De e-Berlingo MultiSpace: wij reden hem


De e-Berlingo MultiSpace: wij reden hem

In 2015 kwam hij al uit: de elektrisch aangedreven Berlingo in besteluitvoering. Sinds enige tijd is hij er ook al fijn uitgeruste personenversie: de e-Berlingo MultiSpace. Citroën-Forum ging er mee op pad en keek hoe dit ruimtewonder het beste ingezet kan worden in de steeds groener wordende samenleving.

Elektrisch rijden is hot, met name in landen waar een goede infrastructuur voor het laden bestaat, maar vooral ook omdat het belastingtechnisch interessant kan zijn. Steeds meer fabrikanten willen hun graantje meepikken van de markt en komen met elektrisch aangedreven modellen. Het een succesvoller dan het ander. Ook Citroën levert een vol-elektrische gezinswagen, de e-Berlingo die hier nu aan de laadpaal in de buurt hangt. Als de accu’s vol zijn gaan we lekker rijden dus laten we nu eerst eens beginnen met de techniek:

Hier is sinds de introductie van de elektrisch aangedreven bestelversie van de Berlingo, in de zomer van 2015, niet veel veranderd. Ook de e-Berlingo MultiSpace is gebaseerd op de “normale” Berlingo, in dit geval de veelzijdige MultiSpace. Ook hier vind je geen benzine- of dieselgestookte verbrandingsmotor maar elektromotor die gevoed wordt door een pakket lithium-ion batterijen. De motor levert 49 kW, wat overeenkomt van 69 pk en levert vanaf 0 toeren tot het oneindige 200 Nm koppel. Waarden die te vergelijken zijn met een geknepen dieselmotor zullen we maar zeggen.  Het accupakket is onder de auto geplaatst en heeft derhalve geen invloed op de interieurruimte. Opladen kan op twee manieren: normaal laden met een laadtijd van 8 tot 15 uur aan de laadpaal op straat of thuis (een lader voor een 220v stopcontact wordt bijgeleverd), of snel laden via de snellaadstations waar je dan in slechts 30 minuten de accu’s tot 80% kunt laden.  Om het energieverbruik een beetje te compenseren kent de auto natuurlijk ook nog de regeneratiemodus waarbij er geladen wordt als je het gaspedaal loslaat. De wijzer van de grote meter links in het dashboard slaat dan naar “Charge”. In theorie kun je met een volledig opgeladen e-Berlingo 120 km ver komen, maar daarover later nog wat meer. Het enige echt zichtbare verschil met de verbrandings-Berlingo’s zit in het tellerblok op het dashboard: In plaats van een toerenteller zit er rechts een grote meter die aangeeft of er lading verbruikt wordt en met welk vermogen dat gaat, of dat we aan het laden zijn wanneer we afremmen. Overigens is er een snelheidsmeter aanwezig die maar tot 130 km/h gaat. Verder zit er natuurlijk geen brandstofmeter in het dashboard, maar een energiemeter die aangeeft hoeveel lading er nog over is en een extra energiemeter die aangeeft hoeveel er verbruikt wordt door de verwarming en airconditioning. Die twee zijn namelijk volledig elektrisch uitgevoerd en worden gevoed door een accu van 12 volt, die gelijk met de tractieaccu’s geladen wordt.

Laten we maar eens een stukje gaan rijden. Met de sleutel moet je de auto “starten” en na het horen van een piep kun je vertrekken. Er zit een grote draaiknop het dashboard met de standen P, R, N en D. In “D”, je voet op het rechter pedaal en je zoeft de straat uit. Geen dieselwalm en geen herrie, de e-Berlingo is lekker stil binnen, maar je hoort wel gelijk dat de banden tamelijk veel afrolgeluid produceren. Dat vind ik altijd een beetje jammer maar het kan ook komen omdat de testauto was voorzien van een set Continental all-season “Vanco” banden die éigenlijk onder een bestelwagentje thuishoren.  De auto rijdt verder als een normale Berlingo, maar met 69 pk is het geen strepentrekker. Het gaat echter lekker tot 60 km/h, daarna wat minder tot aan de topsnelheid. En dat is wel een ding: want het is op bij 115 km/h, dan treedt de begrenzer in werking! Dat is niet meer van deze tijd!  Laat je het gaspedaal trouwens weer helemaal los, dan vertraagt de auto enorm door de regeneratiemodus. Dat is iedere keer bij elektrisch rijden nog even wennen. Door het gas deels los te laten in plaats van helemaal is dat afremmen gecontroleerd te doen. Verder kent de e-Berlingo een fijne wegligging, van het extra gewicht van het accupakket merk je bijna niets. De auto rijdt lekker en de elektrische aandrijving is natuurlijk enorm vloeiend en soepel.

En dan het belangrijkste punt: de bruikbaarheid, de praktische inzetbaarheid van de e-Berlingo. Zoals gezegd zou je met een volle lading tot 120 km ver moeten kunnen komen. In de praktijk is dat bij regionaal verkeer, waarbij je optimaal gebruik kunt maken van de regeneratiemodus, waarschijnlijk goed haalbaar. Maar als je de e-Berlingo gebruikt voor woon-werkverkeer waarbij je hoofdzakelijk de snelweg aandoet, dan is 90 tot 100 km actieradius eerder de regel. Voor mensen die veel in de stad rijden en regelmatig kunnen laden is 100-120 km waarschijnlijk voldoende. Ook als je op de zaak kunt laden is er geen probleem. Lukt dat niet of heb je de tijd niet, dan is 100-120 km echt te weinig.

De begrensde topsnelheid van 115 km/h voor mij echt een domper: ik moet over een stuk waar je 130 km/h mag en daar rijden de meeste auto’s 120-130.  Probeer je dan met 110 een vrachtwagen in te halen, dan moet je goed opletten. Eigenlijk kan je het beste maar op de rechterbaan blijven en meegaan met de stroom vrachtwagens, want als je 110 blijft rijden gaan de andere auto’s je het liefst links én rechts voorbij. Het is dus wel even opletten en goed anticiperen op de brede A4.

Daarbij is er nog een probleem: koud weer. Ik reed deze e-Berlingo namelijk ook een paar dagen toen het afgelopen winter écht goed koud was. En dan kom je ineens geen 100 tot 120 km ver meer maar is het bereik nog maar 60 km. En dat is écht veel te weinig om een elektrische auto serieus te kunnen inzetten voor woon-werkverkeer. Voor regionaal gebruik, op de wegen waar je laten we zeggen tussen de 30 en 80 km/h mag rijden gaat het allemaal veel beter: het stop- en go verkeer zorgt ervoor dat je regelmatig goed gebruik maakt van de regeneratiemodus en je dus extra actieradius creëert tijdens het rijden. En juist bij regionaal verkeer toont de e-Berlingo zich natuurlijk als een stil, schoon en ruim stadswonder. De vraag is alleen of je daar als particulier zoveel geld voor over hebt. Voor bedrijven ligt dat misschien anders en ik kan mij voorstellen dat bijvoorbeeld gemeentediensten, de kinderopvang of de wijkverpleegster goed gebruik zouden kunnen maken van de e-Berlingo.

De e-Berlingo kost, zoals ik hem mocht rijden, ruim 34.000 euro. Voor dat geld krijg je een ruime, goed afgewerkte en comfortabele auto. Maar voor dat geld krijg je ook een auto die op dit moment eigenlijk achterhaald is qua inzetbaarheid en technologie. Want 120 km actieradius bij een buitentemperatuur van rond de 15 graden is gewoon krap. Helemaal als je weet dat je voor 36.000 euro een Nissan Leaf kunt kopen die tussen de 270 en 350 km ver komt op één lading. Of als je het graag Frans houdt, voor 35.000 euro een Renault Zoë die ook al 350 km kan halen op één lading. Ik hoop dat de nieuwe Berlingo, die onlangs aangekondigd werd, ook weer in een e-versie komt die in één keer kan afrekenen met alle eerdergenoemde nadelige effecten van het elektrisch rijden. Want met zo’n ruime elektrische gezinsauto zou men goed kunnen scoren.

Standaard uitrusting:
- Snelheidsbegrenzer
- Laadaansluiting 8/14A met laadkabel van 5 m
- 22.5 kWh Lithium-ion accupakket
- Bandenspanningscontrole systeem
- Airconditioning
- Op afstand te programmeren verwarming en airconditioning
- Parkeerhulp vóór en achter
- Navigatiesysteem op 7” Touchscreen
- Extra getinte zijruiten achter en achterruit
- Armsteunen vóór
- LED dagrijverlichting
- Separaat te openen achterruit
- Met leer bekleed stuurwiel
- 3 apart neerklapbare achterstoelen
- In carrosserie gespoten vóór-, achterbumper, stootlijsten en spiegelkappen

Wat vind jij van de e-Berlingo? Reageren op dit artikel kan hier.
Tekst: Waterman, foto’s: Citroën

© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook