Zondagsrust


Zondagsrust

De term 'zondagsrust' kun je op veel manieren interpreteren. Ondergetekende vond een alternatieve beleving hiervan: 'Zen en de kunst van het motoronderhoud'.

Natuurlijk gaat het vermaarde filosofische werk van Robert M. Pirsig over (alles én) het onderhoud van motorfietsen, maar in de nederlandse vertaling van de boektitel is een wat ruimere interpretatie mogelijk. Zondagsrust kan voor iedereen wat anders betekenen. Een dag die in het teken staat van familie of sport, uitslapen of juist springende kinderen op je bed. Misschien kijk je op zondag graag naar de Formule 1 of ga je naar een voetbalwedstrijd. Toch is wellicht de sterkste associatie met de term ‘zondagsrust’ een religieuze: een dag die in het teken staat van een kerkelijke beleving, met respect voor de rust en stilte. Niet werken dus!

Het uitvoeren van onderhoud aan je motor lijkt in die zin niet direct de zondagsrust te respecteren. Maar is dat wel zo? Een fijn overzichtelijk en vooral geruisloos klusje aan mijn nieuwe rode Berlingo Multispace had ik niet op een beter tijdstip dan de overgang tussen zondagochtend en zondagmiddag kunnen doen. Stukje rijden naar de hobbygarage om de olie op te warmen, die er lekker dun uitloopt na het verwijderen van de carterplug. Luchtfilterhuis lossen en opzij leggen. Ruimte rondom het thermostaathuis vrij maken. Clipje van de watertemperatuursensor lossen: de volgende keer eerst het systeem drukloos maken! Gezicht schoonvegen. Dan slangen los maken, terwijl de koelvloeistof rustig de opvangbak in kabbelt. Die olie blijft er kalm uitsijpelen, en dat is prima. Oude thermostaathuis demonteren. Mijmeren over mooie nieuwe spullen monteren tijdens het schoonmaken van het pasvlak en het bevestigen en vastdraaien van het nieuwe huis.

Bobinedeksel los schroeven en bobine zelf ook. Eén voor een de bougies lossen en even snuffelen. Zien er goed uit, die oude, maar de nieuwe zijn nóg frisser natuurlijk. En niet van Bosch, maar van het door de fabrikant voorgeschreven merk, met de juiste motorspecificatie. Handvast draaien, bobine terug. Deksel er weer op. Poetsdoek over de rode Chevron, het zijn de kleine dingen die het ‘m doen.

Oliefilterpatroon lossen met een grote dop en nieuw filter plaatsen. Nieuwe carterring op de plug en deze weer vastdraaien. Vast is vast! Dan de nieuwe olie - Total volgens specificatie - in de juiste hoeveelheid aanvullen. Alle slangen op het nieuwe thermostaathuis controleren. Nieuw luchtfilter in het filterhuis en ook deze weer bevestigen.

Draai aan de contactsleutel, rondgaan startmotor. Nog een keer, hij wil even niet. Maar dan, bij een derde poging wel gewoon. Eerst nog wat onregelmatig maar even later zijdezacht.

Beetje in de slangen knijpen en af en toe wat koelwater bijvullen. Ondertussen de boel rustig warm laten draaien tot de fan voor het eerst aanslaat. In de tussentijd afgewerkte olie en weggelekte koelvloeistof in een oude sproeiervloeistofcan gieten. Dat kan te zijner tijd netjes naar het afvalpunt! Het gereedschap weer schoonmaken en netjes opbergen. De kachel wordt nog niet warm: een keer rustig het toerental opbouwen en bij een volgende blik op het expansievat blijkt het niveau gedaald: luchtbubbeltje geëlimineerd en de boel wordt lekker heet binnen.

Als alles klaar is lekker een stukje rijden. Na een zelf uitgevoerde beurt is je auto altijd stiller, sneller, draait hij soepeler en stuurt hij fijner. Waarschijnlijk zit het meer tussen de oren dan dat dit werkelijk meetbaar is. Maar dat zo’n overzichtelijk en gemoedelijk beurtje op een zondagochtend/middag goed kan zijn voor je gemoed staat als een paal boven water.

Het topic over de Berlingo in kwestie vind je hier. Fijne zon/rustdag nog!

tekst en beeld: 2d

© Citroën-Forum 2003 - 2017 | adverteren
Facebook