Hoewel beide wagens in dezelfde periode in dezelfde klasse werden ingeschreven, waren de verschillen enorm. De Visa 1000 Pistes was, ondanks vierwielaandrijving en met tot 145 pk uit de kleine ‘150’-motor, nog wel echt een Visa. Het was op dat moment waarschijnlijk de meest toegankelijke manier om in de Group B deel te nemen, en dat lukte met redelijk succes. De BX 4TC was een totaal ander geval: weliswaar leek de auto vagelijk nog op een BX, onderhuids was het echter een totaal ander ding. Onder de kap lag nota bene een blok dat uit de Talbot Tagora afkomstig was. Spectaculair was de BX 4TC in ieder geval wel, maar desondanks waren de prestaties nooit beter dan gemiddeld. Het einde van de Group B was de nekslag voor de nu legendarische 4TC. Gelukkig slaat Citroën terug. En hard.

Echt succes komt met de Citroën ZX Rally Raid. Constructeurstitels? De ZX heeft ze op rij: van 1993 tot en met 1997 gaat die trofee naar Citroën. Ook haalt Citroën met de ZX Rally Raid overwinningen in de Dakar Rally van 1991 en van 1994 tot en met 1996. Sindsdien heeft Citroën nog maar één keer het succes in de WRC gelaten voor wat het is – namelijk om zich met evenveel succes op het WTCC te gaan richten.

Zo’n illuster rallyverleden betekent dat de nieuwe C3 WRC grote schoenen moet vullen. Gaat dat lukken? Wij denken van wel. Citroën is inmiddels uiterst ervaren en heeft, WRC en WTCC meegerekend, ruime ervaring in de autosport. Dat de C3 WRC van zich zal laten horen lijdt dan ook geen twijfel. Het recept is er wel naar. Onder de kap ligt een eigen motor van Citroën Racing, die is ontworpen op basis van de Global Racing Engine Regulations van de FIA. Het voordeel van deze universele regelgeving is dat fabrikanten hun motoren voor diverse kampioenschappen kunnen gebruiken. De motor die de C-Elysée in het WTCC gebruikt, is een afgeleide van de motor die eerder in het WRC werd gebruikt. De ervaring die in het WTCC is opgedaan, komt nu weer terug in het WRC.

De motor zelf is een 1,6-liter direct ingespoten viercilinder turbomotor. Het blok is van aluminium en moet aan strenge eisen voldoen op het gebied van minimum gewicht en zwaartepunt. In de nieuwe WRC-uitvoering produceert het aggregaat 380 pk bij 6.000 tpm, wat een vermogenswinst van zo’n 20% betekent. Dat werd mogelijk door de nieuwe regels rond turbo-restrictie: de maximale doorlaat werd van 33mm vergroot naar 36mm. Doordat de turbodruk is begrensd op 2,5 bar levert de motor een koppel van 400 Nm bij 4.500 tpm. Verder is de motor op betrouwbaarheid ontworpen: teams mogen maximaal drie motoren per auto per seizoen gebruiken.

Zo’n machine verdient een plaats in de beste auto die je kunt ontwerpen. Daarvoor is Citroën begonnen met een standaard productiekoetswerk van de nagelnieuwe C3. Het is meteen voor het eerst dat een vijfdeurs koets in de WRC wordt gebruikt. Er is natuurlijk wel het één en ander aan gedaan: er werden een transmissietunnel en rolkooi aangebracht, er werd ruimte gemaakt voor wielophanging en spoilers en de achterdeuren zijn verdwenen. Bij het opstellen van de stoelen werd aandacht besteed aan gewichtsverdeling, zichtbaarheid en passieve veiligheid. De nieuwe regelgeving voor seizoen 2017 houdt onder andere een maximale voertuigbreedte van 1,875 meter in, waardoor een betere wegligging en meer mogelijkheden op het gebied van aerodynamica worden gecreëerd. Verder zijn er gekantelde schokbrekers met meer uitslag en verschillende geometrie voor asfalt en gravel. Het aandrijfsysteem grijpt terug op de Xsara en C4 WRC met een centraal gestuurd hydraulisch differentieel, waardoor voor- en achteras desgewenst op verschillende snelheden kunnen draaien. Daardoor kan het koppel van de motor meer naar de vooras of meer naar de achteras worden gestuurd, waardoor onderstuur en slip kunnen worden verminderd.

De nieuwe C3 WRC wordt gereden door vier crews. Het eerste team bestaat uit Kris Meeke en Paul Nagle. Kris Meeke rijdt al sinds 2005 voor Citroën, waar hij in het JWRC begon aan het stuur van een C2 Super 1600. Het tweede team bestaat uit Craig Breen en Scott Martin. Craig Breen heeft eerder voor PSA gereden en werd tweede in het Europees kampioenschep van 2015 in de Peugeot 208 T16. Het derde team wordt gevormd door Stéphane Lefebvre en Gabin Moreau. Stéphane Lefebvre is ook geen vreemde voor Citroën: in 2015 reed hij met de DS 3 R5, DS 3 RRC en DS 3 WRC in totaal vijftien rallies op het wereld rallypodium. Het vierde team bestaat uit Sheik Khalid Al Qassimi en Chris Patterson. Al Qassimi heeft ervaring achter het stuur van rally-geschut zoals de Subaru Impreza WRX en de Ford Fiesta WRC. Hij is nauw betrokken geweest bij de vorming van het partnerschap tussen Abu Dhabi, Abu Dhabi Racing en Citroën.

2017 wordt weer een interessant rally-jaar. Citroën is terug, en het is de bedoeling dat we dat gaan merken. Van 20 tot 22 januari wordt de Rallye Monte-Carlo verreden, en laat het voor Citroën nou een prestigekwestie zijn om daar goed tot zeer goed te scoren. Wij gaan de prestaties van de C3 WRC in ieder geval weer volgen!

Je kunt op dit bericht reageren in het topic WRC-nieuws van Citroën

tekst: Penny Lane, foto’s: Citroën Communication

© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook