AX rallypiloot


AX rallypiloot

Jongens en snelle auto’s. Als er jaarlijks in je eigen gemeente een heuse rally gereden wordt, kan je als jonge gast alleen maar dromen om ooit zelf mee te kunnen rijden. Bij forummer citrofenwick, Fenwick in het echte leven, bleef het niet bij dromen. Een AX heeft niet de snelste motor, maar het bakje is wel licht. Zo begon een jongensavontuur.

- Wie is citrofenwick?

Ik ben Fenwick Debaere uit Staden. Dat is een kleine gemeente in West-Vlaanderen, België. Ik ben 26 en in het dagelijks leven ben ik vrachtwagenchauffeur van beroep.

- Hoe is je fascinatie voor Citroën ontstaan?

Toen ik negen jaar oud was, kochten mijn ouders hun eerste gezamenlijke Citroën aan. Dat was een BX GTi met Morettes en nog een paar subtiele optische Cituning-verfraaiingen. Kort daarna volgde er een 2pk waar vader dan mee ging werken. Na amper twee jaar begaf het chassis het. Het motortje begon lager en lager te hangen en er moest gekeken worden voor een oplossing. Via via kwam mijn vader destijds terecht bij iemand uit het naburige dorp met de toepasselijke naam “De Geite”; (een 2cv wordt in Vlaanderen een ‘geitje’ genoemd). Hij heeft ons geholpen aan een ander chassis en met het versterken en plaatsen van een nieuw chassis. Ik was toen nog te klein om echt nuttig te helpen, maar als ‘kleine’ wilde ik natuurlijk wel aanwezig zijn bij zulke grote werken. In de jaren daarna volgden er nog wat 2pk’s waar ik vaak aan geholpen had. Ondertussen was mijn liefde voor het merk geboren…

- Hoe ben je ertoe gekomen om aan de rallysport deel te nemen, waarom met een AX?

Elk jaar is er in Staden een Rally. Deze is begonnen met een kleine sprint, maar tegenwoordig staan hier elk jaar toch enkele grote namen aan de start. Mijn vader is ook rallyliefhebber geweest en als kind mocht ik dan mee gaan kijken naar onze eigen Stadense Rally. Naarmate ik ouder werd, gebeurde dit ook meer met vrienden en beetje bij beetje groeide ook het verlangen om ooit zelf te rijden.
Mijn eerste auto was een AX 11 TRE uit 1991 met de volle 54pk. Hier leerde ik mee ‘rijden’ en snel volgde een GTi. Die heb ik dan wat aanpassingen gegeven die de wegligging ten goede kwamen, zoals een verlaging met Bilstein-dempers, velgen met goeie sportbanden op, een veerpootbrug en een draagarmbrug. Uiteraard bleef de 11 TRE tot vandaag de dag in mijn bezit.
In het begin ging ik hier een aantal keer mee op circuit gaan rijden. Een oefenslalom van de VAS (Vlaamse AutoSportfederatie) leerde me mensen uit het rallymilieu kennen en ik wou dan ook zelf eens proeven van de rallysport.
Na wat zoekwerk op internet kwam ik uit bij Samaey Motorsport, die een 106 Rallye Group-N had staan die hij verhuurde. Na daar 2 rally’s mee gereden te hebben, wist ik zeker dat de rallysport echt mijn ding is en me meer voldoening gaf dan op circuit gaan rijden. Desondanks dat ik wist dat het met een 1.4 8V tussen 1.6 16V’s lastig ging zijn (klasse van 0 - 1600cc), besloot ik toch om voor een AX te kiezen. Ik heb hopen onderdelen, veel ervaring met de auto en ik geloofde wel in het potentieel er van door het lagere gewicht. Na volledige heropbouw van een GTi startten we in onze eigen gemeente voor onze thuisrally alwaar we onze klasse wonnen.

- Hoeveel deelnames/overwinningen staan er al op je palmares?

Van 2010 tot 2013 hebben we zo’n elf wedstrijden gedaan. In 2010, 2011 en 2012 hebben we telkens maar maximaal twee tot drie wedstrijden per jaar gereden. Ik was toen nog aan het investeren in de auto en spaarde liever mijn centen een beetje. In 2013 hebben we er vijf gereden, wat goed is voor een derde plaats in onze provincie. We weten dat als we meer wedstrijden kunnen rijden, we zeker kans maken op die eerste plek. Ook misschien wel voor het Vlaams Kampioenschap. Zoals ik al zei, wonnen we tijdens onze eerste wedstrijd met de AX onze klasse. We waren al een aantal keren goed op weg naar een eerste plek, maar een wedstrijd is nooit beslist voor hij gereden is. Zo hebben we op de laatste stage van een rally ooit eens de AX zwaar in de gracht gegooid, stonden we eens een minuut vast op de rand van een gracht en werd een rally geannuleerd, omdat er helaas een dodelijk ongeval te betreuren viel.
Mijn mooiste wedstrijd dit jaar was tijdens de Rallysprint van de Monteberg, alwaar we tweede van de negen in de klasse werden en naar huis mochten met een beker.

- Welke herinnering zal je altijd bijblijven op rally gebied?

Sowieso de periode om de wagen voor onze eerste rally klaar te krijgen en de daaropvolgende rally. In januari 2011 zijn we begonnen met het afbreken van de GTi om hem tegen augustus klaar te hebben voor z’n eerste thuiswedstrijd. Elk weekend en vaak ook ‘s avonds werd hier vaak aan doorgewerkt om de deadline te halen.
  Zowel technisch en qua koets was hij in een niet al te beste staat. Het ging jammer zijn om een net exemplaar te nemen voor deze ombouw.

Even een stressmoment was het toen ik m’n zogenaamde pre-keuring aangevraagd had. Dat is een keuring van de VAS die je een zogenaamd geel boekje bezorgt met alle wijzigingen in die aan de auto gebeurd zijn zoals de rolkooi, kuipstoelen, gordels etc. Zonder dat boekje kan je niet door de gewone keuring geraken. Die keuring vraag je via mail aan, en dan krijg je een datum wanneer het doorgaat. Ik weet nog dat ik op een zaterdagavond gezellig op een terras zat tijdens een vrijgezellenfeest en het sowieso laat ging worden. Toevallig checkte ik m’n mails en las ik dat er maandagavond iemand langs ging komen voor die keuring en later niet meer ging lukken door vakantie. Er zaten toen onder andere nog geen motor en interieur in en ook het onderstel moest er nog onder. Terplekke van op die vrijgezellenavond een hoop vrienden gecontacteerd, via m’n rallydealer op zondag nog aan wat nodige onderdelen kunnen geraken en met wat organisatie echt heel veel kunnen doen waardoor de auto in n dag enorm veranderd was en de keuring in orde gekomen is.
Hier een korte passage van letterlijk vlak voor mijn deur tijdens die wedstrijd in augustus 2011: AX voor de deur…

- Welke rally zou je graag ooit nog eens rijden, met welke auto?

Een onhaalbare utopie zou zijn, met een DS3 WRC de Belgische Rallye du Condroz-Huy in het Waalse Hoei rijden zoals S. Loeb vorig jaar deed. In 2014 willen we graag lokaal blijven rijden in eigen streek, maar aan zoveel mogelijk wedstrijden deelnemen om punten te sprokkelen voor het Vlaams kampioenschap. Naar de toekomst toe zijn er verschillende mogelijkheden. Eentje daarvan is de Geko Ypres Rally. Dat is een grote Rally hier in de buurt die meetelt voor het Europees kampioenschap. Daar aan deelnemen staat toch wel hoog op mijn verlanglijstje. Dit kan in principe met de AX, maar liefst met een iets nieuwer strijdwapen zoals een Peugeot 208 R2 of een C2/DS3. Moest het budget er ooit zijn, zou het wel fijn zijn om de AX te laten evolueren naar MAXI. Anderzijds zou het ook wel een uitdaging zijn om gewoon eens een wedstrijd in Nederland te gaan rijden!

- Zijn er nog andere dromen op Citroën- gebied die je graag verwezenlijkt ziet?

Op AX-gebied wil ik erg graag nog ooit eens een snelle 4x4 hebben. Helaas laat originele Citroën-techniek dit niet toe door het ontbreken van een middendifferentiëel. Er zijn wel mogelijkheden, maar dit kost allemaal veel tijd en geld. Algemeen wil ik graag ooit nog eens zelf een 2cv bezitten. Toen ik achttien was, heb ik leren rijden met de 2cv die we toen thuis hadden. Nu en dan heb ik nog eens het genoegen met een 2cv te kunnen rijden, maar dat is nog niet hetzelfde als er zelf een bezitten. Liefst gewoon een originele jaren ‘80 2cv6.

Al onze activiteiten en meer foto’s zijn te vinden op onze facebook pagina.
Tenslotte nog een dankwoordje aan de AX-club en iedereen die ons geholpen heeft! Je kunt reageren op dit artikel!

Redactie: demuywo
Foto’s en verhaal: citrofenwick

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook