Test Berlingo Multispace BlueHDi 120


Test Berlingo Multispace BlueHDi 120

De Berlingo gaat in zijn huidige vorm al weer een paar jaartjes mee. Tijd voor Citroën om heel het gamma eens onder een vergrootglas te leggen en voor een update te zorgen. Citroën-Forum heeft het nieuwe model aan de tand kunnen voelen in de prachtige omgeving van Marseille.

De vernieuwde Berlingo is geen geheel nieuw model, maar een verbeterde versie. Die verbeteringen bestaan onder meer uit een opfrissing van met name de voorzijde, enkele verbeteringen in het interieur en het toevoegen van nieuwere techniek. Eén van die zaken die onder “nieuwere techniek” vallen is de motor. De door ons gereden Berlingo Multispace, de luxe personenversie van de vooral als handige bestelwagen bekende Berlingo, is voorzien van de nieuwste HDi-dieselmotor van PSA, de BlueHDi120 met Stop&Start. Deze motor is een doorontwikkeling van de iets langer bekende HDi115 en voldoet nu aan de strengste Euro6-normen. Om dit te bereiken is een roetfilter met AdBlue aangebracht, is de inwendige weerstand verminderd en zijn turbo en inspuitsysteem verder verbeterd. Het resultaat is een bijzonder schone en zuinige diesel met 120 PK en 300 Nm.

120 PK en 300 Nm: nog nooit eerder was er een Berlingo leverbaar met zo’n sterke diesel, die bovendien ook nog eens gekoppeld is aan een versnellingsbak met zes verzetten. We moeten zeggen: het is een meer dan welkome aanvulling op het gamma personen-Berlingo’s. Want ook al kennen we in Nederland de Berlingo voornamelijk als vlotte besteller voor de middenstand, er is meer dan dat. De Multispace bijvoorbeeld.

De door ons gereden Multispace is er een in de luxueuze XTR-uitvoering. Een zeer complete en mooi afgewerkte auto die alleen nog qua buitenzijde aan een bestel-Berlingo doet denken. Van binnen is het gewoon een echte personenauto. Mooi en degelijk afgewerkt, met nette materialen en mooie bekleding. Alles voelt goed en solide aan, de stoelen zitten prima en qua comfort is er niets te klagen. Luxe op z’n Frans zullen we maar zeggen. Die luxueuze en goede afwerking is slechts een sterk punt van deze Multispace. Het tweede sterke punt en wellicht het sterkste is de ruimte en dan vooral de flexibiliteit waarmee je met die ruimte kunt omgaan. Zo is er een kofferruimte van zo’n 650 liter als alle stoelen gebruikt worden. Door middel van het omklappen, wegschuiven of zelfs uitnemen van het meubilair kun je maar liefst 3000 liter laadruimte creëren. U leest het goed: drie kuub! Die ruimte is bovendien perfect toegankelijk: twee ruime voordeuren die ver openen, een grote achterklep waarvan het ruitje los te openen is, zoals bij de C5 Break I en II, en twee schuifdeuren maken dat je op alle mogelijke manieren in en uit de auto kunt komen en grote of vreemd gevormde voorwerpen kunt in- en uitladen. Onze testauto was daarnaast ook nog voorzien van een “modutop”, bestaande uit een panoramadak waartegen een aantal handige opbergvakken zijn gemonteerd. Ook in en op het overzichtelijke dashboard vinden we vakjes en klepjes waar spullen achter kunnen worden opgeborgen. Ook de portieren zijn van vakken voorzien, evenals de kofferruimte. Die ruimte en flexibiliteit maken dat deze Multispace welhaast de ideale auto moet zijn voor het gezin wat er graag opuit trekt. Fietsen, sportartikelen of een complete kampeeruitrusting en drie kinderen: de Berlingo Multispace is je beste vriend.

Tijd om de weg op te gaan. Als eerste valt op dat je niet gelijk door hebt dat je met een diesel op pad bent: de motorgeluiden zijn prima geïsoleerd en de bekende dieselknor dring nauwelijks door tot het interieur. De koppeling en versnellingsbak laten zich soepel en met gemak bedienen en door 120 PK en 300 Nm kom je geen moment vermogen tekort. De Berlingo Multispace is echter geen strepentrekker. Alles gaat vlot en gemoedelijk. Van 0 naar 100 zal ongeveer 12,5 seconden in beslag nemen en de topsnelheid ligt volgens opgave bij 172 km/h. We hebben het niet uitgeprobeerd, maar twijfelen er geen moment aan. Ook het onderstel van de Berlingo is op enkele punten aangepast. Zo worden nu veerpoten van de Grand C4 Picasso gebruikt, een auto waarmee de Berlingo meer onderdelen deelt. Het verbeterde onderstel is goedmoedig, betrouwbaar en neutraal. Wel merkten we op dat met name de achtervering wat stug is, iets wat zeker veroorzaakt zal worden door de wens om ook nog een nuttig laadvermogen te kunnen aanbieden aan de kopers. Wil je laden, dan zal je in de regel wat stuggere veren moeten gebruiken. Te hard wordt het overigens nooit. Een prettige bijkomstigheid is dat de Berlingo als een huis op de weg ligt en je er niet alleen comfortabel mee op pad kunt, maar ook nog eens dynamisch. Daarbij blinkt de HDi 120 uit door z’n prachtige loopcultuur en aangenaam laag verbruik: 1 op 20 is haalbaar volgens ons. Over dat verbruik gesproken, de Berlingo Multispace BlueHDi 120 stoot per gereden kilometer 115 gram Co2 uit. Helaas niet goed genoeg om in aanmerking te komen voor het bijtellingspercentage van 20%, dus voor de HDi120 zal 25% moeten worden betaald…

Resumerend kunnen we stellen dat we de Berlingo Multispace BlueHDi 120 S&S als een erg prettige auto hebben ervaren. Door zijn uitgebalanceerde onderstel, sterke motor, fijne versnellingsbak, gevoelsmatig onbeperkt ruimteaanbod en luxe uitrusting is het een erg goed alternatief voor een duurdere C4 Picasso. De Multispace is een zeer geslaagde personenauto die ons nooit het gevoel heeft gegeven met een bestelauto onderweg te zijn en dat mag als een grote prestatie van Citroën worden gezien! Bruikbaarheid wint het hier van status, inzetbaarheid van luxe en comfort van gadgets: de Berlingo is het ideale voertuig voor de no-nonsense-automobilist.

Je kunt hier reageren op dit artikel.

tekst: waterman, foto’s: Citroën Communication (1) en waterman (2-4)

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook