Dankzij ANWB succes in Le Citron Presse


Dankzij ANWB succes in Le Citron Presse

De rally Le Citron Pressé beleeft dit jaar zijn elfde editie. Toch zijn er nog altijd veel misverstanden. Wie meent dat de rally alleen voor geprepareerde rally-auto’s is, heeft het mis. Wie meent dat iedere oude Citroën met APK Le Citron Pressé aankan ook. Wegenwachters Henk en Yuri leggen uit hoe het wel zit.

Le Citron Pressé is een naam die bij vele Citroën-rijders de oren doet spitsen. Sinds midden jaren ’90 begonnen werd met het rijden van deze rally voor Citroën-modellen die niet meer in productie zijn, is het een evenement geworden waar velen naar uitkijken. Voordat er gereden kan worden, moet er vaak het nodige aan de deelnemende auto’s gesleuteld worden en ook tijdens de rally gaat er nog wel eens iets stuk. Dan komen de mannen van de Pressé-Wegenwacht in actie met hun originele Wegenwacht-Eend. Hoe zij te werk gaan en hoe zij zowel leden als niet-leden van de ANWB helpen is naar aanleiding van de editie 2012 al op de voorpagina van Citroën-Forum.nl belicht. Je kunt dat artikel hier nalezen.

Hoe vriendelijk, snel, deskundig en effectief die ANWB-hulp tijdens Le Citron Pressé ook moge zijn, het is natuurlijk nog beter die hulp helemaal niet nodig te hebben. Ook daarbij helpt de ANWB-Wegenwacht je met specifieke tips ter voorbereiding op de zware rally die de vierdaagse Le Citron Pressé toch echt is. Verderop in dit artikel gaan we dieper op deze tips in.

Eerst maken we een uitstapje naar een andere sponsor van Le Citron Pressé, naar Garage Gert de Jong. Daar vindt op zaterdag 10 mei de technische keuring plaats. De deelnemende auto’s worden op die dag door een aantal techneuten bekeken. Zij letten vooral op de staat van de dragende delen, of het brandstofsysteem in orde is, of de bedrading de toets der kritiek kan doorstaan, of uitlaten vastzitten en of auto’s goed remmen. Daarnaast wordt er gekeken of de verplichte veiligheidsuitrusting wel aanwezig is: brandblusser, verbanddoos, oranje hesjes, lekzeiltje enz. Deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor hun auto en het belangrijkste is veiligheid. De keuring is niet bedoeld om mensen op kosten te jagen of er voor te zorgen dat er alleen maar “mooie” auto’s deelnemen, maar er is wel iets veranderd door de jaren heen…

In vergelijking met Le Citron Pressé zoals deze in de jaren negentig en het begin van dit millennium georganiseerd werd, is de kwaliteit van het wagenpark dat aan de moderne edities deelneemt, behoorlijk verbeterd. Wegenwachter Henk vertelt daarover het volgende: “Tijdens de eerste Pressés hadden we gedurende het evenement ontzettend veel werk. De meest uiteenlopende klusjes, van ingebrande contactpunten tot afgebroken uitlaten, kapotte spanningsregelaars, uitgelopen lagers en lekke koelsystemen tot lekke koppakkingen aan toe. We reden ons gek van hot naar her en kwamen steevast te laat in het hotel voor het diner. Mensen reden met auto?s waar ze iedere dag mee naar hun werk gingen of die ze twee weken voor de start uit hun schuur hadden gehaald. De technische keuring was ook wat minder uitgebreid en dat merkten wij dus goed.”

Dat gaat er nu dus anders aan toe. De auto’s worden minder dagelijks gebruikt dan toen en worden ook beter bijgehouden. Toch worden ze tijdens de rally niet gespaard. Ook al is Le Citron Pressé zeker geen snelheidsevenement, de nadruk ligt immers op de regelmatigheid en het navigeren, het blijft een échte rally. Mensen zijn zich daar wat meer bewust van en dat merk je aan de manier waarop eigenaren met hun auto bezig zijn geweest voor ze starten. Dat wil niet zeggen dat het deelnemende wagenpark alleen nog maar bestaat uit volledig geprepareerde rallykanonnen. Nee, ook met een standaard DS, Eend, CX of zelfs Visa, BX of XM kan er prima worden deelgenomen.

Wel is het belangrijk om of zelf preventief onderhoud te plegen, of heel duidelijk aan je garage uit te leggen dat de auto niet zo maar door de APK gesleept moet worden, maar dat hij voorbereid moet zijn op vier dagen intensief rallyrijden, van ’s morgens tot ’s avonds. Dat is wat anders dan een rondje toeren door de polder of een gemoedelijke toertocht met de club. De belasting zit hem niet alleen in de tijd en in de afstand, maar ook in het voortdurend draaien en keren, remmen en weer gas geven. Ook al rijd je je auto beheerst, je gebruikt hem tijdens Le Citron Pressé wel intensief. Zou je bij huis-tuin-en-keukengebruik het vervangen van de dynamo misschien nog uitstellen tot de volgende keer, voor Le Citron Pressé vervang je hem wel. Want of je nu voor een goede klassering gaat of dat vooral de olympische gedachte telt, geen van de deelnemers wil door materiaalpech uitvallen.

Natuurlijk hebben Henk en Yuri nog meer goede raad. “Het is belangrijk dat deelnemers hun eigen onderdelen meenemen. De Wegenwacht-Eend zit weliswaar opmerkelijk vol, maar kan toch niet alles meeslepen.” Ook de Europa-dekking van de Wegenwacht bevelen onze Pressé-Wegenwachters van harte aan. Zoals hierboven vermeld is, helpen ze alle deelnemers, ANWB-lid of niet, maar als er autotransport of vervangend vervoer moet komen, dan zijn het lidmaatschap en de juiste dekking wel degelijk belangrijk.

Of ze er in 2014 jaar weer bij zijn? “Natuurlijk!” roepen Henk en Yuri eenstemmig. Ze maken heel lange dagen, maar beleven ook veel plezier. De blijdschap van de equipes na verholpen pech, de verwondering van de deelnemers over de bijzondere prestaties van het Wegenwacht-Eendje en de positieve reacties van omstanders en andere weggebruikers motiveren hen om door te gaan. In 2012 en 2013 hebben ze iedereen op de weg weten te houden, dus we hopen dat hen dat dit jaar weer lukt. En het jaar daarop ook… Als je met een goed onderhouden auto aan de start verschijnt en de voor jouw model “beruchte” onderdelen in de kofferbak legt, help je niet alleen hen, maar vooral jezelf. De mooiste Le Citron Pressé is immers een voltooide Le Citron Pressé!

Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen. Je kunt je ook nog aanmelden, klik daarvoor op lecitronpresse.nl.

tekst: waterman, foto’s: Arjan Verkade, Breeze, XMTurboCT, redactie: RensKorevaar

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook