Testverslag Citroën Berlingo 4x4 Dangel


Testverslag Citroën Berlingo 4x4 Dangel

Opnieuw trekt Citroën-Forum.nl erop uit om te testen, nu met een door Dangel tot 4x4 geconverteerde Berlingo, die via het Citroën-netwerk verkocht wordt. Op de ANWB-testbaan in Lelystad laat hij zien wat hij kan. Modder en zand, kuilen en bergen: niets stopt de Berlingo 4x4!

Citroën heeft in de jaren ‘90 middenklassemodellen gemaakt die nou niet echt opvielen door hun geavanceerde design. De ZX en Xsara bijvoorbeeld sprongen er niet direct uit. Hoe anders is dat met het huidige gamma. De DS-serie en de C4 Cactus zijn ontwerpen met een spraakmakende vormgeving, waarover weer wordt gepraat tijdens een verjaardag! De Berlingo valt daar echter niet onder en dat hoeft ook niet. De doelgroep waarvoor de Berlingo gemaakt wordt, verlangt gewoon een betaalbare, betrouwbare en ook ruime besteller. Dat zorgt ervoor dat hij er welliswaar modern, maar niet avantgardistisch uitziet. 

Citroën Nederland heeft een persdag in Lelystad georganiseerd waar wij met bestelwagens van de types Berlingo, Jumpy en Jumper kunnen rijden. Wij kiezen voor de Berlingo 4X4 Dangel, de terreinuitvoering.

De firma Dangel bouwt de kant en klare Berlingo om naar een 4X4. Dat begint met een aftakking aan de versnellingsbak vooraan. Met een simpele draai aan de knop op het dashboard kan men de aandrijving inschakelen van de cardanas die naar het achterdifferentieel leidt. Daar is nog een visco-koppeling in de aandrijflijn opgenomen die de overbrenging naar de achterwielen verzorgt en torsiekrachten opvangt. Het achterdifferentieel is voorzien van een mechanisch sperdifferentieel. Na een extra draai aan de knop op het dashoard wordt deze door vacu?m ingeschakeld. Moderne SUV’s kiezen er vaak voor om via het ABS de remmen links en rechts apart te bedienen en zo een elektronisch sperdifferentieel te realiseren. Zo niet de Berlingo Dangel. Hier is gekozen voor het monteren van een bewezen en mechanische aandrijflijn, een échte 4X4 dus!

De ANWB-testbaan in Lelystad is voorzien van een prachtig traject om uitgebreid off-road te kunnen rijden. Denk hierbij niet aan hoge bergen mul zand, maar gewoon aan alle soorten condities die we in Nederland tegen kunnen komen. Ons wordt geadviseerd om met stationair draaiende motor de baan te bedwingen. Wellicht is men ook hier bekend met onze vaste reporter waterman? De Berlingo 4x4 Dangel klautert met speels gemak over alle obstakels en oneffenheden die de baan te bieden heeft. Ook de helling van 45% overwint hij!

De ultieme uitdaging is een steile helling met daarin een bocht, diepe kuilen en bedekt met flinke stenen. We moeten serieus gas geven, maar al hotsend, grommend en klauwend naar grip komen we toch boven. Dat valt niet tegen!

Waarvoor is zo’n Berlingo 4X4 nu eigenlijk bedoeld? Ben je van plan om met “hair on fire” door de duinen van onze kust te blazen, dan kun je deze auto het best links laten liggen. Alhoewel de carrosserie wat hoger op de wielen is gezet, is de veerweg dusdanig gering dat hij daar gewoonweg te kort komt. Ben je echter van plan om vaak de honden in het bos uit te laten, of je in een weiland gestrande landbouwtractor te repareren? Of is het je werk om kabels in de berm langs de weg te leggen? Misschien wil je zeker weten dat je bij de wintersportvakantie wél normaal met bagage boven bij het skioord aankomt? Dan is de Berlingo 4X4 Dangel zeker iets voor jou! Niet voor niets bestaat hij zowel in een personen- als in een besteluitvoering.

Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen.

tekst en foto’s: Wegenwacht Eend

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook