Garage Johan Oldenhage

Handzame Best(s)eller: de Berlingo Phase III is er!


Handzame Best(s)eller: de Berlingo Phase III is er!

De spionagefoto’s circuleren al een tijdje en in de afgelopen week werd de komst van drie nieuwe PSA ‘ludospaces’ van Citroën, Peugeot en Opel/Vauxhall al aangekondigd. Nu zien we hoe de eerstgeborene van de nieuwe drieling eruit ziet: de nieuwe Berlingo is er!

De Berlingo mag met bijna 22 jaar productie en ruim 1,7 miljoen gebouwde exemplaren inmiddels rustig een vaste waarde in het Citroën-programma worden genoemd. Destijds was de Berlingo wel zo ongeveer het leukste ‘koeriersautootje’ dat er te koop was, en dan was-ie ook nog handig. De term ‘Berlingo’ werd bijna een soortnaam voor deze auto’s, of althans daar waar ze bij PSA werden gemaakt. Wie heeft er nou onthouden dat de Peugeot-versie ‘Partner’ heet? Dat is immers ook gewoon ‘je weet wel, zo’n Berlingo maar dan met een Peugeot embleem’… Zullen we de Berlingo dan maar als lichtelijk iconisch in z’n klasse omschrijven?

Dat maakt het meteen zo belangwekkend dat vandaag een gloednagelnieuwe Berlingo III werd gepresenteerd. PSA gaat de komende tijd de Berlingo, de Partner en de Combo vervangen door drie nieuwe Leisure Activity Vehicles: compacte bestel+ wagens. Van de drie modellen is ons beloofd dat ze alle drie binnen hun eigen merkidentiteit zullen passen, en voor de Berlingo weten we dat nu in ieder geval zeker.

‘Ludiek’, de stam van de term Ludospace, het type auto waarvan de Berlingo zo ongeveer het cenotype is, is de nieuwe Berlingo zeker weer. Maar onderhuids is sprake van strakke rationalisering: de Berlingo III staat op het EMP2 platform dat onder andere ook onder de C4 Picasso en de DS7 Crossback wordt gebruikt. Het platform wordt onder de Berlingo in twee lengtes geleverd: de Berlingo M meet 4,40 meter en de XL zelfs 4,75 meter. Met het EMP2 platform zit de basis meteen goed: het EMP2 platform is inmiddels in vele toepassingen ruimschoots bewezen. Dat geldt ook voor de 1,2-liter PureTech benzinemotoren, die in de Berlingo in 110 en 130 pk variaties en naar wens met zes versnellingen of met de EAT8 achttraps automatische versnellingsbak worden geleverd. Wie op oliestook wil blijven rijden, en van oudsher hoort het nagelen van een goeie diesel toch ook wel een beetje bij de Berlingo, kan kiezen voor de 1,5-liter BlueHDi dieselmotor met 75, 100 of zelfs 130 pk, met vijf versnellingen voor de lichtste diesels en een zesbak of EAT8 automaat voor de 130 pk versie.

De techniek is dus zo uit de schappen van PSA getrokken, maar de juiste combinaties van motoren en versnellingsbakken maken dat er alleen al onderhuids voor iedereen een passende Berlingo is samen te stellen. En dan moet het leukste nog komen: je Berlingo aankleden. Het interieur, dat met het zwevende dashboard weer helemaal des Citroën is, kan worden geleverd in drie verschillende ambiances (Standaard, Metropolitan Grey en Wild Green). Modulair is het interieur ook, met Magic Flat snel inklapbare achterstoelen die een totale laadlengte tot ruim drie meter opleveren, 186 liter opbergruimte op ongeveer elke denkbare plek, het ModuTop dak met 92 liter bergruimte en net als in de Cactus een echt dashboardvak dankzij de in het dak gemonteerde airbags. Buitenom is de Berlingo ook uitgebreid te personaliseren met een keuze uit acht carrosseriekleuren, twee Color Packs waarvan één exclusief voor de XTR-uitvoering.

Personaliseren kun je ook met een keuze uit maar liefst 19 rijhulpsystemen waaronder een head-up kleurendisplay, Coffee Break Alert (niet onbelangrijk voor de werkende Berlingo-chauffeur), statische bochtverlichting, keyless entry en start, achteruitrijcamera met Top Rear Vision en, niet onbelangrijk voor een werkpaard, een Trailer Stability Assist module voor de ESP. Verder kan je smartphone zo ver geïntegreerd worden met de auto dat je telefoon ongemerkt geladen wordt terwijl je op het 8-inch touchscreen met je apps in de weer bent. Mocht daarbij een probleem ontstaan, dan belt je Berlingo de hulpdiensten.


De nieuwe Berlingo is, kortom, een heel eind vooruit op de oer-Berlingo uit 1996, maar evengoed nog net zo ludiek, handig en vriendelijk als altijd. Op het salon van Genève kunnen we hem ‘in den metale’ bewonderen. Vanaf de tweede helft van dit jaar gaan we de Berlingo III ongetwijfeld net als z’n voorgangers zeer regelmatig op de weg zien.

Wat vind jij van de Berlingo phase III? Vertel het ons hier!

Tekst: Penny Lane, foto’s: Citroën Communication

© Citroën-Forum 2003 - 2018 | adverteren
Facebook