1986: revolutie!


1986: revolutie!

Citroën en revolutie, ze gaan hand in hand. De marketeers van Citroën weten dat en plakken in 1986 het etiket ‘revolutionair’ op de benjamin van het gamma. Nederland bereikt een hoogtepunt in de strijd tegen het water en de Belgen houden van het leven. Internationaal is het een explosief jaar, het jaar dat bij Citroën in het teken van klein en licht staat.

Het is 28 januari, iets over half twaalf in de ochtend lokale tijd. Op een platform in Californië wordt afgeteld… 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, Ignition, liftoff. Nauwelijks 73 seconden een lichtflits. De Spaceshuttle Challanger spat uiteen. Alle zeven bemanningsleden komen om. Na een uitgebreid onderzoek blijkt dat een slechte rubberen ring de oorzaak van de ramp is. Een kleine maand later heeft Nederland koorts, Elfstedenkoorts om precies te zijn. In de vroege ochtend van 26 februari starten de eerste schaatsers. Ook ene W.A. van Buren doet mee. Zes uur en 55 minuten later gaat Evert van Benthem als eerste over de meet. Intussen gonst het van de geruchten. De onbekende W.A. van Buren is niemand minder dan prins Willem-Alexander. 

Eind april knetteren de Geigertellers van Zweedse onderzoekers. Ze meten radioactieve straling, en niet zo’n beetje ook. Naarstig wordt gezocht naar de oorzaak. In Zweden zelf is niets aan de hand. Na drie dagen van ontkennen is er geen houden meer aan. De Russen bekennen dat in Tsjernobyl een kerncentrale is ontploft na een mislukt experiment. De radioactieve wolk bereikt Nederland en België begin mei. Het vee gaat naar binnen, bladgroente kan in de afvalbak. Later die maand bezingen eerst alleen de Belgen en later heel Europa het leven. Sandra Kim wint met ‘J’aime la vie’ het Eurovisie songfestival. Even dreigt de winnares haar titel in te moeten leveren, Sandra blijkt pas 13 jaar oud. Uiteindelijk strijkt de jury met de hand over het hart en is ze de jongste winnares ooit. In oktober opent Koningin Beatrix de Oosterscheldekering. Een hoogstandje in de strijd tegen het wassende water. De Oosterschelde blijft verbonden met de Noordzee. Alleen bij extreem hoog water (waterstand meer dan 3 meter boven NAP) wordt de Oosterschelde afgesloten met beweegbare schuiven. Op de radio zingt Elton John over Nikita, heeft Billy Ocean een dijk van een hit met ‘When the going gets though’ en MC Miker ‘G’ en DJ Sven rappen over de vakantie. Ook tal van debuten op televisie. De TROS zendt voor het eerst ‘Alf’ uit en Peter Jan Rens verschijnt in de ring met Meneer Kaktus. 

En wat gebeurt er bij ons geliefde merk? Citroën stelt de AX voor als opvolger van de Visa. De AX blijkt een zuinig wagentje dankzij de lage luchtweerstand (0,31) en het gewicht van 650 kilogram. Dat lage gewicht wordt bereikt dankzij onder meer een plastic achterklepje en deuren met kaal plaatwerk aan de binnenzijde. Vanaf de introductie is Citroëns jongste telg te bestellen met een 1.0, 1.1 en 1.4 liter motor. Met het laatste blok rijdt de AX verrassend pittig. Korte tijd later verschijnt de AX Sport, veelal geleverd in wit. Met een vermogen van 95 pk ligt een top van ruim 185 binnen handbereik. Revolutionair? Dat gaat misschien wat ver. Het weerhoudt de marketingmensen van Citroën er niet van om met de AX een bezoekje aan China te brengen. In de reclame rijdt een Chinese dame vlotjes over de Chinese muur.  Tegen het einde van de commercial stopt ze bij een Chinese man die ‘Revolutionair’ roept bij het zien van de AX.

In de loop van de tijd brengt Citroën steeds meer versies uit. De AX wordt aangeboden met kleine, zuinige dieselmotoren. Voor de liefhebbers zijn nog twee extra portieren achter leverbaar. In 1991 brengt Citroën de AX weer bij de tijd met enkele uiterlijke retouches en een nieuw interieur. De AX krijgt daarmee een wat volwassener innerlijk. Gelukkig kun je ook na de facelift nog steeds een 1,5 literfles water kwijt in de portieren. Voor de liefhebbers van snelheid komt Citroën nog met de GTi, een rappe jongen met een top van 190 kilometer per uur. De AX is een dankbaar onderwerp voor het uitbrengen van actiemodellen: K-Way, Image, Axion, Allure, Furio, noem maar op. In 1996 valt het doek. De AX wordt ingewisseld voor de minder karakteristieke Saxo.

Je kunt hier reageren op dit artikel. XMTurboCT heeft zijn forumnaam niet zomaar gekozen. Als liefhebber van de XM heeft hij ook het artikel over 1989 al geschreven. Wil jij een ander artikel in deze reeks voorbereiden? Neem dan contact op met .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

tekst: XMTurboCT, foto: Automobiles Citroën, redactie: RensKorevaar

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook